• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel

F

F.d. 29916

Guest
Jag funderar på att köpa en elcykel, att ha med mig på husbilsfärderna. Är här någon som har erfarenhet av elcykel? Tips önskas.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

Jag har en Life Bike du vet den där dom gjorde Tvreklam om den funkar jättebra jag har väl aldrig cyklat så mycket som nu. En kul grej att ha.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Elcykel

Ere inte bättre att trampa själv.

För konditionen och hälsans skull?
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Elcykel

Hej
Jag och frugan har dåliga knän och tack vare elcyklar kan vi fara runt när vi parkerat bilen.
Vi har dessutom hängt på en hundkärra som hunden får åka i när hon blir trött.
Så vi kan verkligen rekomendera elcyklar.
Så vi ses i sommar på våra elcyklar
Hälsningar Conny Inger och Louize
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

Eftersom tillgången än så länge är ganska låg är tyvärr priset högt. Priset är ofta betydligt högre än en EU-moped. Eftersom kineserna massproducerar elcyklar borde priset snart halveras.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Och Carthagofrik, som smålänning undrar jag naturligtvis: Vad kostar cyklarna som ni har?

Vi har också funderat på elcyklar, men funderar en smula hur stöldbegärliga de är - därbak på husbilens cykelställ.

Staffan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Elcykel

Hej,

Ta en funderare kring en vanlig moppe alt. skoter. Med den kan du köra obegränsat, medan en batteri-driven cykel har sina begränsningar.

Mvh Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

Finessen med elcykel är att man får motion eftersom man är tvungen att trampa (om än lite) för att elmotorn skall dra.
 
F

F.d. 50010

Guest
Sv: Elcykel

Hej. Jag har haft El cykel i minst 5 år. Det är en härlig känsla ,att dra förbi andra cyklister i sega uppförbackar.Det liksom för på. Den jag har är en Hollänsk.När vi tar med oss denna på våra husbilsutflykter ,så lyfter man bort batteriet ,för det är tungt.Och cyklen för övrigt är ju tyngre än en vanlig cykel. Jag kan cykla cirka 4 mil på en laddning,. Så man måste planera utflykten.När batteriet är urladdat,annars blir det tungt att trampa. Idag är dessa elcyklar inte så dyra,jag har tyckt att det var en bra affär. Lycka till med eventuellt köp.
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Elcykel

Vi har två stycken, en som är hopfällbar och kostar 6 000:- Den andra kostar 13 000 men det beror på att det är en dyrare cykel. Man kan köpa byggsatsen till sin cykel och det är ett framhjul som skall monteras och det är ganska lätt, då kommer man undan med 6 - 7 000 beroende på hur stark motor man önskar. Den dyrare cykeln har vi för att kunna koppla på barn eller hundkärran.
Mvh
Conny och Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

Hej! Det finns elcyklar med gas så man inte behöver trampa vi har sådana titta på elhoj.com där finns domMvh Frank

Om elcykeln inte behöver trampas klassas den som EU-moped med allt vad det innebär. Fördelen med den trampade är att den räknas som vanlig cykel och ej som motorfordon. Se Transportstyrelsen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Elcykel

Tack för alla svar. Detta är ett underbart forum med många intresserade medlemar.
En följdfråga: Är det någon större skillnad på ett elmotorkit och en komplett cykel? Elmotorkittet har ju för delen att man får en cykel mindre att husa! Dessutom kan man ju konvertera till den gamla cykeln när det passar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen