• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hej,
Vi planerar att köpa elcyklar.
Undrar vad har ninför elcykel?
Är ni nöjda?
Kanske tips på märke?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi har Ecoridecyklar sedan några år och vi är väldigt nöjda.
En Ambassador med mittmotor och en Folder (numera Flexer Fold) med motorn i bakhjulet.
Generellt avråder vi från placering av motorn fram. Det är lätt att köra omkull på grusväg med den lösningen.

 
Senast ändrad:

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Och vi har premium cyklar med mittmotor, Scott E-sub samt Cube Hybrid.
Gillar del låga insteget på Cube samt 625wh batteri. Svårt att rekommendera någon, test cykla hos någon handlare.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Vi har Ecoridecyklar sedan några år och vi är väldigt nöjda.
En Ambassador med mittmotor och en Folder (numera Flexer Fold) med motorn i bakhjulet.
Generellt avråder vi från placering av motorn fram. Det är lätt att köra omkull på grusväg med den lösningen.

Har kikat lite på ecoride, verkar vara många som är nöjda med dem. Bra tips om motorn. Har ni cyklarna bak på bilen? Tänker det kanske kan fungera om man tar bort batteriet?
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej,
Vi planerar att köpa elcyklar.
Undrar vad har ninför elcykel?
Är ni nöjda?
Kanske tips på märke?
Vi har numera elcyklar, med mittmonterad motor, bägge två och är otroligt nöjda.
(Innan vi köpte cyklarna åkte vi runt och provcyklade flera olika modeller.)
En fröjd att ta cykelturer runt 25km utan att bli svettiga.

En sak som man ska ta i beaktande är att en elcykel väger mer än traditionell cykel, kan väga upp till 30 kilo med batteri.
På vår husbil satt en cykelhållare som inte var godkänd för elcyklar (Thule Sport G2).
Eftersom vi har dragkrok monterad på husbilen använder vi numera samma cykelhållare som vi har till personbilen (Thule Velospace XT).
En fördel med att använda dragkroksmonterad cykelhållare är att lyfthöjden blir lägre.
Vi demonterade cykelhållaren som satt på husbilen (behöll dock fästena för att inte riskera att vatten läcker in).

Hälsar
Bettan o Einar
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det där med cyklar både el och vanliga beror ju mycket på vad man tänker använda dem till. Långa turer vid längre uppehåll eller för att enklare ta sig till affär m.m. i närheten. Likaså vilket utrymme man har i och på bilen. Jag är mycket tveksam till att hänga upp många tunga cyklar bak då jag sett flera exempel på fuktskador i bakgavlar orsakade av läckage vid cykelställ......
En " vanlig " cykel av bättre sort väger 10-15 kilo och elcykel naturligtvis betydligt mer. Hävstångseffekten på cykelställ med 2-4 cyklar på är inte att leka med. Så ska man ha tunga elcyklar och saknar garage är det säkert bättre med cykelhållare som monteras i bilens ram. De brukar dessutom vara lägre och lättare att lasta!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja den håller sig ju också under 20 kg. Det krävs nog 20 tums hjul för så låg vikt. Observera att flertalet cyklar med dessa hjul endast är godkända för 100 kg!
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Hej,
Vi planerar att köpa elcyklar.
Undrar vad har ninför elcykel?
Är ni nöjda?
Kanske tips på märke?
Vi har haft minst 3 olika elcyklar av olika märken. Motor fram motor bak tyvärr inte mittmonterad.
En har varit outstanding. Cresent. Framhjulsdriven. Vi har inte märkt att det skulle vara "farligare" med framhjulsdriven på grusväg, det är nog farligare att använda frambromsen
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en gammal Biltema-elcykel 36V med Protaniumbatteri som jag köpte ny 2014 för 6995kr. Den har funkat otroligt bra, köpte Continental-däck direkt till den hos lokala cykelreparatören, han justerade även alla lager direkt då dessa är för hårt ansatta från fabrik, även bytt sadel till en bekvämare, samt igår lämnade jag in batteriet i Västerås för uppgradering till värre celler, jag kom bara 2mil på en laddning i höstas, så det var dax.
Denna cykel har presterat bra för det priset, inte ett fel trots min misshandel sedan 2014, och still going strong ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Våra cyklar finns inte längre. Köpte 2 IKEA Folkvänlig 2013, för drygt 5 000 kr styck. Framhjulsdriven cykel med mycket bra komponenter. Framhjulsdriften kan kanske skapa problem på cyklar med ett kraftigt motoringrepp. Men våra cyklar griper alltid in mjukt, oavsett underlag, så det har aldrig varit ett problem. Cyklarna är nu 10 år gamla, har rullat många mil, haft många laddningscykler och skumpat med på många resor. Men fortfarande drygt 2-3 mil i batterierna. Dvs 30-50 % kvar. Vi cyklar sällan längre. Ett eller två år till, så byter vi ut cellerna i batterierna. Men de är så lättcyklade att vid långsträckor stänger vi ofta batteridriften på lättare partier. En kanoncykel som dessvärre inte går att få tag i!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Våra cyklar finns inte längre. Köpte 2 IKEA Folkvänlig 2013, för drygt 5 000 kr styck. Framhjulsdriven cykel med mycket bra komponenter. Framhjulsdriften kan kanske skapa problem på cyklar med ett kraftigt motoringrepp. Men våra cyklar griper alltid in mjukt, oavsett underlag, så det har aldrig varit ett problem. Cyklarna är nu 10 år gamla, har rullat många mil, haft många laddningscykler och skumpat med på många resor. Men fortfarande drygt 2-3 mil i batterierna. Dvs 30-50 % kvar. Vi cyklar sällan längre. Ett eller två år till, så byter vi ut cellerna i batterierna. Men de är så lättcyklade att vid långsträckor stänger vi ofta batteridriften på lättare partier. En kanoncykel som dessvärre inte går att få tag i!
Jag tror det är typ samma cyklar som min Biltema, med Protaniumbatteri i ramen. (?)
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
Vi köpte våra elcyklar på elcykelpunkten, Mölndalsvägen i Gbg. Vi fick otroligt fin hjälp och svar på alla frågor vi hade + lite till. Vi fick provcykla och jag blev övertalad att inte köpa det jag först trodde jag ville ha. Eftersom ägaren förstod mitt pendlarbehov på vardagarna så rekommenderade han en annan cykel och jag har INTE ångrat köpet.

Tyvärr kan jag inte rekommendera deras serviceverkstad. Utan att gå in på detaljer så har vi tvingats göra flera (onödiga) extraresor från Borås till Gbg på grund av slarv vid service och andra beställda åtgärder.

Vi köpte Crescent Elis (herr-ram) samt Elly (dam-ram. De är inte de billigaste men har fått mycket högt betyg. En av de största behållningarna är den mittmonterade motorn som gör körningen smidig utan att motorn drar iväg med dig. Du behåller känslan av kontroll jämfört med om motorn sitter på framhjulet som upplevs "digital" - alltså antingen full fart på eller inget alls.

Jag håller med om viktproblemet med elcyklar. Kolla upp vad cykelhållaren är godkänd för och om du inte har lyxen att äga en husbil med stort garage så bör vikten få en stor roll i valet av cykel. Jag saknar erfarenhet av ihopfällbara cyklar.
 

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Säkert jätte bra cyklar. Igår när vi hämtade vår husbil fick vi bekräftat att vårt Thule cykel stativ klarar två cyklar á 30kg. Självklart kommer vi plocka bort batterierna när vi lastar cyklar. Tyvärr har vi inte lyxen med plats för dom i garaget....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tror det är typ samma cyklar som min Biltema, med Protaniumbatteri i ramen. (?)
Jag tror det är samma batteri. Sedan var IKEA Folkvänlig egentligen en Diavolo, med exakt samma komponenter. Såldes samtidigt på XXL för 15 000:-. Jag tror leverantörerna ströp leveranserna till IKEA. Den var helt enkelt för billig!

ikea-folkvanlig-01.jpg
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Vi köpte våra elcyklar på elcykelpunkten, Mölndalsvägen i Gbg. Vi fick otroligt fin hjälp och svar på alla frågor vi hade + lite till. Vi fick provcykla och jag blev övertalad att inte köpa det jag först trodde jag ville ha. Eftersom ägaren förstod mitt pendlarbehov på vardagarna så rekommenderade han en annan cykel och jag har INTE ångrat köpet.

Tyvärr kan jag inte rekommendera deras serviceverkstad. Utan att gå in på detaljer så har vi tvingats göra flera (onödiga) extraresor från Borås till Gbg på grund av slarv vid service och andra beställda åtgärder.

Vi köpte Crescent Elis (herr-ram) samt Elly (dam-ram. De är inte de billigaste men har fått mycket högt betyg. En av de största behållningarna är den mittmonterade motorn som gör körningen smidig utan att motorn drar iväg med dig. Du behåller känslan av kontroll jämfört med om motorn sitter på framhjulet som upplevs "digital" - alltså antingen full fart på eller inget alls.

Jag håller med om viktproblemet med elcyklar. Kolla upp vad cykelhållaren är godkänd för och om du inte har lyxen att äga en husbil med stort garage så bör vikten få en stor roll i valet av cykel. Jag saknar erfarenhet av ihopfällbara cyklar.
Ser ut som riktigt trevliga cyklar. Dessa skall vi aboslut titta på.
 
Toppen