• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Frugan har en 21 växlad crossover cykel som hon trivs bra med med. I vissa lägen tyckte hon att det kunde vara gött med el hjälp speciellt när det är mycket backar. Vi löste det genom att vi konverterade cykeln hos Greenbike i Habo. Resultatet var en mycket bättre elcykel än den jag har som är en orginal elcykel. Så har du en bra cykel sen förut är det att rekommendera men då viktigt att se till att det är bra grejer men använder.
 
F

F.d. 64253

Guest
Vi köpte 2st stora ihopfällbara från Kina, passar folk som är minst 1,7m höga, fungerar skitbra, motor bak på 750 watt. Klarar runt 3-4 mil. Variabel hjälp, klarar runt 45km/t men inställbar på 25km/t
Betalade 10900:-/st
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.256
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kör du alltid 30 där det är 40 km/t, eller kör du alltid exakt efter skyltarna? Att en cykel går lite fortare ser jag som ett mindre problem än folk som alltid kör 10-20 km/t under gällande hastighet..
Jag försöker verkligen hålla hastigheten och på en 30 sträcka kommer du ALDRIG att kunna bötfälla mig, så jag gör mitt bästa. Jag kör för övrigt sällan fortare än 85 (med husbilen) eftersom jag tycker att man inte ska ha bråttom i trafiken och 85 kan ju inte uppfattas som långsamt då lastbilar och personbilar med släp har en laglig gräns på max 80. Du glömmer även att den cykel du refererar till har 3x den lagliga motoreffekten, alltså är den att betrakta som moped, kanske ev motorcykel i lagens mening och kräver således körkort och försäkring. Att uppmana till lagbrott vilket du gör här (genom att uppmana till köp av ett olagligt fordon), ja det är ju inte så vackert, tycker du själv det?

Edit: Cykeln är ju inte olaglig i sig om den används inom inhägnat område men på allmän väg är den inte laglig.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har Ecoridecyklar sedan några år och vi är väldigt nöjda.
En Ambassador med mittmotor och en Folder (numera Flexer Fold) med motorn i bakhjulet.
Generellt avråder vi från placering av motorn fram. Det är lätt att köra omkull på grusväg med den lösningen.

Hej
jag upplever inte något problem med framhjulsmotor på varken grus eller snö / is. Det beror på stor del hur de är programmerade, just Ecoride har ett mycket kraftigare ingrepp än den Monark som jag använder, den har ett mjukt ingrepp och ökar sen eftersom det blir då inte heller så påtaglig on off effekt.
Sen kan väl sägas att mittmotorplaceringen är den bästa lösningen men då till ett betydligt högre pris, dock så har framhjulsmotorn en favör och det är om batteriet tar slut innan man är framme, det är inte så stor skillnad på den och en vanlig cykel om man trampar utan el-assistans men även här kan det nog skilja på olika motorer och cyklar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi köpte 2st stora ihopfällbara från Kina, passar folk som är minst 1,7m höga, fungerar skitbra, motor bak på 750 watt. Klarar runt 3-4 mil. Variabel hjälp, klarar runt 45km/t men inställbar på 25km/t
Betalade 10900:-/st
Hej
Detta är ingen cykel, händer det någon olycka med den utan trafikförsäkring så kan det i värsta fall bli riktigt dyrt.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Cyklar man på en elcykel med större motor än 250w så är det nu ingen cykel längre utan en moped/motorcykel beronde på hastighet. Det man ska tänka på är att cykeln då blir ett motorfordon och då får man passa sig för att framföra fordonet med alkohol i kroppen då man faller under rattfylleri lagen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Cyklar man på en elcykel med större motor än 250w så är det nu ingen cykel längre utan en moped/motorcykel beronde på hastighet. Det man ska tänka på är att cykeln då blir ett motorfordon och då får man passa sig för att framföra fordonet med alkohol i kroppen då man faller under rattfylleri lagen.

Och man skall ha försäkring och hjälm. Antar att reglerna med två oberoende bromsar, och godkänd belysning också gäller?
Man bör nog också kolla hur det är med eventuella försäkringar om man råkar ut för en olycka på en sådan oförsäkrad "cykel" ?
 
Senast ändrad:

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
Hej igen! Jag fick precis mejl med rabattkod på 3 000 kr på elcykelpunkten.se som jag tänkte dela med mig av. Jag är INTE sponsrad utan delar bara med mig till er som vill forska vidare och se om det kan vara något för er :)

IMG_1599.PNG
 

JanneB53

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30780
Medlemskap
2024
Köpte elcykel för 2 år sedan på Jula. Mittmonterad motor och 9 växlar. Cykeln helt ok, men manualen ... Jula är inte direkt kända för bra manualer, men till deras försvar så har de uppdaterat manualen numera för just den cykeln. Cykeln har jag använt för att transportera mig huvudsakligen till och från jobbet, många uppförsbackar på hemvägen vilket gör att hydrauliska bromsar är bra på morgonens nedförsbackar. Att motorn är mittmonterad medför att den blir rejält stark i uppförsbackarna, kör jag på ettans växel och max (5) elhjälp så tar man sig lätt uppför även de brantaste backarna. Nackdelen med cykeln är vikten - tar inte med den på husbilen av den anledningen utan köpte 2 lätta (ca 14-15 kg) 3-växlade damcyklar för att använda på resor med husbilen. 28-tums hjul - inte så vingliga och känsliga för ojämnheter, inte fällbara, och kompletterade med cykellås från Biltema som man även kan koppla ihop med en vire. Lätta att lyfta upp och på semester har åtminstone vi inte bråttom och det kan ju vara bra att motionera sittfläsket. (Nu är vi visserligen ganska smala, men ni förstår väl tänket.)
En potentiell risk som jag kan se med den elcykel jag har är att om man cyklar i låg fart på ettans växel så kan man få ett lite oväntat svar från elmotorn när man trampar - nu är jag ju van men för någon som inte är det så kan det innebära akuta balansproblem när motorn aktiveras.
Och ni alla... Skaffa och använd hjälm - en billig livförsäkring som faktiskt fungerar. Ett tips: köp en skateboardhjälm (gärna med MIPS), den skyddar mycket bättre än en sportig cykelhjälm. Går inte in på varför här annat än att nämna att jag designade en cykelhjälm som mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå för ett antal år sedan, där jag gjorde rätt ingående studier och intervjuer med olika sakkunniga.
Ha det gott, vi kanske ses utefter vägarna i sommar.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Köpte elcykel för 2 år sedan på Jula. Mittmonterad motor och 9 växlar. Cykeln helt ok, men manualen ... Jula är inte direkt kända för bra manualer, men till deras försvar så har de uppdaterat manualen numera för just den cykeln. Cykeln har jag använt för att transportera mig huvudsakligen till och från jobbet, många uppförsbackar på hemvägen vilket gör att hydrauliska bromsar är bra på morgonens nedförsbackar. Att motorn är mittmonterad medför att den blir rejält stark i uppförsbackarna, kör jag på ettans växel och max (5) elhjälp så tar man sig lätt uppför även de brantaste backarna. Nackdelen med cykeln är vikten - tar inte med den på husbilen av den anledningen utan köpte 2 lätta (ca 14-15 kg) 3-växlade damcyklar för att använda på resor med husbilen. 28-tums hjul - inte så vingliga och känsliga för ojämnheter, inte fällbara, och kompletterade med cykellås från Biltema som man även kan koppla ihop med en vire. Lätta att lyfta upp och på semester har åtminstone vi inte bråttom och det kan ju vara bra att motionera sittfläsket. (Nu är vi visserligen ganska smala, men ni förstår väl tänket.)
En potentiell risk som jag kan se med den elcykel jag har är att om man cyklar i låg fart på ettans växel så kan man få ett lite oväntat svar från elmotorn när man trampar - nu är jag ju van men för någon som inte är det så kan det innebära akuta balansproblem när motorn aktiveras.
Och ni alla... Skaffa och använd hjälm - en billig livförsäkring som faktiskt fungerar. Ett tips: köp en skateboardhjälm (gärna med MIPS), den skyddar mycket bättre än en sportig cykelhjälm. Går inte in på varför här annat än att nämna att jag designade en cykelhjälm som mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå för ett antal år sedan, där jag gjorde rätt ingående studier och intervjuer med olika sakkunniga.
Ha det gott, vi kanske ses utefter vägarna i sommar.
Håller med och har svårt att förstå varför så många ska konka runt på tunga elcyklar när de ändå oftast inte cyklar mer än några kilometer in till närmaste stad eller affär dit man lätt tar sig med vanlig tramcykel och då får nyttig motion på köpet!
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
Eftersom jag bjöd på en rabattkod till elcykelpunkten.se med bäst-före-datum 4 april så är det inte mer än rätt att jag delar med mig av förlängningen av samma rabattkod. Gör vad ni vill med detta! :)
a.jpg
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Kan ju undra vad du köpt för o få den rabatten?
De verkar ha hyfsade marginaler ..
Undrar om de blir glada om jag beställer två..
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Jag köpte en alldeles för dyr elcykel när man fick elcykelbidrag, en Merida MTB med mittmotor. Riktigt trevlig att cykla på. De "fina" cyklarna är inte så tunga som de billiga, denna väger ungefär samma som en standard Skeppshult damcykel, ca 20kg. Den har fått följa med på husbilen några gånger.

Det var trevligt i England (sa sambon som då ibland snodde min elcykel och jag fick cykla Skeppshulten), då det är ganska backigt på många ställe. Där satte jag förövrigt nytt hastighetsrekord på den cykeln för mig med 64km/h... Det var en brant backe... Bra med skivbromsar. :bye:
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi köpte 2 beg. Biltema cyklar här på husbilsklubben förra året.
Går jättebra vi har inte haft några problem med dom, cyklar rätt mycket.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Varning. Köpte en elcykel från OUTL1 för 1 år och 3 månader sedan, var jättebra ända tills nu, då displayen gick sönder, hade kontakt med dom, men tyvärr har vi inte reservdel till den cykeln, frågade vad jag skulle göra då, vet inte svarade dom, även att jag skulle reklamera den, sa dom nej det går ej, här står jag med en oduglig cykel. Kan beställa en ny display, som då kostar 1495:-
 
Toppen