Köpte elcykel för 2 år sedan på Jula. Mittmonterad motor och 9 växlar. Cykeln helt ok, men manualen ... Jula är inte direkt kända för bra manualer, men till deras försvar så har de uppdaterat manualen numera för just den cykeln. Cykeln har jag använt för att transportera mig huvudsakligen till och från jobbet, många uppförsbackar på hemvägen vilket gör att hydrauliska bromsar är bra på morgonens nedförsbackar. Att motorn är mittmonterad medför att den blir rejält stark i uppförsbackarna, kör jag på ettans växel och max (5) elhjälp så tar man sig lätt uppför även de brantaste backarna. Nackdelen med cykeln är vikten - tar inte med den på husbilen av den anledningen utan köpte 2 lätta (ca 14-15 kg) 3-växlade damcyklar för att använda på resor med husbilen. 28-tums hjul - inte så vingliga och känsliga för ojämnheter, inte fällbara, och kompletterade med cykellås från Biltema som man även kan koppla ihop med en vire. Lätta att lyfta upp och på semester har åtminstone vi inte bråttom och det kan ju vara bra att motionera sittfläsket. (Nu är vi visserligen ganska smala, men ni förstår väl tänket.)
En potentiell risk som jag kan se med den elcykel jag har är att om man cyklar i låg fart på ettans växel så kan man få ett lite oväntat svar från elmotorn när man trampar - nu är jag ju van men för någon som inte är det så kan det innebära akuta balansproblem när motorn aktiveras.
Och ni alla... Skaffa och använd hjälm - en billig livförsäkring som faktiskt fungerar. Ett tips: köp en skateboardhjälm (gärna med MIPS), den skyddar mycket bättre än en sportig cykelhjälm. Går inte in på varför här annat än att nämna att jag designade en cykelhjälm som mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå för ett antal år sedan, där jag gjorde rätt ingående studier och intervjuer med olika sakkunniga.
Ha det gott, vi kanske ses utefter vägarna i sommar.