• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcycklar igen.?

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Kolla på Motorhandel i H-borg innan du köper el cykel.Vad jag kan se så har dom lägre priser än alla andra.M.V.H. Göte27
 
F

F.d. 29773

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Lite nyfiken på just batteriskötseln av en elcykel. Hur noga är det med laddningen? Är ju inte kopplad till el. alltid så att de funkar att ladda. Måste batteriet vara på laddning alltid då de inte användes för att ha längre livslängd? Tina
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Hej!
Jo ni var väl med på Rean! 5495 kr!
Elcykel Orion Slim!
Jo den slår "Smart" i prestanda, Hjulstorlek, Voltalet & Watten på motorn!!!!
Men visst det gäller att ha plats!!
Jag vet!!!!
Mvh.


Kolla på Motorhandel i H-borg innan du köper el cykel.Vad jag kan se så har dom lägre priser än alla andra.M.V.H. Göte27
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Lite nyfiken på just batteriskötseln av en elcykel. Hur noga är det med laddningen? Är ju inte kopplad till el. alltid så att de funkar att ladda. Måste batteriet vara på laddning alltid då de inte användes för att ha längre livslängd? Tina


Hej Tina!

Få se om du läser detta! Har ju gått ett tag sedan du ställde frågan!

Jo, detta som jag säger gäller Lihtiumbatterier (vanligast tror jag)

Det enda man tydligen inte skall göra är att släppa batteriet i botten.

Man kan "dutta" på ström lite hur som helst när man får tillgång till ström!

Vi har löst laddningen i husbilen med hjälp av en 12 till 36voltsladdare. Tar bort batteriet ur cykeln och lägger det under passagerarstolen och kopplar in det till 12 volten. Ström från cigguttaget. Enkelt!

Sen finns det flera sofistikerade lösningar, men vi tog den enkla vägen.

Vinterförvaringen av batteriet görs helst med ett till 3/4 laddat batteri, så dutta på med den medföljande 220 volt till 36 volts laddaren nån gång (ev)

Allt detta har jag hört genom EcoRides generalagent och det borde gälla all som sagt Lihtiumbatterier.

För övrigt så är elcykel görsköj! Motion kan man få på annat sätt som är roligare än att bränna sönder röven på en cykelsadel;)
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Elcycklar igen.?

Elcykel är ett bra sätt att ta sig fram särskilt om du är lite lat...men ett ypperligt sätt att komma igång att cykla.
Köpte min första el cykel ca 4 år sedan för att cykla till jobbet perfekt hade backar i början så jag hade snart slutat med en vanlig cykel, tyvärr blev min cykel stulen så jag köpte en ny Bat Bike som var mycket bättre (Och rostfri) ett bra val finns bla i Partille hoppas du förstår nu...
Freeman
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Var fick du tag på en 12/36 voltsladdare ?? //Peter


Hej

Direkt av EcoRide där elcykeln köptes! Jag ringde direkt och frågade om det inte fanns nån sån laddare och visst det fanns trots att den inte fanns på deras hemsida bland tillbehör. Funkar bra och kostade runt en femhundring.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Jag har köpt Smart el-cykel, Imponerad över kraften i el-paketet. Det har ju diskuterats om 200/250w, men detta räcker definitivt. Priset var förstås avgörande - köp 2 betala för 1.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

runt 10.000 tusen hit å dit!
Fast jag undrar om det inte är värt att lägga dessa extra pengar;)Vi har kört massor med våran, samt att vi även har en rejäl släpvagn bakom till våran vovve.
25 km/tim även med släp bakom..............

Jäkligt bra elcykel...trots att det var punka idag när jag började kolla upp allt, fast en trasig ventil kan man väl inte säga är cykeln´s fel...........
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Hej Anders Bohman!
Du skriver "25 km/tim även med släp bakom.............." hur hög puls har du då?
Mvh. "Ps" det gällde kanske utför?"Ds"
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Elcycklar igen.?

Vi har varsin e-motion dam modell helt underbara att cykla på. Inköpta midsommar i fjol och det har blivit många turer med dem. Mvh. Per o Agnetha
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Hej Anders Bohman!
Du skriver "25 km/tim även med släp bakom.............." hur hög puls har du då?
Mvh. "Ps" det gällde kanske utför?"Ds"

Vi har köpt en vagn som är avsedd för hundar (max 30kg last)och den är både extremt lätt samt lättrullande!

Faktiskt så märks det knappt ingen skillnad om vagnen är på eller avkopplad!

Frugan upptäckte en annan funktion på Cykel+vagn i höstas! Det var nere på GK´s i Ullared!
Blixtsnabba transporter mellan campingen och affären:D.
Hon parkerade ekipaget precis i anslutning till "templet", och sen var det en kundvagnsfri transport ner för avlastning i husbilen, där undertecknad var tvungen att sitta med en bok och lite annat;);););););)


Anders
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Har funderat på elcykel. Det skrevs om att batterierna inte höll så länge och var ohemult dyra att byta. Hur är läget på batterifronten nu på tredje året?
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Hej

Ett batteri enl. tillverkaren räcker ca 5-7 mil men jag tror att saningen är ca 4-4,5 beronde hur man cycklar, och backar upp och ner.
Enl. tillverkaren kan du ladda batteret 500 ggr, om du laddar en ggr i veckan beroende hur du kör så kan du ladda det många år.
Vist kostar ett nytt batteri, just nu ca 2,500-3,000 kr och inte billigare här i Spanien

Och vi glider omkring hej vilt med våra elisar..................lowelowe
 
Toppen