• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcycklar igen.?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elcycklar igen.?

"En stor god cykel slår alltid en liten god cykel". Jag har provat många storlekar och det är viktigt med en upprätt sittställning för de flesta som är äldre.

Ungdomar och Vidhem, som tydligen inte har en aning om ämnet och uppenbarligen inte vill lära sig det heller, har säkert en annan uppfattning!

Jappe
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Elcycklar igen.?

Hej igen Vidhem.

Nej jag skrev inte svaga knän. Jag skrev kassa knän. En helt borttagen menisk och det andra knät gick sönder vid en MC-olycka för flera år sedan. De är nog så starka de kan bli. Jag cyklar mycket men efter nån timme gör det ont. Ibland så ont att jag inte kan fortsätta. Då hade el-cykeln varit suverän.

Både min läkare och sjukgymnast rekommenderar elcykel för mig..., men de kan ju ha fel!

Det är bra att du tar upp kondisen, den är viktig. Jag tränar 3-4 ggr i veckan, både styrka och kondis. Däremot vill jag kunna cykla utan att ha ont.

De menar nog väl Vidhem..., det är bara det att det inte alltid märks! :)

Ha en trevlig helg
:-/<rister
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Elcycklar igen.?

Vi kör en Joppo, en Finsk cykel. Jag brukar säga men lite hjälp så går oftas cykel resan dubbelt så långt, ja trampar på annars ingen el hjälp. Har nog inte cyklat alls annars.
Kul nu.
Ha det
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Råd&Rön - Elcyklar

Här finns lite läsning, vi har varsin Giant och är överens med råd o rön om att det är en bra cykel, men priset är väl i överkant.
Dock verkar det som batterierna är av bra kvalitet då en av cyklarna gått cirka 1,5 mil omdagen i fyra år och än märks ingen större skillnad mot nytt, det är ju en stor kostnad att byta batteri i förtid då samtliga batteri är högt prissatta.
Vad beträffar vikt skiljer det inte mycket mot så kallade minicyklar pga av lättare material i många delar.

Hade Lars
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Vi har två st cresent el cyklar funkar kanon. Dom fins i tre ram höjder då kan man få den höjd som passar var o en.
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Kolla även Gazelle elcyklar. Finns med olika batteristorlekar. Kan provas i Danmark, t ex i Ribe men är billigast i Holland. Bra rabatt om man köper två. Butiken i Stadskanal kan rekommenderas. Köpte vanliga cyklar där och är mycket nöjda med vad som sägs vara kungen bland cyklar.
Se Koninklijke Gazelle - Zin in fietsen!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Hej Dennis & Kerstin!
Vilka cyklar som är bra det är upp till var & en!!!!
Men efter jag köpt en Orion Smart m. 20":s däck & har aldrig njutit så, efter det fått reda på att det inte finns kevlar däck! ?
Så blir nästa elcykel en dam cykel, 26 eller 28 där finns "Kevlar" däck till dom!
Jo det gällde Punka!
Lite kryptiskt kanske, jo priset något helt annat!
Mvh.





Hej
Jag tänker köpa två elcyclar men vet inte vilken jag ska köpa.
Är det någon som har ett tips om vilken som är bra.

Dennis.:confused::confused:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Hej Dennis & Kerstin!
Vilka cyklar som är bra det är upp till var & en!!!!
Men efter jag köpt en Orion Smart m. 20":s däck & har aldrig njutit så, efter det fått reda på att det inte finns kevlar däck! ?
Så blir nästa elcykel en dam cykel, 26 eller 28 där finns "Kevlar" däck till dom!
Jo det gällde Punka!
Lite kryptiskt kanske, jo priset något helt annat!
Mvh.

Undrar om inte Biltema har förstärkta däck till mindre dimensioner?
Kan vara värt att kolla.

På våran EcoRide är det förstärkta däck orginal. Inte fel.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Hej SirMcLain!
Håller med er, m. det att det inte finns punkteringssäkra däck, alltså med kevlar i däcket på 20" :s däck är en klar nackdel!
OBS! den som kan ge upplysning om att det finns kevlar försedda däck 20" bör få en eloge!!!
Jag har haft 2 st punkor på bakhjulet men som så att säga proffs på att laga punkor så tyckte jag det var jobbigt, kabeln till bakhjulet måste vara hel efter lagningen av punkan, & det kräver sin man!!!!
Mvh.





Vi cyklar på våra Orion Smart varje dag här i Spanien. Att dom sen kostar under 5000:- gör ju inte ont. Det är andra säsongen vi har dom. Jag som normalt inte rör på mig älskar att cykla runt.

Elcykel Orion Smart

Visa bilaga 62100
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Elcycklar igen.?

Hej Jappe!
Skulle va kul att höra om du har problem m. "punka", om inte vad har du för grejor då?
Mvh.



Elcykel är absolut en bra grej! Jag har också en EcoRide-variant. Jag byggde ihop min elcykel med en gördetsjälvsats och då blev resultatet så här:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t45222-4/#post325172

Kruxet med min flickcykel (26tum) är att sittställningen kan bli lite obekväm för gammelt folk. Fördelen är att den blir lättare än en "fullstor" cykel att ta med i husbilen. Hade jag köpt elcykel idag så hade jag valt en stor bekväm cykel!

Minst 250-wattsmotor är viktigt och 36 volt från batteriet!

En stor god cykel slår alltid en liten god cykel!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elcycklar igen.?

Jag har kraftiga extraförstärkta däck och har inte haft någon punka på många år! Tidigare när jag cyklade i Göteborg så fick jag jämt punktering och lärde mig att att fixa en sådan på några miuter. Nu har jag glömt hur man gör så därför låter jag bli att få punktering!

Jappe
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Elcycklar igen.?

Hej igen!
Tack för alla tipps och tankar. Det blev till slut Ecoride Flexible, provcyklade och känndes kanon för oss. Nu får man se om de har någon kvalite. En sak är säker, innan cyklade jag ogärna men nu är det sååå kul. Fördelen är att jag kan ta hjälp av elen när min ork i vissa lägen tar slut. Även sambon fick en av mig, men hon har ju kondis som en häs,t så hon nyttjar bara elen i yttersta nödfall.

:mcride:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

Struken
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55411

Guest
Sv: Elcycklar igen.?

:yes:Hej på er.
Kan varmt rekomendera GAZE-BIKE elcykel, smidig och nätt.
Lätt att ta med. Vi har själva två stycken i bilen.
Lycka till med erat köp.
MVH Tommy & Githan.
 
Toppen