• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har inte försvarat oljeutvinningen eller fossila bränslen , däremot så är jag realist och lever i verkligheten.
batteridrift i olika former tar tid och har stor miljöpåverkan även när batterier skrotas i framtiden vad händer då ?
Är man dum nog att tro att att batteri drift /batteri tillverkning i olika former kommer lösa alla problem , tror man det så är vi nog illa ute..

Miljömupparna & Batterimuppar är nog ganska enkel spåriga som det verkar, vakna upp och bli realistiska och se hur verkligheten ser ut.
Elbil framställs (chassi kaross elektronik mm.) = utsläpp
Batteri framställs = utsläpp
Elbil skrotas = utsläpp
Batteri skrotas = utsläpp
Hur många elbilar behövs för att ersätta fossila bilar ?
Hur lång livslängd har elbilen inkl. batteri ?
Finns eftermarknad för elbil som gått säg 15000mil ? ( vad kostar den och vad behövs ersättas elektronik. batteri osv.)
Är elbilen Lösningen ???

Ta fram siffror som stämmer med verkligheten total miljö kostnad från:
elbil tillverkning till skrotning VS fossila bilar baserat på antal km dessa har rullat och livlängd

Vore intressant att se vad som står sig bäst , jag har ingen aning , men en misstanke vad som är mest lönsamt för naturen.

Tycker det inte är ok att bli kallad för mupp för att man tror på en bättre miljö! Debatten har hittills varit nästan befriad från sådana tillmälen och jag hoppas slippa dom även i fortsättningen.

Finns totalkostnadsanalyser som pekar på att en elbils miljökostnad har kommit ifatt en fossilbil efter 4000-10000 mil. Skillnaderna i körsträcka beror bla. på storlek på batteri. Körsträckan minskar ganska fort pga. batteriernas snabba utveckling.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Batterirester efter återvinning till en mängd av flera hundra ton har dumpas på åkrar i Kumla, Örebro och Eskilstuna. När detta uppdagades begär firman som ansvarar sig i konkurs, antagligen får väl kommunerna ta hand om kostnaden. Materialet betecknas som mycket miljöfarligt, så när man själv tror sig vara naturvän och kastar förbrukade batterin i uppsamlingstunnor så kan det ändå bli fel.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tycker det inte är ok att bli kallad för mupp för att man tror på en bättre miljö! Debatten har hittills varit nästan befriad från sådana tillmälen och jag hoppas slippa dom även i fortsättningen.

Finns totalkostnadsanalyser som pekar på att en elbils miljökostnad har kommit ifatt en fossilbil efter 4000-10000 mil. Skillnaderna i körsträcka beror bla. på storlek på batteri. Körsträckan minskar ganska fort pga. batteriernas snabba utveckling.
Ja det är väl märkligt att det inte finns några som använder epiteten fossilmuppar eller kärnkraftsmuppar, men det säger väl nåt om de som använder sådana tillmälen. Kan det vara argumenten man för fram, som man förstår är för dåliga och då tar man till sånt språkbruk istället.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
kristian 676 Skrev
På 63 paneler gav det 17,8 MWh 2018 och 16,2 år 2019. Det är en mycket stor del av behovet men en liten bit från 100%.
Antar att du inte menar MWh ?

Har räknat på en installation på vårat hus offertpris 111000 efter rot avdrag och solcellstöd installerad effekt 8KW beräknad besparing ca 9000kr/år tyvärr får jag ej ihop det i mitt huvud 12 år för att nå break even verkar helt orimligt enligt mej vad är fel här? har jag ej räknat någon ränta på investeringen blir ju ännu sämre utfall om man lånar till detta. Offerten är skapad av vattenfall
Så här ser det ut:
upload_2020-1-14_18-14-36.jpeg
så nog står det MWh alltid. Om det stämmer vet jag förstås inte. Det är den mätning som finns.
Om ekonomin, så är väl inte tanken att tjäna en massa pengar i första hand. Men allt beror på vad du betalar för anläggningen. Jag fick min anläggning avsevärt billigare än din offert. Så bästa rådet är väl att kolla runt med mindre lokala företag och priserna på paneler sjunker.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jo det byggdes ut för längesedan som du skriver, men du har möjligen inte noterat att man i södra Sverige måste betala en högre avgift för att få hem sin el just för att stamnätet inte räcker till för den förbrukning som gäller idag? Problemet lär bli större i framtiden om alla bilar skall drivas via el.
Tycker det är väldigt lågt att kasta ur sig ett sådant argument i försök att påverka de som är mindre insatta.
Nej, det måste du ha missuppfattat!
AB7649BD-8F35-4BC3-973A-AD945C5C0667.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om du någon gång kunde sätta på mottagaren i stället för att sprida en massa halvsanningar(i bästa fall) så kanske dina inlägg skulle göra nytta. betalning för levererad el från egna solpaneler regleras i de allra flesta fall med spottpriser som bas för egen del fick jag 0,39 SEK/kWh. Vatten fall betalar spottpriset plus 0,40kr/ kWh under förutsättning att du har köpt deras paneler, erbjudandet är tidsbegränsat. Ersättningen för egen levererad el är alltså usel. Enligt uppgift från vattenfall kan du se hur mycket du levererat och förbrukat på "mina sidor."Vad vet du om kostnaden för den finska satsningen och huruvida dom ångrar sig. Du kommer som vanligt med något som du själv har hittat på. Tror du fortfarande att man utan utbyggnad kan ersätta vindkraften med vattenkraft sedan kärnkraften ha ersatts med vind?
Du har missuppfattat också detta!
Om du har fått ett dåligt avtal får det stå för dig!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Batterirester efter återvinning till en mängd av flera hundra ton har dumpas på åkrar i Kumla, Örebro och Eskilstuna. När detta uppdagades begär firman som ansvarar sig i konkurs, antagligen får väl kommunerna ta hand om kostnaden. Materialet betecknas som mycket miljöfarligt, så när man själv tror sig vara naturvän och kastar förbrukade batterin i uppsamlingstunnor så kan det ändå bli fel.
Försöker du att göra gällande att nedmalda alkaliska småbatterier har något med litium bilbatterier att göra?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har räknat på en installation på vårat hus offertpris 111000 efter rot avdrag och solcellstöd installerad effekt 8KW beräknad besparing ca 9000kr/år tyvärr får jag ej ihop det i mitt huvud 12 år för att nå break even verkar helt orimligt enligt mej vad är fel här? har jag ej räknat någon ränta på investeringen blir ju ännu sämre utfall om man lånar till detta. Offerten är skapad av vattenfall
I mitt fall sänker jag min månadskostnad på el med mer än hälften och även om solcellerna inte har betalats av under min livstid så är det värt pengarna i stället för att ha dem räntefritt på banken. På samma sätt är det lönsamt att skaffa elbil för att slippa höga drifts-, skatte- och servicekostnader på fossilbilen som plötsligt blivit för gammal och miljöfarlig.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Du har missuppfattat också detta!
Om du har fått ett dåligt avtal får det stå för dig!


Jag har varit i kontakt med vattenfall i dag, det är deras villkor jag hänvisar till. Som vanligt rör du dig med svepande formuleringar när du saknar argument. " Vad då också detta". Du svarade inte på frågan.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag vet inte vad det är för karta du hittat, men den är fel. En riktig karta ser ut så här (alldeles nyss). Som du ser är det inte samma pris i alla områden. Du ser också att det är lite dyrare i södra Sverige än i norra Sverige.
Visa bilaga 185094
/CG
Jag föredrar den aktuella kartan det vill säga den från Svenska Kraftnät som visar aktuella värden minut för minut.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Nej det är inte samma pris i hela Norden inkl Baltikum. Nedanstående länkar till karta och tabell visar dagspriset i de olika områdena. Priserna på marknaden sätts en dag i förväg så redan nu kan du alltså se morgondagens pris liksom priserna tillbaks i tiden. Möjligen är din karta rätt när det gäller hur elen flödar mellan områden, men den är inte rätt när det gäller priset.
Market data | Nord Pool
Market data | Nord Pool
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Tycker det inte är ok att bli kallad för mupp för att man tror på en bättre miljö! Debatten har hittills varit nästan befriad från sådana tillmälen och jag hoppas slippa dom även i fortsättningen.

Finns totalkostnadsanalyser som pekar på att en elbils miljökostnad har kommit ifatt en fossilbil efter 4000-10000 mil. Skillnaderna i körsträcka beror bla. på storlek på batteri. Körsträckan minskar ganska fort pga. batteriernas snabba utveckling.

Hej !
Sådana här argument som inte talar om ursprunget på den el som är energibärare kan man inte fästa något avseende vid.
Jag läste själv en rapport från en grupp forskare som menade att batteriutvecklingen har stagnerat alla försök att göra mer energitäta batterier resulterade i att batterierna blev instabila och därmed farliga. Det finns andra metoder att göra fordonsdrift fossilfri och det med för klimatet mer gynnsam teknik.Men om man påstår det blir man per automatik kallad klimatförnekare.
BBa
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Undrar vad ”Gretaeffekten” är för något. Det hon med visst eftertryck för fram är ju att man ska lyssna och agera i enlighet med klimatforskningen och då verkar hon mena de 98-99% av klimatforskarna som delar synen på klimatproblemen och vad som bör göras.
När man läser en del inlägg så förstår man att klimatforskningsförnekare också finns i husbilar.
Apropå vetenskapen.
Inläggen i den här tråden är intressanta och läsvärda för de visar hur svår den så kallade "klimatdebatten" är. Med ståndpunkter är det ju också som med fem-tums-spik, ju hårdare man slår på dem ju hårdare sitter de!
Men om vi lägger känslorna åt sidan och gör som Greta vill och lyssnar på vetenskapen så finns det några fundament att förhålla sig till. Nämligen att koldioxidhalten ökat från ca 280 miljondelar år 1800 till ca 400 miljondelar idag.
Detta är vetenskapen överens om. Liksom att instrålningen av värme därav ökat med 3,1 W/m2. Vilket i sin tur inneburit att den globala medeltemperaturen ökat med 1 grad Celsius. Sedan år 1800. Man är vetenskapligt också överens om att den ökade koldioxidhalten står för ca 2/3 av denna globala temperaturökning.
Den totala värmeinstrålningen uppgår idag till i genomsnitt 340 W/m2. Den var alltså 3,1 W/m2 högre än år 1800.
Man är också överens om att OM koldioxidhalten fördubblas från 400 miljondelar till 800 miljondelar (vilket med dagens ökningstakt tar 70 - 80 år) så ökar den globala medeltemperaturen med 1 grad Celsius. Observera om allt annat är lika. Vilket det ju naturligtvis inte är. För det tillkommer "förstärkningseffekter". Exempelvis att när temperaturen ökar så ökar avdunstningen och vattenånga är som bekant den allra starkaste växthusgasen.
Så här långt är Gretas vetenskapsmän överens. Men när det gäller förstärkningseffekterna går åsikterna vitt isär. Somliga hävdar på vetenskapliga grunder att klimatkänsligheten är ca 1 grad celsius. Andra menar på lika goda vetenskapliga grunder att den ligger på mellan 2 -3 grader och det finns också ett värsta scenario på 4,5 grader.
Men om vi återvänder till det som vetenskapen, representerade av IPCC, är överens om så är det att man talar om en utveckling på flera 100 års sikt, det man kallar ECS och som det man kallar TCR och som handlar om 70 år framåt. D v s samma tid som det tar för koldioxidhalten att fördubblas från nuvarande nivå. TCR d v s scenariot på 70 års sikt kommer att innebära en temperaturökning i ett intervall från 1,0 - 2,5 grader Celsius.
Om vi nu gör som Greta med flera önskar och eliminerar alla koldioxidutsläpp från omkring 2035 så tar det några hundra år innan man kan se vilken jämviktstemperatur som uppnås av den åtgärden.
Sammanfattningsvis så är "alla" överens om att halten koldioxid påverkar den globala medeltemperaturen. Däremot är man alls icke överens om hur mycket den påverkas och tidsutdräkten. Vilket är precis som det skall vara i den vetenskapliga världen.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej !
Sådana här argument som inte talar om ursprunget på den el som är energibärare kan man inte fästa något avseende vid.
Jag läste själv en rapport från en grupp forskare som menade att batteriutvecklingen har stagnerat alla försök att göra mer energitäta batterier resulterade i att batterierna blev instabila och därmed farliga. Det finns andra metoder att göra fordonsdrift fossilfri och det med för klimatet mer gynnsam teknik.Men om man påstår det blir man per automatik kallad klimatförnekare.
BBa

Om jag säger att elen tillverkas i USA eller Eu där det är mycket kolkraft, och fortfarande stämmer det jag sa om 4000-10000mil. Googla lite så finner du:
Cleaner Cars from Cradle to Grave
Effects of battery manufacturing on electric vehicle life-cycle greenhouse gas emissions | International Council on Clean Transportation


Däremot så kommer det i stort sett varje vecka uppgifter om nya batterivarianter som forskats fram och som är i allt från labbstadie till produktionsklara som har mycket bättre egenskaper. Jag är inte orolig för att utvecklingen har stannat av men kan du istället peka på den forskningsrapport som säger att bättre batterier är en omöjlighet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nej det är inte samma pris i hela Norden inkl Baltikum. Nedanstående länkar till karta och tabell visar dagspriset i de olika områdena. Priserna på marknaden sätts en dag i förväg så redan nu kan du alltså se morgondagens pris liksom priserna tillbaks i tiden. Möjligen är din karta rätt när det gäller hur elen flödar mellan områden, men den är inte rätt när det gäller priset.
Market data | Nord Pool
Market data | Nord Pool

Elens flöde
Elhandeln i Norden och Baltikum sker på den nordiska elbörsen Nord Pool. Flödet av el går från elområden med lägre pris till elområden med högre pris. Elflödet och därmed priset styrs av utbud och efterfrågan.

Priset i kartan anges i euro per megawattimme (MWh). Priset gäller för den aktuella timmen och sätts på den nordiska elbörsen dagen innan driftdygnet. Flödena (import och export) som visas i kartan uppdateras däremot mellan var 5:e till 15:e minut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Toppen