• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Personligen kan jag ju tycka,att om han är partisk eller inte,spelar egentligen ingen roll. Det är satsningen på elbilar jag undrar över. Hur ska vi lyckas ladda dessa om nu alla ska ha elbilar .Själv bor jag i villa som inte klarar kraften som behövs för att ladda ev 2 till 3 bilar
Man kanske får besök som oxå vill ladda lite
Eller dom som bor i höghus i storstan hur skall detta lösas
Det kommer gå åt sjukt mycket el för bara laddning i Sverige och i världen
Nä Hvo100 eller liknande borde nog funka, tills man hittat en lösning med el frågan.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Apropå om det finns el till elbilar. Så här lär det vara: Även om hela bilparken i Sverige skulle drivas av el så räcker ca 7 TWh = 5 % av vår elkonsumtion. Idag är vårt elöverskott, det vi skickar på export, ca 20 TWh. Och det kommer att öka rejält framöver trots stängningen av två reaktorer i Ringhals.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Det är alltid en samman blandning mellan effekt och energi i dessa sammanhang. Den totala effekten som vi behöver varierar stort under året och kan inte slätas över av någon form av genomsnitts värde över året detta faktum bortses det ofta ifrån i debatten. All form av export är förövrigt inkomster för landet även el export vilket man tydligen bortser ifrån i debatten. Klimatnyttan från vår rena elproduktion till Europa är betydande inte att förglömma.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är alltid en samman blandning mellan effekt och energi i dessa sammanhang. Den totala effekten som vi behöver varierar stort under året och kan inte slätas över av någon form av genomsnitts värde över året detta faktum bortses det ofta ifrån i debatten. All form av export är förövrigt inkomster för landet även el export vilket man tydligen bortser ifrån i debatten. Klimatnyttan från vår rena elproduktion till Europa är betydande inte att förglömma.
Nu var ju frågan om det fanns el så det räckte om alla bilar skulle gå med eldrift. Effekter över året/dagen etc går förstås att lösa på olika sätt, tex genom att göra elen dyrare vissa tider. För elbilar är det en rätt bra lösning i många fall eftersom batteriet förstås kan laddas när det finns gott om el och priset är lägre. Och självklart betyder en minskad export från Sverige också minskade inkomster, någon däremot?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men när vi har elunderskott vintertid i södra Sverige p.g.a. nedläggningen av kärnkraftverken, samtidigt som datahallar och batterifabriker i norra Sverige drar enorma energimängder, skall elbilsåkarna då stanna hemma från jobbet, eller skall vi ladda elbilarna med kolkraft från Polen eller Tyskland?
Det finns förstås bara de alternativen om man hatar elbilar och allt som eventuellt skulle kunna göra miljön något mindre dålig.
 
F

Fd.47585

Guest
Om man tänker till lite så är ju inkomsten av elöverskottet (som skulle försvinna enligt någons inlägg) så skall väl det jämföras med den utgift vi har för import av bensin och diesel, då tror jag Sverige gör en stor vinst om vi övergav fosilbilar helt och istället körde på el.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns förstås bara de alternativen om man hatar elbilar och allt som eventuellt skulle kunna göra miljön något mindre dålig.

Det har ingenting med hat att göra, bara en fundering i den rådande klimathysteriska debatten, där alla seriösa tankar drunknar i ett närmast religiöst miljötänk utan vettiga lösningar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Personligen kan jag ju tycka,att om han är partisk eller inte,spelar egentligen ingen roll. Det är satsningen på elbilar jag undrar över. Hur ska vi lyckas ladda dessa om nu alla ska ha elbilar .Själv bor jag i villa som inte klarar kraften som behövs för att ladda ev 2 till 3 bilar
Man kanske får besök som oxå vill ladda lite
Eller dom som bor i höghus i storstan hur skall detta lösas
Det kommer gå åt sjukt mycket el för bara laddning i Sverige och i världen
Nä Hvo100 eller liknande borde nog funka, tills man hittat en lösning med el frågan.
Om alla bilar blev laddbara elbilar redan i morgon skulle behovet vara 12 TWh per år.
Sveriges export är drygt 20 TWh per år. Med utbyggd vind- och solkraft blir gapet ännu större.
Om jag skaffar elbil behöver jag ladda en eller två ggr i veckan, det vill säga ungefär som mina solceller producerar under sommarhalvåret.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det finns förstås bara de alternativen om man hatar elbilar och allt som eventuellt skulle kunna göra miljön något mindre dålig.

Det är inte frågan om att hata el-bilar. De fungerar säkert bra för vissa men påståendet att dessa fordon är gynnsamma för klimatet är inte sant. Den ensidiga skattefinansierade satsningen på el-fordon har medfört att utveckling av alternativa bränslen har försummats. Alla måste väl inse att bränslen som kan användas i befintliga fordon är bättre än att bygga helt nya fordon.
Hur länge batterierna håller vet vi inte, om det krävs batteribyte under fordonets livslängd så innebär den så kallade omställningen en stor klimatbelastning. Att dimensionera upp el-nätet är också en stor extra belastning. Jag lär inte klara mitt hushåll med bergvärme och16 amp säkringar om jag dessutom skall ladda två elbilar. Det är precis som Björn Gillberg säger, dessa frågor är för komplexa för att beslutas av okunniga politiker påhejade av lika okunniga miljö-och klimatromantiker.
BBa
 
F

F.d. 2692

Guest
Hur ska jag veta vad som är sant, och vem ska jag lita på. Just här kan man läsa att vi har ett enormt överskott och vi exporterar el, så att lägga ner Ringhals har ingen betydelse. På en annan sida läser jag att med Ringhals nerläggning innebär det att vid kallt väder och ingen vind får vi importera skitig el från Polen. Vem har rätt och vem kan man lite på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om alla bilar blev laddbara elbilar redan i morgon skulle behovet vara 12 TWh per år.
Sveriges export är drygt 20 TWh per år. Med utbyggd vind- och solkraft blir gapet ännu större.
Om jag skaffar elbil behöver jag ladda en eller två ggr i veckan, det vill säga ungefär som mina solceller producerar under sommarhalvåret.

Tyvärr finns ju inte elöverskottet vid den tidpunkt som vi behöver det, d.v.s. på vintern då vi redan måste måste importera el när det är kallt, detta kommer ju att bli ännu värre när vi lägger ned kärnkraftverken, eftersom vi inte har tillräckliga ledningar från norr till söder för att täcka behoven med matning därifrån, under förutsättning att det produceras tillräckligt där. Om vi sedan lägger till en helt elektrifierad fordonsflotta som i huvudsak finns i södra och mellersta Sverige går ekvationen inte ihop!
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tyvärr finns ju inte elöverskottet vi den tidpunkt som vi behöver det, d.v.s. på vintern då vi redan måste måste importera el när det är kallt, detta kommer ju att bli ännu värre när vi lägger ned kärnkraftverken, eftersom vi inte har tillräckliga ledningar från norr till söder för att täcka behoven med matning därifrån, under förutsättning att det produceras tillräckligt där. Om vi sedan lägger till en helt elektrifierad fordonsflotta som i huvudsak finns i södra och mellersta Sverige går ekvationen inte ihop!
Om det nu är en så ljus framtid för kärnkraften så undrar man förstås varför du inte berättar det för de elbolagen. Det måste vara en bra investering, eller hur?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
För Vattenfall handlar det om att minska kostnaderna. Dom kan lägga ner kärnkraften sedan höjer dom priserna på vattenkraftsel. Så hur dom än gör så vinner dom
Men på vissa inlägg låter det som om det inte finns så värst mycket el kvar att sälja, åtminstone inte i södra Sverige. Det beror dessutom tydligen på att kärnkraften stängs. Varför bygger dom inte ut istället? Naturligtvis för att det inte är lönsamt och att det finns el. Samtidigt behöver överföringen till södra Sverige förbättras, det handlar om ledningsnätet och inte om nya tydligen onödiga kraftverk. I alla fall enligt kärnkraftsbolagen.
 
Toppen