• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
En elbil tillverkas idag koldioxidneutralt, jag tänker inte förklara innebörden.
En hybrid kan visserligen köra korta sträckor med enbart elmotorn men alla vet att det är förbränningsmotorn som används mest. Alla tillverkare har en hybrid i olika former till försäljning framför allt för att slippa dryga böter genom att komma ner under gränsen för koldioxidutsläppen. Man har helt enkelt lagt till en elmotor och ett litet batteripack i befintlig konstruktion.
Enligt min mening har berörda myndigheter fallit till föga och gett tillverkarna respit innan helelbilen kommer ut på marknaden. De inser nog att böter på flera hundra miljarder skulle innebära konkurs för små och mellanstora bilföretag.
Att tillverka en elbil helt koldioxidneutralt är nog till och med för knarrevik svårt att förklara.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Enligt Svenska miljöinstitutet släpps det ut mellan 15 och 20 ton koldioxid under tillverknings processen av en elbil.
För att veta koldioxid mixen måste man också veta hur stor del av ursprungsgarantierna som kraftbolagen har sålt, men en siffra på uppemot 350g koldioxid per kWh är mer realistisk än 50g.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att tillverka en elbil helt koldioxidneutralt är nog till och med för knarrevik svårt att förklara.

Där tror jag att du har fel!

Han brukar kunna ha förklaringar på det mesta, som till exempel utbyggnaden av 5G-nätet, SIM-kort i spårsändare, biltillverkning, energiproduktion och -distribution samt CO2-utsläpp.

Pålle
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Enligt Svenska miljöinstitutet släpps det ut mellan 15 och 20 ton koldioxid under tillverknings processen av en elbil.
För att veta koldioxid mixen måste man också veta hur stor del av ursprungsgarantierna som kraftbolagen har sålt, men en siffra på uppemot 350g koldioxid per kWh är mer realistisk än 50g.
Du har fel leja som vanligt!
Jag misstänker att du antingen medvetet döljer fakta eller att dina källor är suspekta bortom all gräns.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Du har fel leja som vanligt!
Jag misstänker att du antingen medvetet döljer fakta eller att dina källor är suspekta bortom all gräns.
Ja du verkar få information från kanaler som ingen annan kan finna, Jag kommer ihåg när du hade uppgift på EU moped försäkring som var långt från verklig kostnad.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Där tror jag att du har fel!

Han brukar kunna ha förklaringar på det mesta, som till exempel utbyggnaden av 5G-nätet, SIM-kort i spårsändare, biltillverkning, energiproduktion och -distribution samt CO2-utsläpp.

Pålle

Vad avundsjuk man kan bli. Ett sådant multipelt kunnande har inte jag. Tyvärr.:D. Men så är det med oss människor, vi har vår egen övertygelse.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Knarrevik skrev
En elbil tillverkas idag koldioxidneutralt, jag tänker inte förklara innebörden.


Om du menar att det finns stålverk som gör bil plåt eller bilrutor tillverkade utan co utsläpp tex skulle
dina källor vara oerhört intressanta att ta del utav.
Begreppet co neutralt genom så kallade klimat kompenseringar är lika vilseledande som vi kan köpa avlatsbrev när vi flyger utsläppen har inte reducerats det är bara samvetet som luras att må bättre.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
En hybrid kan visserligen köra korta sträckor med enbart elmotorn men alla vet att det är förbränningsmotorn som används mest.
‐‐-----------------
Knarrevik, jag undrar om du har du vetenskapliga bevis för detta också?

Jag och ganska många av mina kollegor pendlar med laddhybrider och jag tror inte vi är ensamma. I mitt fall klarar jag ca 50% av sträckan vid eldrift medan många andra klara hela sin pendling. Om inte detta är positivt för i alla fall närmiljön så förstår jag inte riktigt hur dina tankar går. Varje mil jag rullar i städer och sitter i köer med i princip nollutsläpp förbättrar ju närmiljön ganska avsevärt.
När jag förr körde samma sträcka med bensin/diesel så startade och stoppade förbränningsmotorn många många gånger i varje kö om jag valde att ha start-stopp systemet aktivt. Med hybriden går den enbart på el det ser det vanliga hybridläget (HEV) till även om jag 0km kvar på det batteri som laddas i laddhybridläget (EV). Det fossila bränsle som går åt är till värme/kyla och det är väldigt lite.
Nackdelar är ju givetvis att bilen måste servas men jag tror inte att det är speciellt negativt för någon annan miljö än den i plånboken. Den olja som byts återvinns ju till allra största delen och då är det filtren kvar som orsakar miljöskador.

Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er minst to veldig ulike typer hybrider. Laddhybrid og de uten ladekontakt. De med ladekontakt kan kjøre kortere eller lengre strekninger som ren elbil, de andre benytter hovedsaklig elmotoren som et tillegg til forbrennings motoren. Her igjen er det mange varianter - noen starter bevegelsen på el og trår til med forbrenningsmotoren etter kort tid andre støtter kun til med el under akselreasjon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En hybrid kan visserligen köra korta sträckor med enbart elmotorn men alla vet att det är förbränningsmotorn som används mest.
‐‐-----------------
Jag och ganska många av mina kollegor pendlar med laddhybrider och jag tror inte vi är ensamma. I mitt fall klarar jag ca 50% av sträckan vid eldrift medan många andra klara hela sin pendling. Om inte detta är positivt för i alla fall närmiljön så förstår jag inte riktigt hur dina tankar går. Varje mil jag rullar i städer och sitter i köer med i princip nollutsläpp förbättrar ju närmiljön ganska avsevärt.
Visst är det bra för miljön om man kör korta sträckor på ren eldrift.
Vad jag menade med mitt inlägg är att berörda myndigheter fick krypa till korset när de beräknade utsläppen på ren eldrift när i själva verket de flesta kör med förbränningsmotorn. Som tur är gäller beräkningen under en kort tid till dess att våra bilar framförs med ren el. Därför är hybridbilar i alla dess former en tillfällig lösning för tillverkarna att slippa miljardböter. Om detta har skrivits spaltkilometer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var en artikkel fra juli 2018 og NIO er fortsatt kun tilgjengelig i Kina. Nå produseres det Tesla 3 i Kina og fabrikken klargjøres for modell Y senere i år. Begge for det kinesiske markedet og for Asia. BYD er fortsatt den største leverandør av elbiler, men nesten kun for det kinesiske marked.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Det var en artikkel fra juli 2018 og NIO er fortsatt kun tilgjengelig i Kina. Nå produseres det Tesla 3 i Kina og fabrikken klargjøres for modell Y senere i år. Begge for det kinesiske markedet og for Asia. BYD er fortsatt den største leverandør av elbiler, men nesten kun for det kinesiske marked.
Jag ligger två år efter :))
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Det gäller att välja rätt försäkringsbolag!
Precis som med husbilspremien som jag sänkte med ungefär hälften.
Ja, och då kommer frågan igen som du undvek att svara på i elmopedstråden.
Vilket försäkringsbolag är det? Vi fick inget svar i förra tråden men hoppas att vi nu kan få det eftersom många då var intresserade. Om du verkligen har hittat ett bolag som försäkrar en klass 1 moped för 37:- så ska jag gå över från fossildriven scooter till elmoped, det lovar jag.
Gör en insats för klimatet nu och ge mig en morot för att byta till ett miljövänligare alternativ.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det verkar som om fler och fler inser problemen med klimatet. Kanske lite otippat att Black Rock ändrar sina investeringar. Här är en också lite otippad person, som stöttar Greta Thunberg: Finanspampen: Gretas tal bör tas på största allvar
Allt fler inser att fossilsamhället måste förändras.

Undrar om de där kommer att beskyllas för att vara okunniga miljöaktivister som bara vill ställa till det för vanligt folk?
 
Toppen