• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag hörde idag att regeringen avsatt ytterligare 300 miljoner för solcellsutbyggnad vilket lär räcka i ytterligare några veckor. Nu när så gott som alla nybyggnader projekteras med solcellstak är behovet minst 10 gånger så stort vilket innebär att många blir utan stödet. Vinsten blir i stället att man kan ladda sin elbil gratis. Inte så dumt när man samtidigt kan köra med gott samvete utan skadliga kväve- och koldioxidutsläpp.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Kollade lite på Gillbergs videor och fastnade för det han vurmar för, metanolen. Hur mycket skog skulle det gå åt för att täcka sveriges transportbehov? Fick fram att det används 75TWh bränsle för alla
bil, buss, entreprenad och lastbilstransporter årligen. Skulle detta översättas till granskog så motsvarar det energiinnehållet i 37,5miljoner m3 (2000kWh/m3). Den årliga avverkningen är ca 75 milj. m3. Alltså skulle hälften av all skogsråvara behövas och då är inga omvandlingsförluster medräknade,

Gillberg tyckte man kan använda grot (grenar, toppar, stubbar) men detta används ju redan i värmekraftverken så det kommer bli hård konkurrens om virket.
Ett nytt alternativ tyckte han var att odla energiskog på nedlagd åkermark. Då skulle det fordra 1 miljon hektar mark. Detta var inte så stor yta tyckte han.
Det motsvarar dock ytan på Sveriges nationalparker, totala skogsarealen i landet är 23,6 miljoner hektar så någon liten yta är det knappast.

Om man istället går över till elfordon så går det åt ca 1/4 så mycket energi dvs. 20TWh. Räknade på hur stor yta med solceller det skulle behövas och om jag räknat rätt så behövs då 10.000hektar solceller och kanske den dubbla markytan. Dvs. 2% av ytan som behövts vid energiskogsodling.
Eller så motsvarar 20TWh det elöverskott som exporterades förra året.

Detta bland annat gör mig helt övertygad om att övergången till elbilar är på gång, inte bara av klimatskäl utan även av ekonomiska skäl. Om tio år känns det lika modernt med fossilbilar som det känns att använda eldningsolja för uppvärmning idag.

Tack för ett inlägg som i alla fall försöker sig på att använda fakta.
Nyfiken fundering från min sida är dock varför det går åt så mycket mindre energimängd för att framföra våra fordon på el istället för skogsråvara? Utifrån mina kunskaper så är mängden energi för att framföra ett fordon den samma oavsett bränsleslag.
Jag har försöker bara förstå din argumentation.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tack för ett inlägg som i alla fall försöker sig på att använda fakta.
Nyfiken fundering från min sida är dock varför det går åt så mycket mindre energimängd för att framföra våra fordon på el istället för skogsråvara? Utifrån mina kunskaper så är mängden energi för att framföra ett fordon den samma oavsett bränsleslag.
Jag har försöker bara förstå din argumentation.
Kanske det beror på att solen kommer att stå för en stor del av energibehovet, så gott som utan underhåll. Ytterligare en faktor är att investeringar av tidigare aldrig skådat mått har gjorts i batteri- och elbilstillverkning. Med andra ord, tåget har redan gått.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag hörde idag att regeringen avsatt ytterligare 300 miljoner för solcellsutbyggnad vilket lär räcka i ytterligare några veckor. Nu när så gott som alla nybyggnader projekteras med solcellstak är behovet minst 10 gånger så stort vilket innebär att många blir utan stödet. Vinsten blir i stället att man kan ladda sin elbil gratis. Inte så dumt när man samtidigt kan köra med gott samvete utan skadliga kväve- och koldioxidutsläpp.
Nya uppgifter:
Två veckor har gått av året men redan är regeringens solcellsstöd för 2020 på väg att ta slut.
Totalt rör det sig om 1,2 miljarder kronor i statliga bidrag som företag, organisationer och privatpersoner kan ansöka om för installation av solceller.

Söker du i dag får du troligen pengarna, men väntar du några veckor är det mer osäkert, rapporterar Dagens industri. Redan i februari kan nuvarande pengar på anslaget vara slut, säger Christopher Frisk på Energimyndigheten till tidningen.

Stödet täcker upp till 20 procent av kostnaden.

Enligt Energimyndigheten har antalet solcellsanläggningar ökat kraftigt de senaste åren. Under 2020 beräknas solceller finnas på 69 400 hustak och nästa år är uppskattningen att det finns över 100 000 stycken.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Kanske det beror på att solen kommer att stå för en stor del av energibehovet, så gott som utan underhåll. Ytterligare en faktor är att investeringar av tidigare aldrig skådat mått har gjorts i batteri- och elbilstillverkning. Med andra ord, tåget har redan gått.
Du tycks ju tro att alla är emot dig med tanke på ditt svar. Jag är inte negativ till elbilar utan ser positivt på den utvecklingen. Min nuvarande laddhybrid kommer sannolikt att bytas till ren elbil vid nästa byte om ett par år.
Min frågeställning till TS rörde snarare hur resonemanget med energiåtgången el kontra producerad metanol och det är fortfarande intressant att få klarhet i för vidare kunskap.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du tycks ju tro att alla är emot dig med tanke på ditt svar. Jag är inte negativ till elbilar utan ser positivt på den utvecklingen. Min nuvarande laddhybrid kommer sannolikt att bytas till ren elbil vid nästa byte om ett par år.
Min frågeställning till TS rörde snarare hur resonemanget med energiåtgången el kontra producerad metanol och det är fortfarande intressant att få klarhet i för vidare kunskap.
Är det inte så att energin vid tex dieseldrift generar värme vilket inte eldrift gör på samma sätt. Dvs förlusterna minskar och samma mängd energi räcker till mer vid eldrift. Och då tänker jag att det funkar på samma sätt vid metanoldrift. Fast säker på den saken är jag inte.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag kommer aldrig ha solcell på mitt hus, då jag kanske bor här i 10-15 år till. Använder istället pengarna till att leva gott, med gott samvete, med resor och husbil och annat som kan vara trevligt. Har dock installerat solcell på husbilen så jag är då inte beroende av el. under de 6 mån vi använder bilen. Ren elbil kommer jag aldrig köpa, har en Volvo 15 år (bensin) och en Kia Niro Hybrid, som leasingbil så lite bidrar jag med.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nyfiken fundering från min sida är dock varför det går åt så mycket mindre energimängd för att framföra våra fordon på el istället för skogsråvara?
Kolla verkningsgrad för elmotor resp metanolmotor, dessutom är verkninggraden inte 100% vid framställning av metanol ur bio-råvara.

/Ingvar
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Är det inte så att energin vid tex dieseldrift generar värme vilket inte eldrift gör på samma sätt. Dvs förlusterna minskar och samma mängd energi räcker till mer vid eldrift. Och då tänker jag att det funkar på samma sätt vid metanoldrift. Fast säker på den saken är jag inte.
Hej !
Du har helt rätt i dina funderingar. Det blir värme vid användning av diesel och bensin vid förbränningen i en kolvmotor det är endast 25-30 % av energiinnehållet som nyttjas för framdrivningen av fordonet resten är förluster. En del av "förlusterna" används för att värma cup'en , resten går ut till kylaren.
En el-motor har däremot nästan inga förluster alls. uppemot 95% Verkningsgrad, så det blir inget kvar för uppvärmning. Men eftersom el inte är ett bränsle så uppstår istället dessa förluster vid generering av el i kraftverken. Kol och kärnkraftverk har ungefär samma verkningsgrad som en diesel motor, så förlusterna blir ungefär lika stora när man genererar el med hjälp av bränsle som vid direkt användning i bilen. Detta är en förklaring av principen och ingen exakt redogörelse.
Jag är också oroad av klimatförändring och inser att man måste agera, jag tycker bara det är synd att allt krut läggs på elektrifiering som bara ökar el-behovet och ur globalt perspektiv snarare är en belastning än en lösning. Det kanske är dags för våra politiker att ta bort skygglapparna och börja agera.
Biogas från våra reningsverk borde kunna utnyttjas i mycket högre grad.
BBa
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hej !
Du har helt rätt i dina funderingar. Det blir värme vid användning av diesel och bensin vid förbränningen i en kolvmotor det är endast 25-30 % av energiinnehållet som nyttjas för framdrivningen av fordonet resten är förluster. En del av "förlusterna" används för att värma cup'en , resten går ut till kylaren.
En el-motor har däremot nästan inga förluster alls. uppemot 95% Verkningsgrad, så det blir inget kvar för uppvärmning. Men eftersom el inte är ett bränsle så uppstår istället dessa förluster vid generering av el i kraftverken. Kol och kärnkraftverk har ungefär samma verkningsgrad som en diesel motor, så förlusterna blir ungefär lika stora när man genererar el med hjälp av bränsle som vid direkt användning i bilen. Detta är en förklaring av principen och ingen exakt redogörelse.
Jag är också oroad av klimatförändring och inser att man måste agera, jag tycker bara det är synd att allt krut läggs på elektrifiering som bara ökar el-behovet och ur globalt perspektiv snarare är en belastning än en lösning. Det kanske är dags för våra politiker att ta bort skygglapparna och börja agera.
Biogas från våra reningsverk borde kunna utnyttjas i mycket högre grad
Tack för förklaringen. Det är väl också på det viset att det finns inget energislag som är bra för miljön. Det gäller att hitta det minst dåliga, dvs som påverkar minst. All konsumtion har förstås en påverkan på miljön. Vad vi vet är att påverkan på miljön från kol o olja är förskräckande genom temeraturstegrigen. Biogas har väl ännu inte kommit till nån större användning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag kommer aldrig ha solcell på mitt hus, då jag kanske bor här i 10-15 år till. Använder istället pengarna till att leva gott, med gott samvete, med resor och husbil och annat som kan vara trevligt. Har dock installerat solcell på husbilen så jag är då inte beroende av el. under de 6 mån vi använder bilen. Ren elbil kommer jag aldrig köpa, har en Volvo 15 år (bensin) och en Kia Niro Hybrid, som leasingbil så lite bidrar jag med.
Jag resonerar tvärt om!
Solcellerna sänker min elkostnad med mer än hälften vilket är viktigt när pensionen är enda inkomstkällan. Att ha pengar stående på banken utan ränta gör ingen människa glad, inte ens banken.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Att odla bensin och diesel tycker jag är ett slöseri med resurser. Regnskog används för att döva västvärldens klimatångest. Det kommer inte att gå att odla allt bränsle som behövs!
Det enda som känns bra är som leja4 sa är biogas. Här används avfall från reningsverk och jordbruk och som när det jäst kan användas som gödsel på åkrarna igen.

Jag tror, med betoning på tror, att om 10-20år så kommer 90% av fordonen på ett eller annat sätt vara elektriska, med batteri eller kontaktledning.
Resterande fordon som skogsmaskiner, båtar i fjärrtrafik och flygplan som är mycket svåra att driva med batterier kommer att använda talldiesel, biogas, etanol och annat konstgjort bränsle.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag resonerar tvärt om!
Solcellerna sänker min elkostnad med mer än hälften vilket är viktigt när pensionen är enda inkomstkällan. Att ha pengar stående på banken utan ränta gör ingen människa glad, inte ens banken.

Vi gör alla olika prioriteringar. Jag är övertygad om att i framtiden kommer staten ta ut mycket skatt på solceller på hus. Om du sänker din elkostnad så får staten in mindre skatt för du betalar mindre till elbolaget, då måste staten kompensera bortfallet av skatteintäkter. Eller tänker jag helt fel??
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi gör alla olika prioriteringar. Jag är övertygad om att i framtiden kommer staten ta ut mycket skatt på solceller på hus. Om du sänker din elkostnad så får staten in mindre skatt för du betalar mindre till elbolaget, då måste staten kompensera bortfallet av skatteintäkter. Eller tänker jag helt fel??
Staten är väl intresserad av att det produceras mycket ren energi som solel och kan man då, ur statens synvinkel, få medborgarna att till 80% finansiera utbyggnaden av solel, då vore det väl ingen bra affär att höja skatten så den elen slutade produceras.
Du ska nog inte vara alltför bekymrad för den skatten, däremot kommer nog skatterna på fossilprodukter att höjas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi gör alla olika prioriteringar. Jag är övertygad om att i framtiden kommer staten ta ut mycket skatt på solceller på hus. Om du sänker din elkostnad så får staten in mindre skatt för du betalar mindre till elbolaget, då måste staten kompensera bortfallet av skatteintäkter. Eller tänker jag helt fel??
Elkostnaden och därmed elskatten beräknas gå ner när vi själva tar ansvar för elproduktionen.
Att staten behöver skatteintäkter på annat är nog sant, i första hand som moms på konsumtion men tveksamt om något parti vågar föreslå det.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi får invänta framtiden och se hur det blir med skatterna, jag är inte bekymrad för skatt på solceller då jag inte har några på mitt hus och kommer aldrig att ha. Räcker jag har på husbilen
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Tycker det inte är ok att bli kallad för mupp för att man tror på en bättre miljö! Debatten har hittills varit nästan befriad från sådana tillmälen och jag hoppas slippa dom även i fortsättningen.

Finns totalkostnadsanalyser som pekar på att en elbils miljökostnad har kommit ifatt en fossilbil efter 4000-10000 mil. Skillnaderna i körsträcka beror bla. på storlek på batteri. Körsträckan minskar ganska fort pga. batteriernas snabba utveckling.

Så du anser dig speciellt kunnig i ämnet ?? (mupp = okunnighet)
 
Toppen