En sak er å klare dagens krav til en kjøreprofil som simuleres innendørs med en optimalisert utgave av bilen. Optimaliseringen omfatter øket trykk i dekkene, redusert vekt, frakoblet aircon - null luftmotstand da det hele skjer på en rullende landevei. Og hele testen varer under 35 minutter, det finnes tester som viser at flere biler endrer motorparametrer etter denne tiden. Den nye testprotokollen omfatter en mye lenge tid og flere restriksjoner på hva som kan gjøres av optimalisering før testen. Ser at Auto Motorsport har benyttet den nye testen for å lage oversikten, ingen produsent har gjort noe ulovlig selv om de sprekker enormt på denne testen - ennå. Når den nye testen blir obligatorisk så må det bli store endringer på motorprogrammeringen for å holde seg innenfor de nye begrensningene.
Selv mener jeg testingen skulle omfatte en kontrollmåling som kunne avsløre timeout parametere hvor eksempelvis EGR bortkobles slik at motoren kan yte mer. Men den nye testen er radikalt bedre enn den gamle, den åpnet for mange dører til bedre testresultater enn hva en kan oppnå under kjøring.
Selv bor jeg i et land som ikke stiller krav og hvor fokus ikke ligger på utslipp, men på krefter. Kan godt gå med på at Australia ligger en dekade eller to bak Europa når det gjelder biler og utslipp. Noen merker forsøker å markedsføre at det er euro6 modeller, men de mest populære bilene er PickUp og SUV med store motorer og ofte spesialbygget for Australia. Vi har selv en Iveco Daily lastebil 2018 med 3 liter motor uten Bluetech - i praksis tror jeg det er en Euro-5 variant. Dette er vår farmtruck og brukes til all transport for farmen. Ser at i Europa finnes 3 liter Euro-6 med Bluetech som opsjon på denne modellen. Eller så har en 2.3 Euro-6 uten Bluetech i begge markeder.