• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

El-problem men ljusomkopplare J5

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Pilote J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: 450R
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elektronik
:wideeyed:

Hej alla kunniga!

Sitter och sliter mitt hår efter mycket tankar och svordommar, har under förra semestern fått en överhettning i ljus omkopplarna som sitter för halvljus och parkeringsljuset, ej på rattstången nu utan i instrumenteringen.
Insåg att den förre ägaren kopplat ihop dom 2 omkopplarna tydligen för att få ström till ljuset och vise versa, så den byglingen togs bort och så skulle jag sätta dit den ny införskaffade knappsatsen, då fungerade inte det som det skulle, jag har ingen lust att sätta dit byglingen igen för då blir det väl samma problem igen...

Min önskan och det skulle säkert vara så redan från fabrik att:

Parkeringsljus går att sätta på tillsammans med positionsljusen och att halvljuset går på egen knapp samt automatiken.

efter demonteringen så inser jag att det liknar Picasso i kabelfärgernas ordning och sitter man utan schema eller kunskap , ja då står man sig slätt.

Så nu till min fråga till er alla duktiga!!

Är det någon som har ett elschema på detta eller ren kunskap om problemet så får ni hemskt gärna höra av er snarast, för det har grymtats en del på dom sista bisiktningarna om att man inte kan separera park/halvljuset...så är det samma gubbe i år så då river jag nog isär hela bilen och drar ny el...

Många STORA förhoppningar till er nu....HJÄLP!

Mats

det går att ringa med men vi tar det denna vägen först så om det behövs bilder på eländet så finns det....:wideeyed:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan :), jag har för dåligt minne för att kunna hjälpa dig fullt ut. Jag kopplade om min bil för några år sedan när jag monterade DRL i nosen och ville få tillbaka originalfunktionen på vanliga ljuset.

Det är där mitt minne tyvärr sviker, för byglingen tror jag de monterade i Sverige för att få automatiskt halvljus när bilen är igång utan att "halvljusknappen" är intryckt och parkeringen kunde bara lysa när bilen var avstängd och p-knappen intryckt (tror jag :D).
De tog alltså ström med bygeln från matningen till parkeringsknappen för att mata automatiskt halvljus.
Det dumma i sammanhanget var om man hela tiden har halvjusknappen inne så har man samma funktion, men i.o.f. med risken att kunna köra utan ljus om man råkar trycka ut ljusknappen.
Det sitter förmodligen ett eftermonterat relä under luckan inne i handsfacket också, även det till det automatiska halvljuset. Och även det var konstigt inkopplat för jag konstaterade att det blev något i stil med kaka på kaka, eller om strömmen från p-ljuset bara drog reläet kanske, som sagt minnet.........
Men jag funderar över om det kan vara reläet som gör att funktionen blir underlig när du kopplar utan bygeln.

Nu är det ju inte heller helt säkert att alla gamla bilar fick likadana elkopplingar för att få automatiskt halvljus, när övriga Europa körde nedsläckt, men kolla om du kan hitta ett eftermonterat relä till att börja med.

Jag hoppas du kan få någon användning av mitt diffusa svammel :D.

M.v.h. JANKRO.

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Hej och tack Jankro!

Då ser det ut som jag får hitta en egen lösning för som jag ser det så finns det inget eftermonterat relä om det inte är runt och silverfärgat i handsfacket???

Borde kunna separera halvljuset ifrån parkeringen, borde väl gå att ta direkt ifrån typ D+ eller liknande???

Har ju dragit mycket el i bilen övrigt, dels monterat fina små digitala voltmätare men nattbrytare , en för startbatteriet och en för bodelsbanken, passade perfekt in i instrumenteringen, så det är väl bara att leta o rota efter lämplig kabel.

Jag kan rekomendera att även montera 2 data fläktar bakom kylskåpet som drivs under körning, från att ha ett haltaskigt frys fack till frysta bär på 2 timmars körning stor skillnad.....

men jag återkommer om det dyker upp något annat Jankro....

MvH: Mats:yes:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, Ja det är bara att hojta till. Det runda reläet är troligen blinkreläet.
Jag la in en länk till rep.böcker till äldre Ducati åt Håkan1 på frågan om elschema ovanför de här. -82 till -94 bensin kan kanske vara intressant för din del.

Hela mitt elsystem är också ombyggt...........Jag har redan tre datafläktar bakom mitt kylskåp :D.

M.v.h. JANKRO.

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Ja ha där ser man, köpte på Loppis i västerås förra helgen 2 st, 110mm super silece fläktar men flytande lagring, 3 lägen på farten osv, för dyra 10:- /styck:p

OK får kolla på håkans länk där då.....ska åka förbi Citroen på vägen hem dom är duktiga där i stan, Pegeot har ju lämnat ifrån sig all äldre än -92 ner till Danmark!!

Jag hör av mig. Mats:swoon:

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Hej! Inte för att jag riktigt fattar vad du har för typ av omkopplare, och hur byglingen är gjord. Men mitt tips är att du köper ett "dubbelrelä", alltså två utgångar som är separerade när reläet är i viloläge. Se bild. Koppla ström till kl 30 via kraftig säkring. Ström från tändning till kl 86, jorda kl 85. koppla kl 87 till 56 (inkommande till ombländningspak). Koppla kl 87b till park/pos ljus. Sedan måste ju du kunna tända park ljus även när tändning är avslagen, det bör väl gå med befintlig knapp. Kanske kan du även styra manöverströmen till reläet över din omkopplare, om du vill ha möjlighet att släcka ljuset med motorn igång. Park ljus är väl inte kopplat som på gamla Fiat, att man tänder med tändlåset, via en spärr?
PS: Lyckas visst inte lägga in bilden på reläet. :confused:
Om intresse finns kan jag maila bilden.

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
:yes:Hej o tack Gotand!
Det blir min sista utväg, jag var förbi Citroën på vägen hem igår och skulle få ta del av deras gamla microfish , när den kommer i veckan, dom har själva en gammal C25 som dragbil till ett tävlingar ekipage med kärra+ bil på.
Har pratat förfasar bestyckningar och avgas med dem tidigare.
otroligt kunniga på gamla bilar, tror dom är den ända riktiga bilverkstaden i stan.

Belysningen är ju ett konstigt fenomen där jag provat dom flesta lösningar och tvångsmatar jag parkeringen så har jag bara helljuset som inte går att blända av!!!????
Kablarna byter färg efter torpedväggen så???

Nu i helgen ska det bli byte av bägge drivknutarna så jag väntar med elen till nästa helg då snön är borta.

Mats

Toppen