• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EGR-ventil Fiat Ducato

F

F.d. 7702

Guest
Hej. Enl. vissa uppgifter kan man förhindra att EGR-ventilen tar skada genom att tillsätta ett tillsatsmecdel vid tankning. Preem-mackarna har dessa ingredienser redan i sin diesel. är detta riktigt- Har talat med flera som fått byta ventilen, en del på garantin, andra har fått betala. 13.000:- är det belopp som jag själv sett fakturan på. Försäkrigsbolaget Dina Försäkrin gar tar inte detta på sin motorskadeförsäkring OM du direktimporterat bilen, Alla andra jag talat med bl.a. LF, Trygg, Skandia, har inga sådana u ndantag. Något att tänka på för de som har sina försäkrinmgar i Dina Försäkri ngar, och inte läst det finstilta
Sune

F

F.d. 58621

Guest
Sv: EGR-ventil Fiat Ducato

Hej Sune,
hittade denna info om EGR-ventilen
Vad jag kan förstå så finns ventilen enbart i bensinmotorer.
V-backen :wink:

Senast redigerad av en moderator:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

EGR ventilen finns även på dieselmotorer har enbart med renare avgaser att göra
kör om avgaserna en gång till
Problem kan uppstå när ventilen låser i öppet läge då blir turbolagret för varmt och kan
skära bla
Men att ventilen fodrar underhåll visste jag inte som Sune antyder då känns det allvarligt
ett turbobyte är inte helt gratis

P-zon

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sitter med en Iveco verkstadhåndbok som også omhandler den motoren som sitter i ducato 160 multijet. Denne motoren har en meget avansert EGR.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag hade en bensinbil för ett antal år sen, som var utrustad med en sån tingest. Den motorn gillade inte EGR. Jag lärde mig att dra bort smala vacuumslangen efter varje besök hos bilbesiktningen. Det gillade motorn:D

F

F.d. 12430

Guest

Det är precis som i V-backens länk fast på en diesel sänker den inte förbruknigen då man inte har trottelförluster och en diesel har inte heller spikningsproblem som en bensin annars en 100% bra beskrivning mep bensin. Alltså lite skildnader diesel vs bensin. Dock sitter den där för emissionernas skull kväveoxider och för att skapa problem då den kärvar ihop/sotar fast speciellt vid låga temperaturer och RME inblandningar. Så kallad... Finner inget bra ord hoppas nu ni ursäktar men kallas ofta gubbkörning orsakar detta problem med diverse olika beläggningar som följd. Ofta kan man göra rent den igen och då få ut några mil till.

J

Jarn

Guest

Jag fick bytt min EGR ventil i somras på min Fiat 2,3 -08, vid mätar ställning 1300 mil.
Det var under semesterfärden och felet uppstod i Tyskland vid ett stopp, efter en tids Autobahn körning i 36 gr. värme.
Jag märkte det genom att motorstörningslampan tändes gul samt att kraften i motorn försvann. Kändes som om turbon lagt av.

En Iveco verkstad bytte den och han sa att det var värmen i kombination med viss elekronik som gjorde att de ofta la av då. Inget ovanligt fel, därför hade de också reservdelar hemma.
Skulle kostat totalt 360 Euro om inte som nu, att det gick på garantin.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Roland

Den där lampan är ju tur att man har ibland, men så fort den lyser känns det i plånboken
känns bra att ha garantin kvar som i ditt fall.
Hade du kört för länge hade förmodligen turbon lagt av för gott.

P-zon

F

F.d. 12430

Guest

Japp EGR kan ge en tråkiga problem (förutom då lägre kväveoxidemissioner) I Riktigt morderna motorer har man upp till 50% EGR och en del av ektroniken sittande på EGR ventilen....... Idag blandar man ända upp till 50% EGR in i insugningsluften och det blir rätt mkt isugningsluftvärmande avgaser så. Elektoniken sitter ofta/ibland på EGR ventilen (mordena motorer) och så då en massa avgaser som går igenom den värmer då både sjäva EGR ventilen dess monterade elektronik och insugningsluften, EGR Ventil - Fiat Ducato -08 - W249744.. Jahe det ser så ut reglermotor elektronik och anslutningdonet. Den kan vara så att eran inte ser exakt lika ut men men men

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Jag fick bytt min EGR ventil i somras på min Fiat 2,3 -08, vid mätar ställning 1300 mil.
Det var under semesterfärden och felet uppstod i Tyskland vid ett stopp, efter en tids Autobahn körning i 36 gr. värme.
Jag märkte det genom att motorstörningslampan tändes gul samt att kraften i motorn försvann. Kändes som om turbon lagt av.

En Iveco verkstad bytte den och han sa att det var värmen i kombination med viss elekronik som gjorde att de ofta la av då. Inget ovanligt fel, därför hade de också reservdelar hemma.
Skulle kostat totalt 360 Euro om inte som nu, att det gick på garantin.

Hej!

Samma hände med vår bil.
Fast en Ford, efter 1800 mil.

Konstruktionsfel sa man, bytte till nyare model av EGR ventil.
Vår bil rök även nåt otroligt.

Funkar bra nu.....

Ha det gott!

F

F.d. 7702

Guest

Hej igen, Det finns tydligen medlemmar som inte känner till EGR-ventilen på dieselbilar. Jag kan bara konstatera att så är fallet. på min 09.a byttes EGR-ventilen nu i höstas, vid 1000 mil!!!!!
Faktum är att så är fallet. Att byta EGR utan garanti kostar 13.000;- Frågan obesvarad. om på garantin som tur var. Preem har tillsats i sin soppa?? känner någon till detta
Sune:wideeyed:

F

F.d. 7702

Guest

Hej Sune,
hittade denna info om EGR-ventilen
Vad jag kan förstå så finns ventilen enbart i bensinmotorer.
Hej Vebacken, du har fel,EGR ventilen finns i Fiat diesel. tyvärr en svaghet, måste enligt. vissa underhållas med visst smörjmedel. bara att konstatera, tyvärr
sune:twitcy:

F

F.d. 58621

Guest

Hej Sune,
jag har inte haft anledning att bekymra mig för eller kolla upp alla ingående delar i dieselmotorn ännu. Husbilen som nu har rullat drygt 1400 mil är fortfarande på garantin. Har ytterligare en och betydligt större dieselmotor i den lilla bilen. Jag är förmodligen något skadad av den eftersom där kan jag i stort sett enbart fylla på spolarvätska.
Förhållandet att du har fått byta EGR-ventilen verkar mystiskt. Vi tankar också på Preem.

F

F.d. 12430

Guest

Behöver inte ha något med smörjmedlet i bränslet att göra men........ RME däremot som kan bli som segnat tuggummi eller lack beläggning är nog en större bov i dramat. Det kan också ha med oljefällan att göra. Om jag inte mindes fel var det väl några här som skrev om tätnade katalysatorer?? RME behöver mkt högre temperatur än ren diesel för att förångas annars klibbar det bara ihop på nått ställe i din motor eller och blandas ut i din motorolja.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej igen, Det finns tydligen medlemmar som inte känner till EGR-ventilen på dieselbilar. Jag kan bara konstatera att så är fallet. på min 09.a byttes EGR-ventilen nu i höstas, vid 1000 mil!!!!!
Faktum är att så är fallet. Att byta EGR utan garanti kostar 13.000;- Frågan obesvarad. om på garantin som tur var. Preem har tillsats i sin soppa?? känner någon till detta
Sune:wideeyed:

Detta har Preem i sin soppa enligt deras sida och det är itne konstigt att bilen drar mera bränsle när det är så mycket RME i deras diesel :

ACP Diesel Bio

ACP Diesel Bio är en miljöklass 1 diesel med 15 % respektive 30% inblandning av förnybart bränsle, RME. ACP Diesel Bio ger minskade utsläpp med 10% respektive 19% av fossil koldioxid jämfört med vanlig diesel, när man tar hänsyn till produktens livscykel från utvinning till förbränning.

ACP Diesel Bio30

ACP Diesel Bio30 reducerar utsläppen av fossilt koldioxid med hela 19 % jämfört med standarddiesel. Drivmedlet är anpassat för den tunga trafiken.

Se produkt- och säkerhetsdatablad under Förnybara drivmedel/RME (FAME)

blaser

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Detta har Preem i sin soppa enligt deras sida och det är itne konstigt att bilen drar mera bränsle när det är så mycket RME i deras diesel :

ACP Diesel Bio

ACP Diesel Bio är en miljöklass 1 diesel med 15 % respektive 30% inblandning av förnybart bränsle, RME. ACP Diesel Bio ger minskade utsläpp med 10% respektive 19% av fossil koldioxid jämfört med vanlig diesel, när man tar hänsyn till produktens livscykel från utvinning till förbränning.

ACP Diesel Bio30

ACP Diesel Bio30 reducerar utsläppen av fossilt koldioxid med hela 19 % jämfört med standarddiesel. Drivmedlet är anpassat för den tunga trafiken.

Se produkt- och säkerhetsdatablad under Förnybara drivmedel/RME (FAME)

Hej!

Detta är inte den vanliga ACP- dieseln som finns på Preem macken utan RME BIO diesel. En helt annan produkt, om jag uppfattat det rätt.

Läs under rubriken diesel istället för förnybara drivmedel

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Och jag har lärt mig att det finns varianter på dieseln hos Preem. Den något dyrare säljs i Lönsboda (och givetvis andra ställen) och vi märker att den ger fler mil, men den är förstås inte lika konkurrenskraftig.
Undrar egentligen vad det är som säljs? Gäller det bensin också? Är t.ex 95oktan inte samma överallt?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tycker att med olika nya benäm-/beteckningar spec för diesel, att det blivit onödigt komplicerat att bara tanka bilen. Ofta får man muntligt reda ut vad som avses med beteckningarna hos vissa bolag, mack i olika länder - det var enklare förr (inget val)!

Instr-boken för Fiat 2010 säger ex; "Dieselbilar får endast tankas med EN590. Annat bränsle kan skada motorn och medföra att garantier inte kan åberopas." I och med detta vill jag hitta detta begrepp (EN590) där jag tankar och inget annat - skärpning, men hur ska det gå till?

Inte blir det bättre med dessa olika nya "förnybara bränslen som tillkommer i denna djungel" av reklam(?), tom det enkla att "bara" tanka har blivit svårt!

Toppen