• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EGR-ventil Fiat Ducato

F

F.d. 53012

Guest
Sv: EGR-ventil Fiat Ducato

Jag blir mer och mer bekymrad ju mer jag läser om denna biltyp som man köpte med diesel får snart köpa tillbaka min gamla bil och komma tillbaka till det bekymmerslösa
ägandet av bensin och utan EGR med dessa priser och lurendrejare. Hoppas att man klarar sig eller får passa mig för att läsa allt som skrivs. För en sak är säker det verkar mer problem med dom nya bilarna än dom gamla och det enda man vinner är vridmomentet. Hoppas ni tar det med visst skämt men lite sanning ligger det i det.

Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja kanske är det så, att där "miljöintressena" tillåts husera alltför kreativt, utan riktigt medveten samhällsstyrning, så hamnar det sunda förnuftet "i baksätet"! Bilindustrin kan sedan få problem med vad den skall förhålla sig till betr bränslen (i länder, delar av länder, etc).

Naturligtvis kan nästan alla problem som är kända lösas, men det kostar förståss oss kunder i slutänden och vad händer sedan med befintliga bilar? Om nu "samhället" skulle kosta på sig att fritt utvidga experimenten med "nya förändrade bränslen".

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2025

Har haft problem med EGR-ventilen, Fiat Ducato -07. Den hade efter ett längre stopp på camping i Spanien fastnat. Fastnat i vad jag tolkar som stängt läge. Fiat-verkstaden föreslog en rengöring, men så slocknade lampan lite då och då, så vi körde hem. Här hemma blev det konstant varning och jag började se om det var möjligt att rengöra EGR-ventilen. Näst intill omöjligt att plocka bort den, men...........
Fann att det på baksidan av dosan som innehöll membranet, som tillsammans med elektonik och vaccum styr ventilen, så finns det tre hål. Där fanns möjlighet att trycka på membranet och då släppte ventilen och allt verkar nu ok !
För att trycka på membranet så var noga med att tryck vid membranets mitt, där infästningen för "axeln" till EGR-vebntilen sitter så att man inte skadar själva membranet, lite CRC 55 hjälpte till.

F

F.d. 52959

Guest

Och i Tyskland heter det DIN 590, står på alla pumpar om det inte är för LKW.

Tankar alltid Din 590 när vi åker genom Tyskland. Tyvärr är det inte anslaget
på pumparna/mackarna i Sverige.
mvh

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det var det första jag gjorde var att ta bort vakumslangen o plugga igen,, varför,,jag vill ej få motor problem med fastnad egr motorn går mycket bättre utan en massa döda avgaser mvh håkan
:yes::wub:

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Tack Folke (och ni andra)

Detta med EGR- ventil gör inte livet lättare för en hemmapulare som jag.

Jag har en Fiat Ducato 08 Multijet 100. Kört 5000 mil. Den gula motorsymbolen lyser lite till o från.

Bilen har varit på verkstad för datadiagnos men det gick inte att få något riktigt svar vad som var grundfelet.

Tog då och plockade ner EGR-ventilen och fann att ventilen inte var sotig eller igenkladdad, något som verkstaden misstänkte. Det måste alltså vara ett annat fel.

Ser nu i ditt inlägg vilken mängd olika ventiler det finns för Fiat Ducato 07!
Den som jag har är enligt länken.

AGR / EGR VENTIL NEU !!!

Priset för en ny är alltså inte avskräckande högt.

Fråga: Är det någon som har köpt EGR-ventil från Tyskland eller kan råda/avråda från sådana tankar?
Skulle också vara bra att få kontakt med andra Multijet 100-ägare som har haft problem med ventilen och hur problemen löstes.

Ha det gott

Tore

Toppen