• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efoy 80 Erfarenheter

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Funderar på om jag skall kompletera elförsörjningen i husbilen under vintern med en bränslecell (Efoy 80). Är det någon här som kan dela med sig av sina erfarenher av en bränslecell. ( Vill inte vara njugg, men ämnet är erfarenhet av bränslecell)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har en Efoy 80 i min bil och tycker att det fungerar bra, är ju en extra trygghet. Den tillför 80 ah/dygn. Finns ju modeller som kan ladda 200 ah/dygn. Vad jag förstår så är det ingen skillnad på den totala förbrukningen av bränsle. De kraftigare modellerna trycker väl bara in mer ah på kortare tid men i gengäld så drar de mer bränsle.

Har man Efoy igång så behöver man ju aldrig oroa sig för att batterierna ska ladda ur vid en längre avställningsperiod om man inte har tillgång till el.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har Efoy 1600 som fungerat utmärkt sedan 2009, har uppdaterat 2 ggr efter att ha fått utskick/meddelande från Efoy. Uppdateringen som består av en liten låda med kablage får du gratis hemskickad med förbetalt returporto
 

Nya livet

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30915
Medlemskap
2021
Funderar på om jag skall kompletera elförsörjningen i husbilen under vintern med en bränslecell (Efoy 80). Är det någon här som kan dela med sig av sina erfarenher av en bränslecell. ( Vill inte vara njugg, men ämnet är erfarenhet av bränslecell)
Har haft en Efoy 140 och den var helt underbar.
Justerbara parametrar på kontrollenheten så att du själv väljer vid vilken volt den skall starta, stoppa.
Automat eller manuellt.
Enkelt montage, + - till banken och en rj45 kabel till manöverpanelen där du vill ha den.
Kan rekommenderas.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad kostar det att installera en bränslecell !
En EFOY 140 kostar i trakten av 40 000 kr och 10 liter metanol att driva den med kostar ca 800 kr (har jag för mig). Räknar man ut priset per kWh så är det hutlöst (ca 75 - 80 kr/kWh) men som någon observerade här ovanför så gör man inte av med så många kWh. Någon eller några dunkar bränsle kan vara ett rimligt pris för att kunna ladda batterierna mörka vinterdagar.

MVH
Hans
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Har haft en Efoy 140 och den var helt underbar.
Justerbara parametrar på kontrollenheten så att du själv väljer vid vilken volt den skall starta, stoppa.
Automat eller manuellt.
Enkelt montage, + - till banken och en rj45 kabel till manöverpanelen där du vill ha den.
Kan rekommenderas.
hej hur stort batteripacket har du antal och ampertimmar hälsar hans
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har jag för mig att vi har två 90Ah bodelsbatterier plus 120W solcell. Anledningen till fundering på en Efoy 80 inför för vintercamping. På sommar halvåret funkar solcellerna utmärkt.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har monterat min Efoy i ett skåp under en sängen (Dethleffs I 1166, -08). Tilluften tas via ett rör från garaget och frånluftsslangen går till utrymmet för pannan. Avgasslangen, som avger vattenånga, koldioxid och spår av metanolen och kan vara upp till 60 grader varm, skall avledas utanför husbilen. Jag har därför borrat ett hål genom dubbelgolvet och lagt slangen där.


Efoy monterad.JPG

Avgasslangen syns inte i bild då den skyms av metanoltanken, men går rakt ned genom golvet till utsidan.
 
Toppen