• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektoptimering

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag konstaterar att BSR är snabba med trim till FIAT 2020,samtliga motorvarianter finns, det intressanta är att alla ger 202hk med trim(120-180hk i orginal.)
Vad skiljer dessa motorer i grunden? uppenbart klara dom 202hk utan problem.
Den enda som skiljer sig är 180hk automat där man tar ut mer vridmoment.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Var finns belägg för detta?
202hk, ja- utan problem ?
Har och har haft BSR på flera bilar inga problem,var och en får göra sin bedömning.
Lagliga aspekter,garanti osv.,upp till eget beslut
MEN nu var frågan skiljer inget på dessa motorer endast FIATs prislapp?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Dessa motorer är mer lika än innan, samtliga har ju variabel turbo bla. Så var det inte innan, men jag tror inte på att dessa är exakt lika. Och jag tror inte att bsr Har haft alla motorer inne hos sig, man har nog inte bromsat alla fyra men räknar kallt med att det ska fungera som man tänkt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Från en annan tråd.

Jag skrev:
Detta är vad Fiat har att säga:
Låt oss börja med serien Euro 6d-TEMP: den nya motorserien 2019 Euro 6d-TEMP, från 120 till 180 hk, erbjuder, liksom den tidigare serien, den idealiska motorn för varje typ av utförande och körstil. De 4 motorerna är ”Top technology”: individuellt utvecklade utgörs skillnaderna inte av en enkel kalibrering av elektroniken, utan av precisa konstruktiva egenskaper, som utformningen av turboladdare, kolvar och fluidteknik.
Här säger Fiat rakt på sak hur det förhåller sig.
Lägg därtill:
Detta är ett utmärkt resultat tack vare den riktade utvecklingen av: en aerodynamisk turbokompressor, en vevaxel av specialstål, förstärkta kolvar och en bränslepump med ökat flöde.
De nya motorerna Multijet2 Euro6,
Som också är länkat ovan av Montreal

Skall det vara så svårt att förstå, ett en mega-multi volymtillverkare aldrig skulle utrusta en motor med dyrare komponenter än nödvändigt?
Tex att sätta in kolvar och vevaxel från 180hk motorn i 120hk motorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det framgår inte vad som ev. skiljer,att FIAT skulle utveckla 4olika motorer med bara 20hk skillnad tvivlar jag på,stordriftfördelar är att köra samma komponenter med olika motorstyrning åtminstone på vissa motorer.
Fakta i ämnet är antagligen svårt att få fram.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Personligen tror jag heller inte att BSR m.fl. lägger ner speciellt mycket utvecklingstid eller bänkning på sina programvaror till respektive bil/motormodell. Det är nog rätt mycket samma standardparametrar man petar på ungefär lika mycket rakt över på dom flesta bil och motormodellerna sen sätter man en siffra i reklambladet.
Skulle dom bänka och fintrimma programvaran till varenda motormodell till varje bilmärke och växellåda dom säljer till skulle dom förmodligen behöva ha en hel arme anställd. För att inte tala om utmaningen med logistiken att skaka fram alla testbilar...
Det fås troligen att låta mer hokuspokus än vad det är.

I vanlig ordning så vet jag inte men logik skall inte underskattas :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju fråga sig varför Volvo erbjuder Polestar optimering som höjer effekten på sina modeller om dom är optimala & effektiva från början.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jo, det förstår jag men resonemanget att motorer tar skada utav att optimeras förstår jag inte när Volvo gör det med sina motorer. Jag mappade (optimerade) min V60, körde 10000 mil innan jag sålde den utan några som helst problem. Tvärt om, den var underbar att köra + att bränsleförbrukningen sjönk, bättre vridmoment, acceleration & toppfart. Motorn testades innan jag lämnade över den till köparen & den var i topptrim.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
att motorer tar skada utav att optimeras förstår jag inte när Volvo gör det med sina motorer.
Om man tar en titt på vad Polestar gör, så är det en annan värd än vad ett garageföretag gör med en Fiat 122 hk till 202 hk.
BSR exempel

Polestar exempel.
190 hp / 300 Nm210 hp / 340 Nm
Polestar har dessutom tillgång till Volvos mjukvaror och teknisk information.
Just därför blir effekttillskottet så litet jämför med dom som skjuter från höften.
 
F

Fd.47585

Guest
Älskar när "folk" resonerar som "gjorde jag och inget hände" = ofarligt. I min ungdom (länge sen) körde jag en gång min bil i 180 km/tim och jag lever fortfarande, innebär det att det är ofarligt för alla andra att köra 180 km/tim?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Älskar när "folk" resonerar som "gjorde jag och inget hände" = ofarligt. I min ungdom (länge sen) körde jag en gång min bil i 180 km/tim och jag lever fortfarande, innebär det att det är ofarligt för alla andra att köra 180 km/tim?
En viss risk ingår i livet,annars blir det rätt råkigt!!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Älskar när "folk" resonerar som "gjorde jag och inget hände" = ofarligt. I min ungdom (länge sen) körde jag en gång min bil i 180 km/tim och jag lever fortfarande, innebär det att det är ofarligt för alla andra att köra 180 km/tim?

Instämmer verkligen när det gäller värdet av enskilda exempel men om väldigt väldigt många kör i 180 och inget händer dem så så finns det ju lite statistik för fortkörarna att använda när dom gör sin riskbedömning.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vad kul att ni kom in på riskbedömningar i denna tråd. När man efter att ha gjort riskinventering, riskvärdering, riskanalys och så vidare kommer man till avgörandet om risken är värd att ta. Alltså hur stor är risken att konsekvensen inträffar och hur stor blir skadan när så sker. I det här fallet torde magnituden av skadan (olycka i 180 km/h) var så stor att man borde avstå. Mer än så ska jag inte skriva då jag redan är väldigt långt utanför ämnet, vilket jag då ofta får påpekanden om. Hur fort jag har kört på allmän väg tänker jag inte berätta här.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Om man tar en titt på vad Polestar gör, så är det en annan värd än vad ett garageföretag gör med en Fiat 122 hk till 202 hk.
BSR exempel

Polestar exempel.
190 hp / 300 Nm210 hp / 340 Nm
Polestar har dessutom tillgång till Volvos mjukvaror och teknisk information.
Just därför blir effekttillskottet så litet jämför med dom som skjuter från höften.
Vilken tur att man inte har så mycket pengar och funderar på att köpa sig en Koenigsegg, då det tydligen är ett garageföretag som är med o kladdar i motorstyrningen
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
En nära person till mig hade en Skoda Fabia som varje dag efter arbetets slut startades med plattan i mattan och fick gå någon minut mot varvtalsstoppet som uppvärmning. Detta pågick i drygt 2 år varefter bilen såldes i fullt fungerande och nybesiktigad skick. Dagens motorer kanske håller bättre än ni tror?
 

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Personligen tror jag heller inte att BSR m.fl. lägger ner speciellt mycket utvecklingstid eller bänkning på sina programvaror till respektive bil/motormodell. Det är nog rätt mycket samma standardparametrar man petar på ungefär lika mycket rakt över på dom flesta bil och motormodellerna sen sätter man en siffra i reklambladet.
Skulle dom bänka och fintrimma programvaran till varenda motormodell till varje bilmärke och växellåda dom säljer till skulle dom förmodligen behöva ha en hel arme anställd. För att inte tala om utmaningen med logistiken att skaka fram alla testbilar...
Det fås troligen att låta mer hokuspokus än vad det är.

I vanlig ordning så vet jag inte men logik skall inte underskattas :D
Det korta svaret - Du har rätt! :)

Jag sysslar med motoroptimeringar, eller mappningar vilket det egentligen är, som fritidssyssla.

När du ser siffror på webben hos olika firmor som säger att din 120hk motor ska ge 180hk, så är det högst troligtvis inte sant. För kommer du att testa din bil i en bromsbänk? Det är uppskattade siffror, på en mapp som dessutom är gjord på en väldigt säker nivå för att alla motorer är egentligen unika och två bilar med samma motoralternativ, serviceintervaller, miltal osv osv kan klara av helt olika nivåer av trimning (mappning). Hint är att när man designar en mapp på datorn så får du ett uppskattat hästkraftsvärde (och vridmoment). Men det är mer ett riktmärke än något annat.

I branschen är det ofta samma mappar som programmeras in på bilarna, dessa finns tillgängliga från ett flertal databaser online. Väldigt väldigt sällan utvecklar man egna mappar som används på flera bilar för det är helt enkelt tidskrävande att få tag i en bil och göra en mapp. Räkna med 4-8h för att göra EN mapp till en bil om man ska göra en unik (med bilen i bänken dvs). Tänk då att det är 4-8h per motoralternativ och bil, som du dessutom måste hitta, få till bänken rent fysiskt osv osv. Bara att göra de vanligaste 100 bilmodellerna skulle ta tusentals timmar (varje modell har flera motoralternativ).

Så när folk åker till firmor och "mappar" sina bilar, så kopplar teknikern upp sig mot bilen, läser in mappen, skickar den till en databas som i vissa fall själv ser vad du har för unika värden som ska behållas, överför det till din nya mapp, skickar tillbaka den, kopplar upp sig mot bilen och överför. Tar ca 10 - 60min totalt. Jag har gjort egna mappar och även använt standardgrejer på flertalet bilar. Så tog din optimering 10 - 60min så vet du vad som hänt, du lär även ha betalat 4000 - 5000kr för kalaset, du får dock en "garanti". Fun fact - det kostar ca 80-120€ för en sådan transaktion för firman.


Tips: Du kan själv köpa en kabel på Ebay för 100kr, tanka ur din mapp, skicka in den mot samma databaser, betala 80-120€ och tanka upp den till bilen själv, klart. Är du mer intresserad kan du själv editera mappen i en mjukvara passande din ECU. Läs bara på först. ;)

Går att få fart i de flesta motorer, t.ex. en CR (common rail) som jag har i min 2.8JTD har jag fått hyfsad fjutt på, men utan turbo är det generellt sett sällan värt det om det inte är större motorvolym.
 
Toppen