Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har gjort en seriös mappning av en diesel hos Kraftwerk i Tyskland, den tog en hel arbetsdag och kostade 1700€
Stoppade på 300hk/650Nm vid 3800v/m
Jag blev mycket nöjd, och de var proffsiga
Mm det är vad det tar att göra en riktig mappning, kostnaden brukar vara runt 1500-2000kr i timmen så det är inte helt galet om även i övre segmentet.
Var det på en husbil? Om ja, motor och modifikationer? Eller var det någon annan rolig bil?![]()
Fasen vad gött!Ingen husbil, det var en Chrysler 300C med MB's 3L V6, det ingick också byte till stor IC, samt om programmering av automatlådan, den har i original spärr på för högt vridmoment, men det nämner inte de som säljer boxar som lovar glädjesiffror, jag provade innan med box, men den gav löjligt lite i jämförelse.
Det stora tunga loket blev riktigt kvick
Visa bilaga 192571
Fasen vad gött!
Boxar är ren djävulskap, den vanligaste varianten är ett chip som säger till insprutet att bränslet är 129c och där med behövs mer för samma effekt som tidigare = mer soppa och luft = mer effekt. Rakt av ren skit! Då får man t.ex. som du upplevde, problem om man har intelligenta automatlådor.
Instämmer boxar som bara manipulerar bränsletemp är ju oftast universal lösningar från Ebay mfl som inte är någon bra lösning till något. oftast bara två fina Bosch kontakter å en resistor ingjuten i epoxy så inte någon ska se vad dom betalt för. många system har begränsing av bränslemängd om bränsletempen stiger.
Det finns bättre boxar även om jag personligen inte rekommenderar det till någon. men dom lite dyrare kopplas in på spridare och manipulerar spridartiden. det ställer dock till med mycket beräkningsfel. så i slutändan är det bättre med en välutvecklad mjukvara.
Exakt vad BSR gör på givna Ducato modeller låter jag va osagt. men i branchen finns det stora företag som utvecklar "standard chip" bla EVC var tidiga med att integrera detta. BSR har varit med länge å har ju naturligt vis möjlighet att köpa både färdigutvecklat och funktionsramar från just dom som jobbar med fiat. dom har lång historia av utveckling och modifiering av original motorstyrning så deras kompetens tvivlar jag inte på men dom liksom alla företag behöver tjäna pengar å det betyder inte per automatik at man har den bästa lösningen annat än för sin egen ficka.
men som bulk lösning till dom stora massorna är det ett väl fungerande koncept.
Att ange effekt är ju inte särskilt svårt på nyare system. dom arbetar efter principen förarens önskemål. Dvs föraren trycker på gaspedalen den signalen tolkas i % som sedan i jämförelse mot varvtal ger ett begärt vridmoment. sedan handlar det om att se till att det finns förutsättningar för att nå dit. det är ganska komplicerat att förklara på ett förståligt sätt å beroende på hur mycket kunskap man har sedan tidigare.
så förutsatt att motorn rent fysiskt klarar av angiven effekt så kommer systemet att leverera det man ber det om. förr var det annorlunda när man justerade motorer individuellt eftersom man då baserade mer på fasta tändmappar och Ve tabeller men idag har man byggt bort problemet med toleranser mellan motorer genom att systemen själva anpassar sig.
men något som många inte funderar så mycket över när dom Chippar sin bil är. hur avgasvärden påverkas. det är avgaskraven som ställer till med bla hög bränsleförbrukning. det går ju å sänka förbrukningen men då sticker andra värden iväg.
anledningen till att polestar inte plockar mer än Bsr är helt enkelt att dom har olika emissionsnivåer att förhålla sig till.
En produkt såld av en generalagent får ju inte göra att fordonet inte uppfyller gällande lagkrav på den egna marknaden.
medans eftermarknaden klarar sig eftersom produkterna inte testas på samma sätt. Troligen väldigt få "chip" som klarar en WLTP körcykel för at bibehålla samma utsläppsnivå som bilen är skatte klassad för.
Det är ju det här utrymmet som folk spelar på dom köper minsta motorn för att få låg skatt sen chippar dom till största utan att regga om.
Rätt eller fel ... det får ens egen moral kompass peka ut.
Vad bilprovningen i sverige godkänner och testar är väldigt långt från det som testas för ett "avgasgodkännande/certifiering"
Bilprovningens test visar mer om det är något allvarligt fel på systemet. mycket av detta sköter bilen själv genom självtest av avgasreningen.
historiskt så har man byggt många motorer med identiska komponenter och sedan med mjukvaran anpassat motorn till olika lag och skatte krav på olika marknader. det är avsevärt mycket billigare än att hålla exvis 2 olika kolvar på hyllan. tänk alla led på eftermarknaden om man kan spara in logistiken för att hålla endast en modell för flera olika motoralternativ.
eller som någon skrev Pengar Pengar Pengar..
I vissa fall kan man i "smog" versioner behöva köra mindre eller lättare komponenter för att klara att nå vissa krav men idag har man kommit väldigt långt inom den utvecklingen å det är sällan det som verkar avgöra valet av komponent. utan det är kostnaden som styr.
Blev mycket text det här ursäkta om det blir lite rörigt men jag är bättre på tekniken än på grammatiken
Helt sant. Men detta fixar tillverkarna genom att ha en kolv i lager, den som har högst specifikation.det är avsevärt mycket billigare än att hålla exvis 2 olika kolvar på hyllan. tänk alla led på eftermarknaden om man kan spara in logistiken för att hålla endast en modell för flera olika motoralternativ.