Hej.
Jag drevade om min första husbil, Ducato 2,8 - 03 (Bürstner 532-2) som har en hög 5:e växel original
Problemet med den var att den är gjord för lättare transportbilar (runt 2 ton) och inte husbil som ju är ca 3,5t.
Blir lite för stor skillnad på 4an o 5an i dessa lådor. Resultatet blev ett konstant nerväxlande vid 70-skyltar och mindre uppförslut.
Därför valde jag att dreva om 5:e växeln så den varvade 300 varv mer än originalet.
Det löser problemet med nedväxlingen.
Nu valde jag samtidigt att göra en optimering för ökat vridmoment och starkare motor.
Denna kombination är fantastiskt och du får en helt ny upplevelse bakom ratten.
Med facit i hand, tror jag dock idag valt en mindre nedväxling. Tror 100 eller 200 varv räckt, då jag samtidigt gjorde en optimering. I ditt fall beror det nog också lite på vikten på din bil.
Ett finger upp i luften dock - vid hög motorvägsfart - typ 110 - 120, får du väldigt höga varv. Irriterande kanske o rätt törstig på soppan då möjligen.
Men hör du till dem som kör högst 100 så är det en perfekt kombination.
Jag gjorde detta hos Bossings i Linköping. Det är dock över 10 år sedan nu, men troligen gör de omdrevning fortfarande till kunder, även om dessa lådor blir mer och mer sällsynta.
De är duktiga på motorer och tekniska lösningar mm... där.
Har du frågor angående detta, så svarar jag gärna.