• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektbox 2,8jtd

Waldek

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Finspång
HBK-Nr
21455
Medlemskap
2024
Hej. Funderar på att antingen dreva om 5:växeln eller att montera en effektbox. Vore tacksam om ni som har erfarenhet av något av dessa två alternativ på 2,8jtd kan delge mig. Min fundering är om det räcker med att "boxtrimma" då det är ett både enklare och billigare alternativ. Håller höga 5:e växeln för detta. Jag har en Adria Coral 660sl 2005. Tot. vikt 3500 kg.
 
Senast ändrad:
W

Weckman

Guest
Varvar han för mycket så är drevbyte ett bättre alternativ. Är det så han sackar vid motlut så kan en optimering vara lösningen, dock ej en box som enbart lurar elektroniken utan en ny programvara..
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hej.
Jag drevade om min första husbil, Ducato 2,8 - 03 (Bürstner 532-2) som har en hög 5:e växel original
Problemet med den var att den är gjord för lättare transportbilar (runt 2 ton) och inte husbil som ju är ca 3,5t.
Blir lite för stor skillnad på 4an o 5an i dessa lådor. Resultatet blev ett konstant nerväxlande vid 70-skyltar och mindre uppförslut.
Därför valde jag att dreva om 5:e växeln så den varvade 300 varv mer än originalet.
Det löser problemet med nedväxlingen.
Nu valde jag samtidigt att göra en optimering för ökat vridmoment och starkare motor.
Denna kombination är fantastiskt och du får en helt ny upplevelse bakom ratten.
Med facit i hand, tror jag dock idag valt en mindre nedväxling. Tror 100 eller 200 varv räckt, då jag samtidigt gjorde en optimering. I ditt fall beror det nog också lite på vikten på din bil.
Ett finger upp i luften dock - vid hög motorvägsfart - typ 110 - 120, får du väldigt höga varv. Irriterande kanske o rätt törstig på soppan då möjligen.
Men hör du till dem som kör högst 100 så är det en perfekt kombination.
Jag gjorde detta hos Bossings i Linköping. Det är dock över 10 år sedan nu, men troligen gör de omdrevning fortfarande till kunder, även om dessa lådor blir mer och mer sällsynta.
De är duktiga på motorer och tekniska lösningar mm... där.
Har du frågor angående detta, så svarar jag gärna.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Coral 660sl 2005. Tot. vikt 3500 kg.
Samma här :), köpte den med en KCR-box inmonterad. Det fungerar bra, men det är väl mest i uppförsbackar som jag tycker den är bra. Klarar t.ex. Kolmårdsbakarna på 5:an. Den har ett område mellan 60-70 där det blir lite bullrigt på 4:an, medan 5:an kräver att man inte behöver sakta in lite till. Dvs det blir gärna en del växlande då om man inte är ensam på vägen. Det kan säkert vara värt att prova, boxen sitter ju inte ivägen om du dessutom vill dreva om.

/Ingvar
 
Toppen