• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ECO-knappen?

Skalet

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023
Hej
Jag har en Fiat Ducato årsmodell 2020. 160-motorn med manuell växellåda.
På instrumentbrädan sitter en knapp märkt ECO.
Är det någon som vet vad som påverkas när man aktiverar den? Att den skall gå lite snålare förstår jag. Men vad gör den rent tekniskt med motorn?

Mvh /Stefan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Start/stopp är till noll och ingen nytta på en diesel.
Såg en uträkning på vad hur mycket diesel man sparade vid ett snittat rödljusstopp och vad motorn sedan drog för att starta upp igen.
Och det var otroligt lite det sparade.
Att systemet sedan käkar startbatteri är en annan nackdel.
Den gör mycket nytta i körcykeln men inget vid verklig körning....
 

Skalet

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023
Är det någon som verkligen vet vad Eco-knappen gör? Jag hittar inget annat hos Fiat än att man kan aktivera och avaktivera funktionen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ska bara förtydliga (glömde ovan), det står faktiskt "ECO" på vår knapp och det enda som händer är att motor'n stannar då och då när vi står stilla. Hoppas det var tydlig förklaring (vi har diesel drift)?

 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Är det någon som verkligen vet vad Eco-knappen gör? Jag hittar inget annat hos Fiat än att man kan aktivera och avaktivera funktionen.
Jag vet inte heller vad din knapp gör. Men jag kanske kan bidra med en pusselbit.

Jag har en 140-hästars 2021 (tillverkad 2020) med automat. Jag har inte någon egen knapp på instrumentbrädan som det står "ECO" på. Men däremot så sitter det en knapp vid växelväljaren där jag kan välja olika körlägen (Normal, Power, ECO). Beroende på läge sker växlingarna vid olika varv och även känslan i gaspedalen blir olika, dvs "motorkaraktären" ändras. I instrumenteringen ser jag "PWR" eller "ECO" om jag valt dessa.
Du kan läsa mer om det här: Växellåda - Körlägena i Fiats 9-växlade automatlåda
Jag kan också tillägga att oberoende av vilket läge som jag har i när jag slår av bilen så startar den alltid i Normal.

Kan det vara motsvarande för din? Växlingarna ändras naturligtvis inte eftersom du har manuell låda, men motorkaraktären ändras kanske.
Märker du någon skillnad på kraften i de olika lägena?
Om du har knappen intryckt, syns något i instrumenteringen?
Om du har knappen intryckt när du stannar, startar den då i samma läge igen eller slås det läget ifrån?
 

Skalet

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023
Jag vet inte heller vad din knapp gör. Men jag kanske kan bidra med en pusselbit.

Jag har en 140-hästars 2021 (tillverkad 2020) med automat. Jag har inte någon egen knapp på instrumentbrädan som det står "ECO" på. Men däremot så sitter det en knapp vid växelväljaren där jag kan välja olika körlägen (Normal, Power, ECO). Beroende på läge sker växlingarna vid olika varv och även känslan i gaspedalen blir olika, dvs "motorkaraktären" ändras. I instrumenteringen ser jag "PWR" eller "ECO" om jag valt dessa.
Du kan läsa mer om det här: Växellåda - Körlägena i Fiats 9-växlade automatlåda
Jag kan också tillägga att oberoende av vilket läge som jag har i när jag slår av bilen så startar den alltid i Normal.

Kan det vara motsvarande för din? Växlingarna ändras naturligtvis inte eftersom du har manuell låda, men motorkaraktären ändras kanske.
Märker du någon skillnad på kraften i de olika lägena?
Om du har knappen intryckt, syns något i instrumenteringen?
Om du har knappen intryckt när du stannar, startar den då i samma läge igen eller slås det läget ifrån?
Jag har inte kört så mycket. Men jag får prova och känna efter om motorkaraktären ändras. Även om den ligger aktiv när man startar igen får jag kolla. Det kommer upp i instrumenteringen när man aktiverar. Sedan lyser knappen. Tack så länge.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Eco pack

Alla Ducato versioner har Eco Pack som standard. Paketet innehåller en massa smart teknologi som används för att skydda miljön. Start & Stop-systemet, generatorn som omvandlar mekanisk energi till elektrisk energi, den elektroniskt styrda bränslepumpen, som garanterar energibesparing och större förbränningseffektivitet. ECO-knappen hjälper föraren för att spara bränsle och reducera den totala ägandekostnaden.


Härifrån: Bästsäljaren Fiat Ducato bättre än någonsin

Sök på Eco-pack och du hittar kanske mer.
 
Toppen