Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du glömde svaret/länkenMin åsikt är omvänt. Den ska stå på gel kom jag fram till efter att ha googlat och tittat på laddkurvorna. Kört så 2 år utan problem.
Se här för svar från Schaudt.
Ojdå. Uppdaterat mitt svarDu glömde svaret/länken
Har en omkopplare på EBL:en för laddning av olika batterityper. Bly eller AGM batteri. Hur ska omkopplaren vara inställd när jag har ett Litiumbatteri i bodelen?
Ja, en laddare med inställning för bly har oftast en stratifieringsfas i slutet på laddningscykeln där de höjer spänningen så att batterisyran börjar "koka" för att blanda den, då den tyngre delen annars lägger sig i botten på batteriet.Jag skulle välja AGM, då bly-läget ev. har ett steg med recond, den spänningen vill man inte ha in i ett Litiumbatteri,
det beror alltså även på vilken typ av laddare du har.
Då jag fick olika svar från er har jag kollat vad de som säljer litiumbatterierna rekomenderar. Har man inte en EBL med läge för litium väljer man AGM/Gel inte bly!Har en omkopplare på EBL:en för laddning av olika batterityper. Bly eller AGM batteri. Hur ska omkopplaren vara inställd när jag har ett Litiumbatteri i bodelen?
Det krånglar till det för oss, har Bly/Gel eller AGM att välja på. Visa bilaga 222449
Det är planen, bara batterierna kommer…Då skulle jag välja Gel-läget, då det har en längre (i tid) bulk-fas, fördel du får i mer Ah i batteriet 16h istället för 4h.
Det beror på hur BMS är inställd. Har du blåtand till din BMS så brukar det gå att ändra inställningarna så att BMS sköter detta. Du måste även tänka på att om du låter batteriet gå ner så pass långt som till 20% innan du tillåter BMS att slå till så kanske du inte har mera än 20% kvar om det är dåligt väder.Tack Blaser 338 för ditt klarläggande. Du skriver att "Ett LiFePo4 batteri mår bäst av att få befinna sig mellan 20-80% av sin kapacitet, då är det i princip outslitligt." då undrar jag varför inte BMS ser till att batteriet håller sig inom det området? Jag skulle klara mig utmärkt på de 80 % av 300 Ah = 240 Ah minus 20 % av 300 Ah = 60 Ah alltså total tillgång på 180 Ah som blir kvar av de 2 x 150 Ah som de är märkta med, särskilt om jag därmed får en riktigt lång livslängd.
Åke