• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EBL inställning till Litiumbatteri

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025
Har en omkopplare på EBL:en för laddning av olika batterityper. Bly eller AGM batteri. Hur ska omkopplaren vara inställd när jag har ett Litiumbatteri i bodelen?

Lubbis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2025
Min åsikt är omvänt. Den ska stå på gel kom jag fram till efter att ha googlat och tittat på laddkurvorna. Kört så 2 år utan problem.

Se här för svar från Schaudt.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har en omkopplare på EBL:en för laddning av olika batterityper. Bly eller AGM batteri. Hur ska omkopplaren vara inställd när jag har ett Litiumbatteri i bodelen?

Jag skulle välja AGM, då bly-läget ev. har ett steg med recond, den spänningen vill man inte ha in i ett Litiumbatteri,
det beror alltså även på vilken typ av laddare du har.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag skulle välja AGM, då bly-läget ev. har ett steg med recond, den spänningen vill man inte ha in i ett Litiumbatteri,
det beror alltså även på vilken typ av laddare du har.
Ja, en laddare med inställning för bly har oftast en stratifieringsfas i slutet på laddningscykeln där de höjer spänningen så att batterisyran börjar "koka" för att blanda den, då den tyngre delen annars lägger sig i botten på batteriet.

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025
Då jag fick olika svar från er har jag kollat vad de som säljer litiumbatterierna rekomenderar. Har man inte en EBL med läge för litium väljer man AGM/Gel inte bly!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det krånglar till det för oss, har Bly/Gel eller AGM att välja på. Visa bilaga 222449

Då skulle jag välja Gel-läget, då det har en längre (i tid) bulk-fas, fördel du får i mer Ah i batteriet 16h istället för 4h.
Ditt AGM-läge har en fördel den högre spänningen,
men nackdel just med den korta bulk-fasen (4h) = där laddaren öser på så mycket ström den kan (A)

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är både ja och nej! BMS slår normalt ifrån vid 14,5, 14,6 volt. Jag har ställt min (och de folk jag hjälpt med LiFePo4) BMS på att bryta vid 14,4 vol. Detta pga att det är helt onödigt att ladda batterierna de sista ,2 volten, du vinner helt enkellt inget på det utan du bara förkortar batteriets livstid. Sedan så ska ett LiFePo4 definitivt inte ha bulkladdning utan låt det gå ner till till ca 80% innan BMS får slå till igen och ladda upp det till 95-98% (14,4-14,5 V) Bulkladdning är helt ointressant och rent av skadligt för LiFePo4 batterier men om du använder Bly eller Gel har inte ngn större betydelse så länge du har en smart BMS. Själv kör jag på GEL men jag laddar aldrig över 14,4 heller.

Edit: Ett LiFePo4 batteri mår bäst av att få befinna sig mellan 20-80% av sin kapacitet, då är det i princip outslitligt.

Åke Nordström

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack Blaser 338 för ditt klarläggande. Du skriver att "Ett LiFePo4 batteri mår bäst av att få befinna sig mellan 20-80% av sin kapacitet, då är det i princip outslitligt." då undrar jag varför inte BMS ser till att batteriet håller sig inom det området? Jag skulle klara mig utmärkt på de 80 % av 300 Ah = 240 Ah minus 20 % av 300 Ah = 60 Ah alltså total tillgång på 180 Ah som blir kvar av de 2 x 150 Ah som de är märkta med, särskilt om jag därmed får en riktigt lång livslängd.
Åke

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack Blaser 338 för ditt klarläggande. Du skriver att "Ett LiFePo4 batteri mår bäst av att få befinna sig mellan 20-80% av sin kapacitet, då är det i princip outslitligt." då undrar jag varför inte BMS ser till att batteriet håller sig inom det området? Jag skulle klara mig utmärkt på de 80 % av 300 Ah = 240 Ah minus 20 % av 300 Ah = 60 Ah alltså total tillgång på 180 Ah som blir kvar av de 2 x 150 Ah som de är märkta med, särskilt om jag därmed får en riktigt lång livslängd.
Åke
Det beror på hur BMS är inställd. Har du blåtand till din BMS så brukar det gå att ändra inställningarna så att BMS sköter detta. Du måste även tänka på att om du låter batteriet gå ner så pass långt som till 20% innan du tillåter BMS att slå till så kanske du inte har mera än 20% kvar om det är dåligt väder.

Som jag skrev så låter jag mitt batteri gå ner till 80% innan BMS får slå till igen för att ladda upp till 14,4 volt. Jag tycker att det är en perfekt kombo. Jag har alltid ett "fullt" batteri och jag räknar med att det ska klara ca 5000 laddcykler innan batteriet mattas nämnvärt.

Vad sedan är att tänka på är att en cykel är från 0-100% så i realiteten räknas 80-100% som 1/5 dels cykel vilket betyder att det blir minst 20 000 80-100% laddningar innan batteriet börjar mattas märkbart.

Även om jag skriver att batteriet är i stort sett outslitbart vid 20-80% så gäller det nästan ändå för batteriets kemi kommer att ge upp innan batteriet är utslitet (max antal cykler), jag har 600+ Ah och jag har för mig att jag ligger på 30 fulla cykler efter ett års användning, det betyder att jag kommer upp till 3000 cykler om ca 100 år :) Njae jag tror att det kommit bättre batteriteknik innan ;) men den som lever får se.

Edit: Det enda som kan skada batteriet är överladdning, underladdning och om det laddas när batteriet håller minusgrade, att använda det när det är kallt är däremot inga problem, vissa tillverkare sätter gränsen vid -20 och andra vid -40 och sedan så brukar maxgränsen ligga vid +50-+60 grader men detta ska ju BMS klara av att styra.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu blandas det in hembyggda-LFP med drop-in batterier.
Jag känner inte till ett enda drop-in LFP där brukaren kan ändra inställningar/parametrar på det inbyggda BMS'et.
I princip alla drop-in LFP är inställda att klara 15V.
Behandlar ni era drop-in som de som blaser338 kör sitt hembyggda, så kan ni, som flera redan gjort tappa kapacitet p.g.a obalans mellan cellerna, till slut krävs åtgärd från generalagent/säljare för att återställa/balansera batteriet,
ladda alltså era drop-in till 100% när ni använder dem, det är mitt råd till er som köpt drop-in LFP :)

Toppen