• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ebl 99 laddar ej

Maaax

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Västerås
Hej ebl laddar ej batterier alla andra funktioner fungerar. Glasäkring går sönder när jag byter ut den. Vad kan vara fel? Inte så duktigt på el men av läsa tidigare trådar har jag tagit mig så här långt. Tänkt att jag bara kan koppla in extern laddare och sätta på batteriet? Problemet är att det inte finns 220 någonstans bra om jag inte ska behöva dra sladdar över hela husbilen. Det är då den 220 som går till ebl som skulle kunna funka. Läser att man kan koppla in laddare på ebl men fattar inte hur? Man får inte 220 från eblen då va?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
EBL99 har ingång för externa laddare på block 1, minus till stift 1, plus till stift 2. Skillnaden på att sätta laddaren där istf direkt på batteriet är att laddaren blir kopplad på rätt sida av mätshunten i EBL99. Om man en panel som visar ström, annars är det egalt!
 

Maaax

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Västerås
EBL ger inte ut någon 230 Vac. Ingång finns på EBL för extern laddare men skulle sätta klämmorna från externa laddaren direkt på bodelsbatterierna. Tror det ska finnas skarvsladd som passar att sätta sladden som nu sitter i EBL till skarvsladden. Kanske t.o.m. en adapter. Hittade på Dustin. https://www.dustinhome.se/product/5...MIhveZ6O_27gIVh9eyCh1ZPQnjEAQYAyABEgIo5vD_BwE
Lycka till.

Tjena det där är ju en toppen lösning om jag inte får ordning på ebl. Varför vill jag ha in 220 i ebl om laddning inte fungerar? För allt annat i husbilen går väl ändå vi 12 eller gas?
 
Toppen