• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 99 rep i Sverige

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Är det någon som har erfarenhet av att reparera ett EBL 99 i Sverige? Nån firma som sysslar med allmän elektronikrep kanske? Min EBL har fel i kretsen (BW99) som hanterar kontrollpanelen och jag undviker gärna skicka den till tyskland för rep som väl bara det kommer gå på 1500 i frakt eller så.

Bakgrund finns i tråden om "Ingen 12 volt i bilen", jag lyckades följa instruktionerna där och slå på reläerna som har en manuell liten spak, dvs det panelen egentligen ska klara av. Så jag har 12 volt i bilen men kontrollpanelen funkar inte (se nedan mer info).

Mitt fall är dock inte helt utrett än, jag vill inte hålla på och pilla mer nu och kanske förvärra när fortfarande är ute. Det kan såklart vara något i EBL som brustit.. jag har avslutat nu med att kolla att det finns spänning på alla kablar in i block 2... och det var det (tyvärr?). Vet inte riktigt hur går vidare nu, inte lika lätt veta vad som händer i EBLet innan det ska ut igen i block 3.

Kan det vara hela Module BW 99-2 som sköter panelen (12volt on/off) och kanske dessutom feedar till klockan och nivåindikator vattentankar som har pajat?

De två manuella reläswitcharna jag flippade för att få igång grejerna igen, vet ni vilken som gör vad? Jag vet ju inte riktigt vilken det var som gjorde skillnad för mig eller om den ena eller andra kan ha med mitt kvarvarande problem att göra...

Det som inte funkar är på panelen:
-slå av/på 12 volt
-digitala klockan
-batterinivå bodel (startbatt funkar)
-nivåindikator vattentankar
 
Toppen