• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem EBL 12V

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Hej! Är nybörjare på husbil. Blir inte riktigt klok på 12v inne i bilen.
Knappen på manöverpanelen till 12v lyser en röd diod som att det är på, men jag kan inte stänga av den? Klickar i ett relä nånstans men strömmen är fortfarande på och dioden lyser. Ska det va så? Förra ägaren hade dragit ur 30ampere säkringen ur EBL:N vilket jag nu också gör när den står.

Kylskåpet lyser inte heller på 12v vilket får mig misstänka något, då detta också går via EBL?

Är en gammal peugeot j5 adriatic från 1991. På EBL:N står de EBL-266-2

mvh johan
 
F

Fd.16159

Guest
Det är fabrikat Schaudt
På länken kan du söka efter EBL 266-2 som finns både med manual och ritning
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vet inte om det är så på din bil, men det kan mycket väl vara så att du har 12V tillgängligt även om du "stänger av", ifall 230V är inkopplat samtidigt. Det varierar litet beroende på hur tillverkaren har dragit kablarna.

Att kylskåpet inte går på 12V beror säkert på att bilen inte är igång om det är ett kylskåp som kan gå på gasol, 12V eller 230V. De är en "signal" D+ som styr och den kommer från generatorn på motorn.

MVH
Hans
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej! Är nybörjare på husbil. Blir inte riktigt klok på 12v inne i bilen.
Knappen på manöverpanelen till 12v lyser en röd diod som att det är på, men jag kan inte stänga av den? Klickar i ett relä nånstans men strömmen är fortfarande på och dioden lyser. Ska det va så? Förra ägaren hade dragit ur 30ampere säkringen ur EBL:N vilket jag nu också gör när den står.

Kylskåpet lyser inte heller på 12v vilket får mig misstänka något, då detta också går via EBL?

Är en gammal peugeot j5 adriatic från 1991. På EBL:N står de EBL-266-2

mvh johan
kylskåpet går bara på 12v när motorn är igång,
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Nu när jag gick in i husbilen så såg jag att lampan lös trots att jag dragit ut säkringen.
Tryckte på knappen o då slocknade den.

Står nåt typ automatich aus på säkringen. Som att den går automatiskt på den.
Kommer fortsätta köra utan säkringen.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Varför ska du stänga av 12V?

Jag stänger aldrig av den och ser inte vad problemet skulle vara att ha det på. Jag har iofs alltid laddkabeln i när jag är hemma. Skulle det vara så att du inte har tillgång till fast ström där du normalt står mellan passen?
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Varför ska du stänga av 12V?

Jag stänger aldrig av den och ser inte vad problemet skulle vara att ha det på. Jag har iofs alltid laddkabeln i när jag är hemma. Skulle det vara så att du inte har tillgång till fast ström där du normalt står mellan passen?
Yes, har ingen ström där jag står! Även om den lilla röda dioden säkert inte drar så mycket ström, så vill jag ju ändå ha den helt strömlös när den bara står.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Toppen