• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr Service?

P

PAM 97

Guest
Sv: Dyr Service?

Hejsan kompisar, jag frågade på Fiatverkstaden hur mycket dom tog för förstaservicen,svar, 5100kr detta tycker jag är skamligt mycket, så jag kommer att fråga runt när det är dags:mad:
 

Peter.Bil

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1438
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Hej,vi ger pris på det serviceprogram som gäller för den specifika modellen.Detta skall stämma mellan märkesverkstäderna med en viss skillnad på timdeb,oljefabrikat o,s,v.
Detta är vad som avses med fast pris enl min uppfattning,kunden skall inte uppleva någon markant skillnad mellan verkstäderna under förutsättning att frågeställningen är densamma.Problemen kommer när man ser till serviceprogrammet avseende byte av broms och kylvätska då dessa är tidsbestämda.Kamremsbytesintervallen likaså.
Översyn och smörjning av AL-KO axel kan också vara ett tilläggsarbete.
Jag föredrar att man som kund begär ett specificerat kostnadsförslag på ex mail så att jämförelsen blir korrekt.

En annan fråga är om oljan uppfyller de långa serviceintervallerna som numer gäller,detta kommer att spegla sig i prisjämförelsen också.
Så mitt råd till alla underbara kunder,fråga och ta er tid vid samtalet med verkstaden så att inga missförstånd uppstår,så man slipper trassel(ej i bakfickan).
M,v,h Peter
 

Peter.Bil

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1438
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Hej kompis,ställ frågan om vilken service du vill ha så skall vi göra ett test här på forumet.Jag behöver ditt reg-nr och mätarställning.
M,v,h Peter
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr Service?

Adriatic, brukar väl kallas bondfångeri.
Skamligt av FIAT. Borde inte "sidoimporterade" bilar erhålla lägre pris ?

Tänk om vi kunde ha billiga drive-in ställen för service som typ Belgien.
Däck-Bert här i Kungsbacka har detta inom sin bransch, med fika o frukt medan man väntar. Det borde gå att ordna även inom bilservicesektorn.
Om FIAT, mfl försöker ta ut överpriser så kanske något i den stilen kommer..

DS
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr Service?

Hej, Peter

Jag har UBO712 och behöver 3000 eller 4000 mila service. Kommer just nu inte ihåg vid vilken mätarställning den skall göras.

Chassiet är en Renault Master 3.0 liters

Mvh
Dag
 

Peter.Bil

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1438
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Hej Dag,nu är jag inne på allbilsverkstädernas domäner:enl eu-direktiven ang fri marknad har jag hämtat mina uppgifter från Mekonomenverkstädernas koncept.
Serviceintervall 2år alt 4000mil vilket först inträffar.
Byte av motorolja+oljefilter.
Avtappning br-filter.
Byte pollenfilter(om sådant finnes)
Kontroll och justering enl serviceprogramspunkter.
Byte batterier i fjärrkontroller
Total anslagen tid 1,3h.
M,v,h Peter
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr Service?

Tack, Peter
Detta var intressant.

Något att fundera på...

Varför inte en liten husbilsträff i Karlshamn, och samtidigt lite service??
I Karlshamn kan man väl köpa Flaggpunsch till bra pris oxå ?

ds
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Dyr Service?

Hej!
Det blir väl i så fall i Olofström, för vad jag kan förstå så är din verkstad i Olofström. En fråga: När är första servicen på det nya Fiat-chassiet med 2,3 . Jag har bara fått fram att oljan skall bytas efter 45000 km. Av serviceboken framgår ej serviceintervallen.

Hälsn
Evert H i Karlskrona
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Va, bjuds det på flaggpunsch i väntrummet????
Jag ( eh, husbilen, Fiat Ducato, 2,3 jtd -05 6000 mil)behöver snart också en service, vilken dag är det dags? Mängd-rabatt? sssss *L*
Fredrik
 

Peter.Bil

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1438
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Hej igen,en liten förklaring.f.r.o.m 080101 finns vi på annan plats i en verkstad bättre anpassad för husbilar.Mer info om detta senare.I min agenda ligger en träff med er intresserade under våren.Jag återkommer om detta också längre fram.
Service på Everts bil är 4500mil alt 2år vilket som först inträffar.
Nu måste jag rusa vidare.
M,v,h Peter
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Dyr Service?

Peter.Bil,

Hey, har skulle vara fina Husbilsklubbens medlemskort kunna komma till anvandning, visa upp kortet och fa stor rabatt ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr Service?

Jamenvisst, fika med flaggpunsch i verkstans väntrum !!! Nu börjar det likna nåt...
Kan man övernatta med bilen utanför - med tanke på all Flaggpunsch, o övrigt. ?
Bilen måste kanske vila upp sig en natt efter en tuff service.....
ds
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Visst skulle det vara bra om den eller de som vet kunde sammanställa och publicera serviceprogrammens punkter och åtgärder för de vanligase chassina som bär husbilar (möjligen under en egen rubrik i forumet). Det behöver kanske inte vara helt komplett men i alla fall omfatta det som bör eller ska åtgärdas. I min service och instruktionsbok (Ducato -07) står bara hänvisat till serviceprogram men inte när de inträffar eller vad som omfattas. Jag har mailat Fiat Sverige och frågat efter detta för mitt chassie men jag har inget stort hopp om att få något svar. Man blir väl hänvisad till en auktoriserad verkstad antar jag.
Om informationen finns tillgänglig kan ju var och en antingen fixa själv eller välja auktoriserad alt fristående serviceverkstad efter eget huvud. Vet man omfattningen så är det ju definitivt lättare att bedöma offerter t ex.
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Dyr Service?

Hej Peter.bil mitt regnr XSR 999 det blir första service 3000mil el 1/år vad blir kostnaden för den?? Pelle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dyr Service?

hej peter.bil
trassel (ej i bakfickan)

kan du precisera det lite jag förstod inte vad du menar :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Visst skulle det vara bra om den eller de som vet kunde sammanställa och publicera serviceprogrammens punkter och åtgärder för de vanligase chassina som bär husbilar (möjligen under en egen rubrik i forumet). Det behöver kanske inte vara helt komplett men i alla fall omfatta det som bör eller ska åtgärdas. I min service och instruktionsbok (Ducato -07) står bara hänvisat till serviceprogram men inte när de inträffar eller vad som omfattas. Jag har mailat Fiat Sverige och frågat efter detta för mitt chassie men jag har inget stort hopp om att få något svar. Man blir väl hänvisad till en auktoriserad verkstad antar jag.
Om informationen finns tillgänglig kan ju var och en antingen fixa själv eller välja auktoriserad alt fristående serviceverkstad efter eget huvud. Vet man omfattningen så är det ju definitivt lättare att bedöma offerter t ex.

Jag citerar mig själv :cool:

Fick svar från Fiat Sverige. Här är det serviceprotokoll som gäller för Ducato -07 2,3/3.0 motor. Kan vara bra att ha om man vill serva själv och en början på min idé....
 

Bilagor

  • ducato250_service.pdf
    333,4 KB · Visningar: 919
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Dyr Service?

Tack angan! Precis vad jag önskade mig! Dessa uppgifter finns inte i de papper du får med bilen, men borde finnas. Mycket användbart!

Hälsn

Evert H
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Dyr Service?

På fiat 07 så kan man trycka på menu knappen till vänster om ratten för att få reda på hur långt det är kvar till service .
 
Toppen