• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr Service?

F

F.d. 25017

Guest
Hej, jag ska lämna in husbilen på första service på bildelen som är en FIAT Duccato 2,3JTD 2006. Jag fick en prisuppgift på c:a 3400 kr. Jag tycker det verkar dyrt för en timmes arbete. Det ingår visserligen lite olja och filter också, men ändå! Betalar ni så mycket eller ska jag leta efter annan verkstad?

Redigerat: Sorry upptäckte för sent att det fanns en liknande tråd tidigare. Men är man upprörd ser man inte allt!
:mad: Tommy
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Dyr Service?

Fick betala 2432kr för filter o olja till en fiat Duccato Arbetstid 30 minuter Ulla o Roland:mad:
 
F

F.d. 4989

Guest
Sv: Dyr Service?

2200:- i örkelljunga.
sen när jag ville veta vad dom hade gjort fick jag svaret.
Bytt motorolja, filter o kollad tändstift.
Detta gör jag numera själv till en kostnad av ca 500 kr.
Jobbet tar ca 30 min inkl kaffepause.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dyr Service?

Hej!
Tänk om det vore flera som gör lika dan,då skulle man kanske få ner dom hutlösa priser.Att dom inte skäms när dom säger priset på service.:mad:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dyr Service?

Blodtryckshöjande priser:mad: Gynna hellre den lilla killen med trasslet i bakfickan, han byter även kol i generatorn, smörjer upp oken mm om det behövs med följd att det blir andra priser med andra ord han reparerar bilen;)
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Jag gjorde själv Olje + filterbyte igår på vår Fiat 3.0 MultiJet-07, har kört 700 mil. Inte nödvändigt men en långresa är förestående.

Filter kostade 369 kr, oljan (8L Castrol 5-40W) kostade 1024 kr. Det gick 7L i systemet.
Tog 30 min inkl fikapaus!

/Jan
:D
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

HEJ! Vill inte verka märkvärdig! Men va noga med att lämna in bilen och få serviceboken i fylld, om din bil är ny eller så länge motorgarantin gäller. Fabrikanterna är väldigt petiga pm något skulle hända och du åberopar garantin. Självklart gör du oljebyten själv, när bilen fått några år på nacken.
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Dyr Service?

2200:- i örkelljunga.
sen när jag ville veta vad dom hade gjort fick jag svaret.
Bytt motorolja, filter o kollad tändstift.
Detta gör jag numera själv till en kostnad av ca 500 kr.
Jobbet tar ca 30 min inkl kaffepause.

Det ska bli intressant och höra om priset beror på att de kollat tändstiften på dieselmotorn.:)

Tyvärr är man ju i händerna på verkstäderna när bilen är ny. Verkstan ska ju vara auktoriserad för att garantin ska fungera.

Jag verkar tyvärr hamnat på den dyraste verkstan i alla fall.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Dyr Service?

3,0 jtd har Serviceintervall på 4500 mil eller 2 år så man kan lungt åka på lång semester utan att byta olja .
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Dyr Service?

Hejsan
Tar upp tråden igen , för att höra andras synpunkter.
Jag beställde service ( den första ) på vår ford transit-07:a och kollade med två olika fordverkstäder 4mil ifrån varandra.
Den första när jag frågade om pris , sa att det är fasta priser , jaha och vad kostar det då frågade jag , de bad att få återkomma.
Den andra firman sa likadant , konstigt när man har ett fast pris ?
Efter ett par timmars tid visade det sig att den ena skulle ha 2925:- och den andra 3500:- !!
Gissa vilken det blev , det man kan fråga sig som kund är , vad ska man lita på , fasta priser verkar ju variera rätt kraftigt.
Undrar hur det hade blivit om man frågade 5 olika "märkesverkstäder / "icke"märke-verkstäder ?
Finns det någon som har lite pejling/erfarenhet på området och är villig att höra av sig så vore det mycket tacksamt.:wink:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr Service?

Intressant Palle50..

Om inte fasta priser är fasta, då kan man ju undra hur det skulle se ut med rörliga.

Bilbranschen verkar stanna kvar i hästskojargenrén - hoppas hästarna inte tar illa upp bara.

Tror du inte att fasta priser innebär att det är fast från att du ringde o frågade och tills du kommer in till kundmottagaren ?

Eller oxå menas det att det är i fast valuta - dvs kronan flyter inte just nu.

Eller oxå menar man att du hålls fast i verkstaden till du har pröjsat..

ds

nu kom jag på vad som menas,

priserna gäller bara under fastan - självfallet..
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dyr Service?

Allvarligt så tror jag att ett fast pris i detta fallet betyder att du betalar det fasta priset för servicen oavsett vad som behöver bytas eller hur lång tid det tar.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr Service?

Jo, men det borde väl inte variera mellan olika Fordverkstäder - tycker man. Eller trodde man.
ds
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Dyr Service?

Nej "hundvakten" det var ju det jag trodde oxså.
Förstår "kent&ingela" resonemanget att fast pris oavset tid , men som kund tolkar ju jag fast pris = samma över allt , ford i detta fall , eller ?
Lite skumt är det väl ändå...:cool:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dyr Service?

Det är väl inte tillåtet att styra prissättningen annat än om det är samma ägare, så bilmärket kan bara rekomendera en prissättning enligt konkurrenslagstiftningen.
Det är inte heller tillåtet att komma överens om priser för då är det en kartell.
Alla märkesverkstäder ägs inte av märket utan de flesta är privatägda och då är det helt självklart att det blir olika priser.
 

Peter.Bil

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1438
Medlemskap
2024
Sv: Dyr Service?

Hej Husbilskompisar!
Detta är er aukt-Fiat verkstadsägare som talar,intressant fråga detta om priser och skillnader mellan verkstäderna,slusatsen är nog som i så många andra fall att man inte jämför exakt samma arbete,vilket troligtvis beror på verkstädernas olika sätt att arbeta.Summering:man får kanske vad man betalar för,sen får man värdera vad märkesverkstädernas kunnande har för mervärde i förlängningen,teoretiskt kan ju bilarna gå sönder,vilket förhoppningsvis märkes-verkstaden kan laga snabbare och billigare.
Har man som kund ett bra förhållande till sin verkstad,så tror jag man kan precisera vad man vill ha utfört och då blir nog skillnaden inte så stor.
Hoppas ni inkommer med fler inlägg i detta ämne.
M,v,h Peter Svensson
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dyr Service?

Godmorgon, Peter.
Kul att du har en auktoriserad verkstad.
Men vad innebär fast pris hos dig ?

Jag, har fortfarande inte fått klart för mig vad som menas - eller har jag svårt för att fatta..

Mvh
Dag S
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Dyr Service?

Tommy L,

Att prisorna ska variera sa mycket i Sverige ar otroligt. Pa min fore detta husbil en Fiat Ducato Pegasus 1997 bytte jag olja (7 liter halv syntetisch) - oljefilter - branslefilter - kolla dack trycket - fylla pa spolarvatska - kolla bromsvatska - kolla kylvattnet (pa vinter med gratis glykol ifall det behovs fylla pa) pa en snabb icke auktoriserad verkstad type Speedy - Midas butiker (inga vantetider). Tog mig en ficka i vantrummet (precies som om man satt vid tandlakare) och allt var klart pa 45 minuter, kostnaden € 110.
 
Toppen