• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr camping !!!

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dyr camping !!!

Vem avgör om det är en dyr camping, det som är dyrt för någon är kanske billig för någon annan, allt beror ju på hur mycket pengar man har och hur man prioriterar. Trots att många tycker vissa campingar är dyra så finns de kvar år efter år. Vilket innebär att folk tar in där, tycker man det är för dyrt finns 2 alternativ, kör vidare eller stanna.

De flesta campingar skall tjäna pengar och de kanske inte har öppet mer än 6-7 månader per år. Företaget skall gå med vinst och så länge folk betalar så accepterar vissa dessa priser.

Själv bor jag för det mesta på campingar, klart jag ibland tycker det kanske verkar dyrt, men vill jag bo där är det bara betala och njuta av livet med en nespreso och cognac.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Men hur kan man blanda in hotellrumspriser i denna diskussion?
Jag ser inget som att sova på hotell har gemensamt med husbilsåkande eller camping....

Det kan man ju undra. Jag konstaterade att det kostade ganska mycket att parkera på Lisebergsbyns husbilsplatser och där får man inte ens ställa ut möbler eller något annat som skulle kunna kallas för camping. Det är alltså en ren nattparkering för 485:- plus kostnad för ett SCR-kort om man inte har ett sådant redan.

Tanken slog mig att det är inte mycket dyrare att bo på hotell och där behöver jag inte ha med mig eget sovrum eller lösa något sorts servicekort för att sänka campingägarens omkostnader. Det har inget med husbilslivet som sådant att göra utan var en ren prisreflektion på en parkeringsavgift.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dyr camping !!!

Skulle aldrig falla mig in att betala en "Liesebergsparkering", har barn som bor i närområdet om det skulle knipa med ett besök.
Alternativet är nog en parkering i t.ex. "Fiskebäcks småbåtshamn" med godtagbara parkeringsavgifter inkl. toa(ingen höjdare). Tar kanske en timma att komma till nöjesparken men det är säkert "roligare pengar", dessutom salta bad alldeles intill. :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dyr camping !!!

Har man husbil så har man naturligtvis betalat ett belopp, stort eller litet, för att bli ägare av detta toppenfordon.

Oftast är det två personer som skall komma överens om att denna investering är toppen. Initiativet kommer från en av dem.

Det gäller antagligen i många fall att övertyga sin partner om förträffligheten och ekonomin i denna investering.

Det kan ju vara så att man tidigare har semestrat utomlands, hotellet/plyan/hotellet osv. Det underlättar ju rationaliseringen som det heter i detta fall.

Jag skulle lägga fram det så här: Tänk att slippa nattkörningen till flygplatsen, parkeringen, stressen till incheckningen. Träliga säkerhetskontrollen. Köer, trängsel.

Med husbilen börjar äventyret direkt. Man har allt med sig. Boendet, köket, toaletten, duschen. Bilen är dyr men användandet blir billigt. Man kanske planerar en viss resa. Sträckan och därmed följande drivmedelskostnader.

Övernattning kostar inget, kan förekomma någon liten avgift på ställplats.
Mat fixar vi själva. Inga kostnader för restauranger etc.

Bland invändningarna kanske kommer: Det kommer väl inte att handla om camping? Nej, för sjutton, man köper inte en sådan här bil för att hamna i "campingträsket". Vi parkerar för natten. Oftast helt gratis.

En besvärlig fråga kan komma: Hur gör vi med tömning av tankarna från kök, dusch och toalett? Svar: Det finns tömningsmöjligheter på rastplatser och mackar överallt.

Ok, kom bara inte senare och påstå att vi måste betala dyrt för övernattning på campingplatser. Du kommer aldrig att få mig att bli campare.

:cool:
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Dyr camping !!!

Som husbils äger har man ofta bestämt sig hur man vill uppleva omgivningen i sin husbil, men det händer man inte hittar en plats som känds bra eller man helt enkelt inte orkar leta efter en lämplig plats för övernattning, då kan en camping vara lösningen, men det koster skjortan ja näst intill orkar pris, jag har dock lärd att fråga efter Qwick stopp och ofta finns en sådan lösning på campingen för runt två hundra – två hundrafemtio kr. och med tillgång till campingens bekvämligheter, dock är villkoren man skall ankomma sen och lämna tidig, ofta från kl. 20oo till 09oo. :wink:
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Dyr camping !!!

Varför stå på camping över huvud taget.
Vi har stått på parkering i Torekov en bit från hamnen. Står man utmed häcken stör man ingen. Av misstag stod vi på en vändplats en gång utanför. Det var mörkt så vi såg inte skylten.
Det gick bra det med. Varför duschar ni inte i bilen, duschen är till för det.
Med solpanel, gasol och rymlig vattentank klarar mig sig utan att betala dessa svinpriser på en camping.
Möjligheten att hitta en lämplig plats är oändliga. Skolgårdar, naturområden, kyrkogårdsparkeringar, gamla tomter, nedlagda vägslingor mm mm. Vi har bara blivit ofredade en gång i Småland av en Holländare som hade campingen bredvid och hävdade att han hade rätt att ta ut avgift för badplatsens parkering. Platsen är borttagen i husbilsklubbens register numera.
På Järvsös zoo parkering kan man höra vargarna yla på nätterna. Häftigt.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Jag förstår inte prisbilden på camping i sverige Jag har kört genom europa i sommar och den vanliga taxan har varit 10-15 euro(Frankrike Holland Belgien Tyskland)Römö i Danmark kostade 190 danska kr.Toppenmodern anläggning!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Prisbilden i Sverige beror på att det finns tillräckligt många som är villiga att betala de priser som campingägarna satt. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Så kan det mycket väl vara.

Och det är ju en intressant aspekt av det hela. Vi som åker husbil skall in på camping enligt SCRs sätt att se på husbilsresenären. Det brukar heta att det skulle vara säkrare på camping, mot inbrott antar jag då. Det framhålls att det är fyra meter mellan fordonen av brandsäkerhetsskäl.

Men när hösten kommer är det tydligen lika säkert att stå på en parkering, en utbuktning på en skogsväg eller en rastplats som på en camping på sommaren. Jag har svårt att se att säkerheten kan variera så mycket mellan årstiderna.
 

Eva o Håkan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Hmm, hur tänkte du nu? Det är Du som väljer bland de säkerhetsnivåer som är
tillgängliga vid varje tillfälle. Framåt hösten när är det är glest med husbilar är
det ju inte det så svårt. Eller hur?
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Jag förstår inte prisbilden på camping i sverige Jag har kört genom europa i sommar och den vanliga taxan har varit 10-15 euro(Frankrike Holland Belgien Tyskland)Römö i Danmark kostade 190 danska kr.Toppenmodern anläggning!

Är det verkligen under högsäsong som dessa priser är beskrivna.
Under våra resor har vi aldrig hittat camping till detta pris. Vi har betalat
i snitt 25 euro i Tyskland och Frankrike. Detta gäller juli månad.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Hmm, hur tänkte du nu? Det är Du som väljer bland de säkerhetsnivåer som är
tillgängliga vid varje tillfälle. Framåt hösten när är det är glest med husbilar är
det ju inte det så svårt. Eller hur?

Jag tänker på tiden då campingarna stänger och vi som kör året runt plötslig kan få stå var vi vill utan att SCR tittar snett på oss. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt när jag bara skrev hösten. Jag menar alltså den tiden på hösten när campingarna stänger.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dyr camping !!!

Campingarna stänger ju för att det är glest med kunder, vi ser inte många husbilar eller husvagnar när vi är ute och åker efter slutet av augusti.
 
Senast ändrad:

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

I närheten av storstäder är det naturligtvis dyrare.25-30 euro.Men jag campar aldrig vid storstäderna,Och om möjligt vid kommunala campingplatser,bättre och billigare än dom privata.
 
Toppen