• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dunka pulversläckare ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag hörde att pulvret i pulversläckare kan sätta sig och en kaka i botten och man skall dunka till dom ibland så man hör att det rinner inuti brandsläckaren , stämmer detta .

Någon som råkar ut för att det bara kommer luft då man behövt den ?
Vore ju tråkigt om så hände om den nu skulle behövas .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dunka pulversläckare ...

När jag var på en brandsläckningskurs sa dom att man skulle vända på och skaka pulversläckare ett par gånger om året. Likaså innan man använder den. Det är bättre att offra de sekunderna än att det bara kommer gas ur den.
I o f s sitter de ju i en bil som rör sig, men varför chansa.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Dunka pulversläckare ...

Gick en kortare brandkurs för några veckor sedan.
Inget nämndes om detta specifikt. (kan ju vara det som kortar livlängden).
Däremot att det kan vara kortare "livslängd" på pulversläckare i bil/båt.
Finland - tror jag - kräver högst 2 år gammal släckare i båt.
Ca 5 år är livslängden på pulversläckare i hemmet - vet ej hur det är i bil/HB.
Finns olika sorters/kvaliteter på pulversläckare.
Bör vara 43A 233 BC - det är visst den "bästa".
Så uppfattade jag det på kursen. :)
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Dunka pulversläckare ...

En liten fundering är pulversläckare det enda alternativet. Jag tänkte ifall jag blev tvungen att använda den invändigt. Att sanera efter en tömd pulversläckare är nog inte det roligaste.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Dunka pulversläckare ...

Gunnar S


Jag är helt övertygad om att ditt försäkringsbolag gärna betalar pulversanerigen i stället för en brunnen bil.

Men risken för brand är väl störst vid köket. Där kan en brandfilt göra stor nytta. Skaffa en sån och häll aldrig vatten på brinnande olja.
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Dunka pulversläckare ...

Hej!
Vi har med oss en brandfilt den täcker de flesta situationer. Pulversläckare har vi ingen men kan vara bra vid brand i motorrummet.

De flesta som för första gången måste hantera en pulversläckare gör fel. Om man bara rycker låssprinten och släpper på pulver (enligt bilden på släckaren!!) tömmer man den på några sekunder utan att kanske få önskat resultat. Pulvret har en kylande effekt och skall träffa det som brinner, inte själva lågan. "Allt" som kan brinna med öppen låga måste först "förgasas". Det är alltså förgasningen som sker med hög temperatur som skall stoppas med hjälp av pulvret.

Om du skulle bil tvungen att använda en pulversläckare i skarpt läge gör så här:
Ryck ur säkringen, ta tag i slangen och sätt tummen framför munstycket så att du kan forma en bred och platt stråle (som man brukar göra med vattenslangen ibland) närma dig elden och "skjut ett skott" på en ca en halv sekund mot basen på lågorna, fortsätt så med korta pauser med "ensekundersskott" för att mota elden ifrån dej.

Och igen: om man lyckas sänka temperaturen tillräckligt på det som brinner så slutar det att brinna eftersom förgasningen då upphör.

Vad behövs för att det skall börja brinna?
Jo, en hög temperatur, något brännbart samt syre:cool:.

Hasse A
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dunka pulversläckare ...

Ville selv foretrukket en CO2 slukker, men i Norge har vi påbud om pulverslukker i husbiler :mad:. En med CO2 sender en sky av tørris krystaller som holder -72 mot det varme og når disse krystallene fordamper så fortrenges oksygenet fra brannstedet som meget fort blir kjølet ned. Det beste er at det blir ingen rester av slukkningsmiddel - det fordamper fort.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Dunka pulversläckare ...

Använde i helgen en pulversläckare som var 20 år i helgen och det var inga problem så det är nog en skröna som går för att få sälja.
 
Toppen