• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato hostar och går dåligt på tomgång då den är varm

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag har en fiat ducato 1988 som då den är varm går dåligt på tomgång även då jag kör i högre hastighet så känner jag att den rycker ibland men den går jättebra annars! kall går den hur bra som helst. det jag har gjort med den är att satt på ett extractorrör och börjat tanka 98oktan! den har blivit mycket starkare och drar någon dl mindre milen. måste man bestycka om förgasaren eller vad kan problemet vara? är det en bra ide att sätta på brytarlöst tändsystem i den?
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
En sak som är bra att kolla upp är accelerationspumpen. Den ska öka på bränslet vid gaspådrag. Är den för snålt ställd kan motorn spika. Jag har prövat mig fram till någorlunda rätt inställning. AC-pumpens gummimembran kan dessutom var hårt, även trasig. Det går att kolla om pumpen fungerar genom att röra gasen manuellt vid förgasaren. Man får ta bort slangen från luftfiltret och se ner i förgasaren. Det ska vara en stråle med bensin när man vrider på gasen.
jag har köpt en renoveringssats till förgasaren då ingår gummimembranet så det ska jag byta:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Aj, urbenruben han före under tiden jag skrev med långt "uppehåll" det nedan men.....

:pVi fortsätter väl ett tag till. Även om det är svårt att komma fram till "allt".

Vi köp av nytt accpumpmembran så finns det två varianter, det sitter en metallkolv/styrning på membranet som även den kan bråka (med oxidering) så kolven kärvar i sin "cylinder" i bakstycket som håller membranet. Det gör också att accpumpen inte kan "ladda om" och blir fattig med bränsle.
Modellerna är med eller utan den lilla fjädrande mässingspluppen på toppen av kolven till höger. Det brukar sitta en utan fjädrande plupp, men kolla först.

Accpumpmembran.JPG

Det är väl bäst att även skicka med en länk. Delarna finns även i Sverige men den här länken är till en firma i Holland så det är EU.

Flera olika nummer sidan ner, men en bra bit ner så står det Fiat Ducato som bil till ren.satsen.

M.v.h. JANKRO.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Aj, urbenruben han före under tiden jag skrev med långt "uppehåll" det nedan men.....

:pVi fortsätter väl ett tag till. Även om det är svårt att komma fram till "allt".

Vi köp av nytt accpumpmembran så finns det två varianter, det sitter en metallkolv/styrning på membranet som även den kan bråka (med oxidering) så kolven kärvar i sin "cylinder" i bakstycket som håller membranet. Det gör också att accpumpen inte kan "ladda om" och blir fattig med bränsle.
Modellerna är med eller utan den lilla fjädrande mässingspluppen på toppen av kolven till höger. Det brukar sitta en utan fjädrande plupp, men kolla först.

Visa bilaga 221620

Det är väl bäst att även skicka med en länk. Delarna finns även i Sverige men den här länken är till en firma i Holland så det är EU.

Flera olika nummer sidan ner, men en bra bit ner så står det Fiat Ducato som bil till ren.satsen.

M.v.h. JANKRO.
jag tog upp och kollade och det var utan mässingpluppen! men jag fick ett annat problem då jag tog bort membranet så låg det en mässinghylsa och en kula! jag förmodar att kula ska ligga i hylsan och att hylsan ska tryckas upp i hålet under ACCmunstycket! är det så? och vad heter munstycket som sitter innan för den elektriska tomgångs grejen? jag hittar inte den på misab och inte på länken som du skickade heller! häls Ruben
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan tyvärr inte svara på hylsan och kulan, det var rätt länge sedan jag var där inne sist, och har tyvärr inget minne av en hylsa och kula på rymmen, eller som satt fast, bara fjäder som laddar om pumpen, men det brukar lösa sig om man kollar testar och funderar lite.... Hoppas jag :).

Och så munstycket, det händer rätt ofta att det "ramlar bort" både på sprängskisser på reservdelar och t.o.m. i handböcker till just Ducato och förgasare till dem.
En anledning men ingen ursäkt är nog att många av förgasarna Solex 34 PBISA och bröder med mindre diameter har inte någon elektrisk solenoid och därmed är konstruktionen lite annan och därför fattas både solenoid och den variant av munstycke på många sprängskisser och de som bara handlar med delar tror det är rätt sprängskiss.
Munstycket finns inte ens med i en skiss på förgasaren som just visar alla munstycken i förgasaren i en Ducato rep. bok som jag har.
Det som jag har hittat för länge sedan om munstycket är det här namnet på troligen rätt munstycke.
Soleonid1.JPG
Och Idling jet (strangler) som troligen härrör till strypningen som sker när solenoiden släpper Soleonid2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Jag har nog listat ut var mässingshylsan och kulan ska vara tack vare länken du la ut! jag vet inte hur man lägger in en bild här så jag kan inte visa men jag gick in på munstycken på länken du la ut och på Pumpinjektorstråle och då står det att Den är utrustad med stålkula enkelriktad ventil och man ser vart den sitter. Munstycket får jag nog borra upp men det är svårt att få tag i en 0.65mm borr men jag får höra på järnhandeln om det går att beställa. kanske en dum fråga men borrar jag alla hål på munstycket eller bara det på toppen? Tack än en gång för hjälpen:):msn_thumbup:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, bilder kan man bara lägga in direkt på det enkla sättet som medlem, då är det bara att klicka på bifoga filer, leta reda på det man vill lägga in både från datorn eller från inkopplade USB minnen eller dyl. Sedan kan man bara klicka in bilden eller dyl. i miniatyr eller full storlek o.s.v.
Ja det är lite svårt att hitta finborr. går att skicka efter utan problem men lite struligt kanske för något så litet.
Jag är säker på att JULA hade en liten sats med extrasmå borr (troligen Kina) för några eller flera år sedan men vet inte om de finns kvar tyvärr.

Bara hålet ut i mitten skall borras, de andra släpper in bensinen i munstycket och räcket gott till. Säkrast är att nog ex. fästa borret i kanske ett skruvstycke och för hand "skruva" ner munstycket på borret, Mässing och vanliga borr utan lite bakfas vid skäret kan hugga i mässing och då blir det inte bra.......

Om du skall ställa om tändningen så gör gärna det före borrningen av det här munstycket och testa tomgången, för efter det måste man justera in förgasaren med justerskruvarna, först och främst den lilla blandarskruven och då är det bra att veta hur den uppförde sig innan med enbart ändrat tändläge.

Här är en borrsats från Amazon om du använder det. Tyvärr rätt lång lev. tid.

M.v.h. JANKRO.

PS. Här har du en liknande sats från Holland som troligen kommer hem fort.
 
Senast ändrad:

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
ok! det förklarar varför det inte gick att lägga in bilder! ja det är lite lång leveranstid då man skickar efter från kina! jag beställde från järnhandeln men man måste beställa minst 10st så det blev lite dyrt 450kr med frakt! men det är det värt. bra att du sa att man ska borra för hand så man kan ta det lite försiktigt. Nu är det bara att vänta tills dom kommer så ska jag prova och borra. Tack än en gång!
 
Toppen