• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato hostar och går dåligt på tomgång då den är varm

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag har en fiat ducato 1988 som då den är varm går dåligt på tomgång även då jag kör i högre hastighet så känner jag att den rycker ibland men den går jättebra annars! kall går den hur bra som helst. det jag har gjort med den är att satt på ett extractorrör och börjat tanka 98oktan! den har blivit mycket starkare och drar någon dl mindre milen. måste man bestycka om förgasaren eller vad kan problemet vara? är det en bra ide att sätta på brytarlöst tändsystem i den?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min gamla bensinare började också gå dåligt på tomgång.
Motorn stannade även till och från på tomgång.
Även avgassmällar vid motorbroms.
Jag letade efter felet ett bra tag.

Jag hittade tillslut felet, lite av en slump.
Jag drog åt skruvarna på som håller ihop förgasaren.
Inget läckage syntes.

Och vips, motorn gick rent igen, avgassmällarna var borta.
Antagligen sög motorn in tjuvluft mellan halvorna på förgasaren.

Testa att dra åt skruvarna.
Dra inte åt skruvarna för hårt.

Tändningen borde vara elektronisk i bil.
Du kan se om det sitter en tändmodul i din bil.
Den är placerad vid tändspolen.
Bredvid kylaren.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett vildskott ut i det blå då jag inte trimmat en Ducatobensinare själv men efter vad jag kan minnas och läst kan förgasaren absolut behöva bestyckas om efter byte till extraktorrör. Sök här i forumet eller på nätet. Kan vara att du inte ser all information här eftersom du inte är medlem ännu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Den magrar troligen ut och det är risk för överhettning och skador på ventiler om man kör hårt. Man kan oftast se det på stiften som ser brända ut och ibland blir det beläggningar från hög temp i förbränningsrummet. JANKRO har skrivit om att bestycka om förgasaren här på forumet. Analogt satt jag ett ett avgassystem som gav bättre effekt på en tvåtakts vespa 125. Den värmenöp och det var nästan att jag fick syna asfalten när det blev tvärstopp i 85km. Var lite misstänksam och hade ett par fingrar på kopplingen och det räddade mej. Den skulle ha ett större munstycke såg jag sen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Som Bengtic skriver går det att se på tändstiften.
Det brukar bli en vit beläggning på stiften om motorn går för magert.
Tänk på att det är en aluminium topp så dra inte åt stiften för hårt.

Samma sak för mig. Hade en expansionskammare på en ILO moppe.
Den nöp redan andra dagen. Tur för mig. 15 år, ung och dum.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
jag har en fiat ducato 1988 som då den är varm går dåligt på tomgång även då jag kör i högre hastighet så känner jag att den rycker ibland men den går jättebra annars! kall går den hur bra som helst. det jag har gjort med den är att satt på ett extractorrör och börjat tanka 98oktan! den har blivit mycket starkare och drar någon dl mindre milen. måste man bestycka om förgasaren eller vad kan problemet vara? är det en bra ide att sätta på brytarlöst tändsystem i den?
Är det en 88"så har du redan brytarlöst tändsystem, men har du satt extraktorgrenrör då måste du borra upp munstycke. Det gjorde Bossing på min när dom monterade extraktorgrenrör
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Vår bensinare från 1990 började hacka vid körning i höga hastigheter. (över 80 km, hög hastighet för en husbil med bensinmotor och 75 hästar.) Vi bytte bränslefiltret. Sen gick han som tåget
 
F

F.d. 22252

Guest
Vår bensinare från 1990 började hacka vid körning i höga hastigheter. (över 80 km, hög hastighet för en husbil med bensinmotor och 75 hästar.) Vi bytte bränslefiltret. Sen gick han som tåget
Blir ju samma problem med igentäppt filter som ett för litet munstycke. Jag har ju diesel på 73hk den knallar på i 110km om jag vill men kör inte mer än 95km oftast eftersom den blir lite vinglig när det går fort. Men den är ju lite uppställd i pumpen och ger säkert betydligt mer än de franska skattehästarna de plomberat pumpen för. Har ju ingen alkov heller den gör ju att bilen kör in i en vägg.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan även vara värt att skaffa en stroboskop lampa för att kolla tändningen.
Då går det även att kolla att att vikterna funkar.

I länken finns en bra beskrivning av borrning av munstycken etc.
av medlemmar i HBK.

 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag kollade tändstiften och dom var alldeles vit så dom verkade ha fått för lite bensin och nu har jag köpt nya munstycken men jag är lite osäker om jag har köpt rätt! jag köpte dom 2 som sitter i flottörhuset på en stod det 127.5 det har jag bytt till 135 det andra står det inget på så jag är osäker på att det är det jag ska byta! jag har för mej att jankro har skrivit att man ska skruva bort elektriska tomgångs grejen och då ska det sitta där men jag hittar inget där. någon som vet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
jag kollade tändstiften och dom var alldeles vit så dom verkade ha fått för lite bensin och nu har jag köpt nya munstycken men jag är lite osäker om jag har köpt rätt! jag köpte dom 2 som sitter i flottörhuset på en stod det 127.5 det har jag bytt till 135 det andra står det inget på så jag är osäker på att det är det jag ska byta! jag har för mej att jankro har skrivit att man ska skruva bort elektriska tomgångs grejen och då ska det sitta där men jag hittar inget där. någon som vet?
----------------------------------------------------
Hejsan, först... så har jag aldrig jobbat på någon husbilsfirma eller på någon bilfirma ö.h.t. det har bara varit en fritidshobby, så är det förklarat.
Men jag har skruvat en hel del med fritidsfordon och andra rullande leksaker :p just på fritiden..... Men det är väl inte därför de heter fritidsfordon för då stjäl de ju fritid.

Om vi tar din sista fråga i tråden om munstycken efter byte av grenrör för att få ut det man kan från motorn så stämmer det första som original är 127.5 eller faktiskt 1,275m.m. i 75hk. motorn, och det skall upp, men ev. kanske inte helt ända till 1.35m.m. men det borde bli bra.
Och så det andra, och mycket riktigt, det finns inne i hålet när man skruvar ut solenoiden och brukar följa med ut. Om du ev. bara ser nålen så skall munstycket sitta kvar därinne lite synligt om du tittar in i hålet, om nu ingen har tappat bort det och ev. skruvat in lilla blandarskruven för att kompensera...... solenoiden funkar väl, så ingen har kompenserat för trasig solenoid med att plocka bort munstycket, njae. Men den borde få alldeles för mycket soppa då för det munstycket påverkas av blandarskruven på tomgång men används i huvudsak till mellanregistret på motorns varvtal och gör den största skillnaden på bilens gång (även utan extraktorgrenrör:p).
Minnet sviker lite men original så är munstycket 40 eller 45 d.v.s. 0,40 eller 0,45 m.m. och skall borras upp till max. 0,7 m.m. eller några hundradelar mindre typ 0,65 m.m.
Efter man borrat det munstycket så brukar tomgången bli hög så man brukar få vrida in lilla blandarskruven rätt mycket, för bränsleökningen behövs inte på tomgång utan i mellanregistret. Om ingen tidigare varit på blandarskruven så är den plomberad och då får man bända bort den så man kommer åt spåret i skruvskallen.

Jag hittar ingen bild i datorn men lyckades hitta en YouTube film där man faktiskt pillar med solenoiden och munstycket.
Det han visar är en ersättning för trasig solenoid som inte drar och då inte öppnar just munstycket det handlar om.
Det är viktigt att solenoiden eller ersättningen klämmer fast munstycket rejält samtidigt som en O-ring eller originaltätningen på soleoniden kläms och tätar mot förgasarhuset. I filmen visar han bara glipan där O-ringen skall sitta.
Kolla upp så du har munstycket till att börja med.

Hittade en bild. Här sitter munstycket kvar på solenoiden, bara att dra ut.

Förgasare Solex Solenoid.JPG

Brytarlöst tändsystem borde du redan ha i bilen, om inte så borde ev. någon ha monterat en fördelare från någon Peugeot personbil med brytarspetsar som reparation av trasig elektronik........ Det har jag faktiskt sett en gång. Fördelen då är man kan behålla den fördelaren om både mekanisk och vacuumtändförställningen fortfarande funkar och montera Pertronix ersättning för brytarspetsar. Det finns också helt nya kompletta elektroniska fördelare........ Men då svider det lite i plånboken men funkar troligen i evighet.
Tändning Pertronix.JPG

Eller......
123igni2.JPG

Och så filmen.


Och så det jag brukar tillägga. Mera kraft kommer inte från ovan utan från mer bränsle :applaus:vilket brukar visa sig om man utnyttjar det nya kraftillskottet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag kollade tändstiften och dom var alldeles vit så dom verkade ha fått för lite bensin och nu har jag köpt nya munstycken men jag är lite osäker om jag har köpt rätt! jag köpte dom 2 som sitter i flottörhuset på en stod det 127.5 det har jag bytt till 135 det andra står det inget på så jag är osäker på att det är det jag ska byta! jag har för mej att jankro har skrivit att man ska skruva bort elektriska tomgångs grejen och då ska det sitta där men jag hittar inget där. någon som vet?
Tack så mycket! jo det verkar som det sitter kvar där inne så jag får försöka att dra ut den lite försiktigt! och alldeles riktigt så är det inte brytare som jag trodde att det var. Du är guld värd i det här forumet för oss amatörer. :applaus::applaus:Många tack
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack så mycket.
Jag tänkte bara tillägga lite beroende på vad du redan läst. Det du ytterligare bör göra är att kolla/ställa förtändningen på tomgång med bortplockad slang och pluggat vacuumuttag i förgasaren (bara under justeringen alltså) på minst 10 till 12 graders förtändning på tomgång efter ändringarna. En del förespråkar mer, men man får akta sig så motorn inte börjar spika om det blir för mycket.
Det man också bör göra är att fixa till luftintaget/luftrenaren. Det finns mer än två modeller men du har troligen den stora svarta tuben ovanför ventilkåpan?? Problemet med den är att intaget av luft i änden på den är löjligt litet och funkar dåligt, särskilt om du har funktionen kvar som ställer om ett spjäll så den suger varmluft från grenröret på vintern. Man kan slakta sönder originalburken, såga upp hålet och montera ett större intag med större slang direkt i änden på tuben, eller få till något annat från eftermarknaden, men om man bara monterar en sådandär konisk luftrenare så kan det bli ett irriterande böööl om insugningsljudet.
PICT0039.JPG
DSCF6231-400.jpg
Samtidigt så bör man då göra ett större hål i i metallintaget som sitter på insugsslangen som slangen från vevhusventilationen sitter fast på. Hålet är för litet när inte luftburken håller mot så det är lagom att slå ner ex. en morakniv några gånger i hålet så man kan vika ner hålets kanter och göra det större helt enkelt.
Har ingen bild tyvärr, men pilen pekar på plåtnippeln som måste ha större hål än original för att suga tillräckligt med öppna luftfilter.

PICT0032-400pil.jpg

M.v.h. JANKRO.

Ps. Hittade en annan bild på metallnippeln utan slang monterad och hålet som bör "fläkas" upp för bra ventillationssug.
Insug vevhusvent..JPG
 
Senast ändrad:

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Jo jag har den stora tuben! jag funderade på att sätta in ett sånt där sportfilter men jag var lite orolig för jag visste inte hur jag skulle göra för att få det bra! men med din förklaring ska jag nog få till det. Tack så mycket igen
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En sak som är bra att kolla upp är accelerationspumpen. Den ska öka på bränslet vid gaspådrag. Är den för snålt ställd kan motorn spika. Jag har prövat mig fram till någorlunda rätt inställning. AC-pumpens gummimembran kan dessutom var hårt, även trasig. Det går att kolla om pumpen fungerar genom att röra gasen manuellt vid förgasaren. Man får ta bort slangen från luftfiltret och se ner i förgasaren. Det ska vara en stråle med bensin när man vrider på gasen.
 
Toppen