• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato bensin 2.0

F

F.d. 17177

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Chassiemodell: ducato globetrotter
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.0 bensin
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: fiat ducato globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Motor
Hej,jag är ny på forumet,vill gärna veta var på förgasaren munstyckena sitter som man ska borra upp för att få bättre effekt, hittar bara ett som stämmer med märkningen som beskrivs det större hittar jag inget som stämmer med måtten .Mvh Staffan
 
F

F.d. 53012

Guest
Ta bort luftrenaren sitter mitt i förgasaren det stora tas upp till 0,6 mm men ta inte borrmaskin utan snurra bort spånet med fingrarna men bör kompletteras med extraktorgrenrör.
 
F

F.d. 17177

Guest
Har gjort som du sa men nu tvär startar den och sen dör den bara,är det någon grundinställning på munstyckena som man måste ändra ?Staffan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.667
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan staffan365. Från tidigare frågor liknande din så finns det massor skrivet redan, om borrning och annat som man kan göra med bensinmotorn för att få skaplig fart på den. Borra munstycken, ställa om tändningen, göra om luftinsuget, byta ut grenröret, m.m...m.m.
Här har du länkar till flera trådar i ämnet (det finns ännu fler) läs genom dem till att börja med, så får du massor med info.

Det är två munstycken som skall borras. ( Du kan möjligen ha borrat fel "lilla" munstycket)

Klicka på de här tre länkarna och läs till att börja med.
http://www.husbilsklubben.se/forums/Husbil/showentry.php?e=926&catid=15


Skrolla ner till inlägg 8 i den här länken.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t65435/


Och så den här.
http://www.husbilsklubben.se/forums/Husbil/showentry.php?e=908&catid=15


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 17177

Guest
Tack så mycket för all hjälp,det var jag som klantat mej och gjort så flottören hamnat tokigt.Har varit ute och provat runt byn ,det känns som man har en växel till.Staffan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.667
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det finns lite olika munstycken original, här har du en lista som nog är ok.
Det är som sagt två munstycken som kan borras. Man kan nöja sig med det eller fortsätta med delar av, eller allt som finns beskrivet länkarna i förra inlägget.

Munstycke..................... 86hk.............. 75hk

Choke tube.................... 25................. 25
Main jet....................... 130............... 127,5 Borras upp ca. 0,1m.m. Eller max till 1,4m.m.
Air correctone jet......... 170................ 155
Idling jet....................... 45.............. 45(40) Borras upp ca. 0,25m.m. Eller till max 0,7m.m.
Constant co jet.............. 35.................. 35
Econostat jet................. 70.................. 50
Accelerator pump inj...... 50.................. 50
Nedle valve.................... 1,6................. 1,6

Sedan får man justera ställskruvarna enl. länkarnas beskrivningar, för då får bilen för mycket på tomgång som måste dras ner.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen