• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starkare Motor

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Hej! Finns det någon som lyckats klämma in en turbo-diesel av nyare modell (senare än -94) i en gammal Peugeot J5, t.ex. årsmod -88 som jag har. Fick nämligen tag på en lågmilare i utmärkt skick i höst, men ack, den har en bensinmotor i utmärkt skick men alltför klen och orkeslös! Inget vrid! Drömmer om en pigg diesel istället. Har haft diesel-husbil tidigare när jag bodde i Sverige. Även bränsle-ekonomin blir ju något helt annat.
Gjorde en Norge-resa nu i september, som för övrigt var den första egentliga resan med bilen. Då framkom med oönskad tydlighet bristerna med den klena motorn.:mad:
Tänk om man kunde få plats med en 2,8 l diesel av nyare snitt. Skulle inte tveka att kosta på bilen på den punkten när den är så fin f.ö. Det mesta är ju möjligt att göra med kunnighet och uthållighet, vilket inte minst Bror bevisat med sitt imponerande projekt. Men den måste ju få plats rent fysiskt under huven.
Eventuella tips ang. ovanstående mottas med tacksamhet!
Höst- (vinter?)hälsningar från Per-Olof.
 

Bilagor

  • DSCF1939.jpg
    DSCF1939.jpg
    2,5 MB · Visningar: 25

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Tror att det är fullt möjligt MEN det är mycket jobb. Själva infästningen av motorpaketet är nog snarlika men kräver en del modifiering men sedan skiljer det mesta t:ex växelregladet alla wires slangar mm.
Har själv ett skåp från 2000 stående med komplett drivlina. Vem vet???
Inget är omöjligt som du vet det kan bara ta lite längre tid.
Hälsningar Bror
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Tack Bror för ditt sakliga konstaterande!
Inser väl att man kanske inte skall "gapa över för stort stycke". Hittar jag en 2,5 l motor i hyggligt skick som passar direkt mot växellåda o övrigt är väl det den rimligaste lösningen. Vintern kunde i så fall användas till att gå igenom motorn i lugn och ro, innan imontering. Får börja leta snarast. De flesta av äldre årgångar har ju väldigt många mil i sig så en del genomgång behövs säkert. Svårt att hitta en dieselmotor som matchar det låga miltalet på min fina pärla (11250 mil vid köptillfället i sept)!
Har nu ställt in bilen under tak och avslutat säsongen.
Hälsningar Per-Olof.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Starkare Motor

Hejsan, är tyvärr inte säkert att en dieselmotor passar direkt på en bensinlåda, det är i alla fall olika utväxling på dem, och de som tidigare har bytt har nog tagit både motor och växellåda från dieseln.
Det finns fortfarande turbosatser att få tag i till bensinmotorn, men kostar en del, för det ingår mycket delar förutom turbon, ny förgasare, avgassystem m.m. och helst skall det kompl. med en intercooler och ev. programmerbar tändning.
En fördel är bl. a. att du får behålla den lägre bensinskatten på bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Det är inte samma växellåda. Utväxlingen skiljer ordentligt. Skall man vara säker på att få allt på plats och fungera så skall man använda en drivlina från före 1994. Den passar i princip rakt av. Får byta gaswire, div slangar mm men jobbet är överkomligt. Lite mera effekt blir det ju men visst vore det skoj att få in en td på 120-130 hkr i en gammal bil, eller hur?
Hälsningar
Bror
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Starkare Motor

Har samma problen, en J5 r380.
Tufft för en motor på 78 häst att dra på 3100Kg.
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Tack till Jankro, Bror, Mulle 70 för allt ni tillför i ämnet, Tar vara på all sakkunskap efter som detta är ett nytt ämnesområde för mig. Ja, det var ju just drömmen: 120-130 hk i gammal hydda! Det skulle liksom smaka "mumma" att inte behöva se hur långtradarn bakom tar in på avståndet trots att det är uppförsbacke. Har även snuddat vid tanken på en piggare bensinmotor. Då behöver man sannolikt "slakta med" en hel del kringutrustning i form av styr-elektronik o dyl. Har förresten sett en hel del Peugeot personbilsdieslar till ganska överkomliga priser men det blir antagligen ganska svårt att få till det med växellåda o dyl. Bra att ni klargjorde att utväxlingen skiljer mellan bensin/diesel. Trodde att så kunde vara fallet men att kåporna ändå passade ihop. Dieseln borde väl ha en kraftigare lamellskiva/tryckplatta? Har fått erbjudande om en Iveco-diesel, tyvärr en äldre utan turbo. Jag håller gluggarna öppna ifall något yppar sig. Det är heller ingen större panik att köra nästa säsong med bensinaren, även om det är något dyrare. Den blir även aningen tyngre: Håller som bäst på att svetsa ihop en ställning baktill för att kunna ta med en moped-skoter om andan faller på. Mycket kort överhäng på min bil så det borde inte inverka alltför menligt på köregenskaperna.
Ha det så gott i vintervädret allesammans!
Med bästa hälsningar, Per-Olof.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Starkare Motor

Har du gjort det bästa möjliga av den motor du har? Det finns ett grenrör som ger betydligt mera vridmoment, lite mera bränsle, ett sportluftfilter och ett lite öppnare avgassystem, så har du en betydligt kvickare motor! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Starkare Motor

Har du gjort det bästa möjliga av den motor du har? Det finns ett grenrör som ger betydligt mera vridmoment, lite mera bränsle, ett sportluftfilter och ett lite öppnare avgassystem, så har du en betydligt kvickare motor! :)
-------------------------------------------------------------------------------------------

...............Och annan inställning på tändläget. :D.

Sammanlagt så händer det mer än man kan tro.

JANKRO.

Ps. Tänk på att den billigare skatten på bensinbilar gör att du som tröst för förbrukning kan tanka mer, men ändå ha samma skatt+bränsle kostnad i båda fall, beroende av körsträcka visserligen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Starkare Motor

PerOlof.
Ett sånt här : Citroën C25/ Fiat Ducato / Peugeot J5 - Ferrita
samt de andra åtgärderna som föregående talare sagt!
Om du fortfarande tänker dieselkonvertera får du inte glömma att bilen måste registreingsbesiktigas med den nya motorn. Och då kan det väl komma krav på tex förbättrade bromsar.
// Göte J
Satt i det i min bensinare det var som att få i en ny motor med lite andra justeringar.Prova det snabbaste sättet att få lite bättre fart ca 92 hkr, och bättre vrid har säkert kurvan i någon pärm.
 

ragnar

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Norge
Sv: Starkare Motor

Hei.
Kjørte en J5 2,5 turbo disel i Hymer 544 1989 mod i flere år.
Det var en citron motor, men det sitter også 2,5 t Fiat i mange av disse.
Citron motoren dro ganske bra. Den dro enda bedre etter at jeg optimaliserte turboen, og koblet ut reduksjonsventilen. (Den holder trykket til ca 0,7 bar.)
Monterte en turbo trykk måler for å ha kontroll med trykket (T rør på følerør)
Med trykk på ca 1 bar dro det bra. Fint i bratte bakker.
Trykket reguleres med gas pådraget, og bør nok ikke kjøres over ca 1 bar. Brukes bare når man trenger det.

Mvh Ragnar.
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Tack till Montreal, Jankro, Göte J, Jaktfalken o ragnar!
Kul med så stort engagemang! Just nu har jag blivit avgjort mer intresserad av vad som kan åstadkommas med den befintliga motorn. Har kanske felaktigt utgått från att man inte kan "trolla" särskilt mycket med en gammal stötstångsmotor. Vad gäller skillnader i driftkostnad Bensin/diesel har jag förstås vägt in dieselskatten, reg.bes. kostnad o.s.v.
En skillnad jämf. Sverige är att dieseln fortfarande är c:a 1 kr/l billigare än bensin här på Åland (Finland). Men visst kan man tanka en hel del bensin för vad det kostar att dels skaffa en motor, bygga om, skatta o besikt. Får även väga in att dieseln förutspås bli en bristvara framöver, och därmed betydligt dyrare, när nya kraven på renare fartygsbränsle får effekt. Jag är intresserad av "de andra justeringarna som Jaktfalken skriver om. Tack förresten för länken till grenröret!
Kul att det finns så mycket tips och sakkunskap i klubben!
En trevlig 1:a advent tillönskas!
Per-Olof
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Kan verkligen rekommendera montering av extraktorgrenrör, öppet luftfilter och höjning av tändning. Min var fruktansvärd att köra, blåste det lite så kom man upp i max 85 km. En omkörning var inte bara att tänka på. Efter modifieringarna så gjorde den 120 km och då var det inga problem att hänga med i trafikrytmen. Fick en helt annan bil dessutom sjönk bränsleförbrukningen med 1 dl/mil.

issen
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Starkare Motor

Kan verkligen rekommendera montering av extraktorgrenrör, öppet luftfilter och höjning av tändning. Min var fruktansvärd att köra, blåste det lite så kom man upp i max 85 km. En omkörning var inte bara att tänka på. Efter modifieringarna så gjorde den 120 km och då var det inga problem att hänga med i trafikrytmen. Fick en helt annan bil dessutom sjönk bränsleförbrukningen med 1 dl/mil.

issen

Snor tråden lite.

Hur gjorde du med höjning av tändningen.

/Per"Mulle70"
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Snor tråden lite.

Hur gjorde du med höjning av tändningen.

/Per"Mulle70"

I samband med köp av extraktorgrenrör och avgassystem så fick jag dessa instruktioner av Bossing. De hade inga uppgifter på hur många grader tändningen skulle stå på. Lossa fördelaren och vrid på den så hör du när gången i motorn ändrar sig. Om du inte har en tändningslampa så märk gärna ut var tändningen står från början. Vid körning och gaspådrag får motorn inte "spika", gör den det vrid tillbaka.

issen
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Hej Issen o alla andra engagerade!
Det där med effekten av motvind känner jag bara igen alltför väl. Förändringen som du beskriver låter ju helt fantastisk, avgjort något som jag vill pröva!
Du bytte antagligen ut avgassystemet i sin helhet vilket ju är det bästa, jämf med att blanda rostfritt m svart. Skall kolla vad det går löst på hos Ferrita. Var fick du tag på öppet luftfilter? Har stroboskoplampa så det borde inte vara alltför svårt att få till lite tidigare tändning. Tack för alla tips i ämnet!
Per-Olof
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Hej Issen o alla andra engagerade!
Det där med effekten av motvind känner jag bara igen alltför väl. Förändringen som du beskriver låter ju helt fantastisk, avgjort något som jag vill pröva!
Du bytte antagligen ut avgassystemet i sin helhet vilket ju är det bästa, jämf med att blanda rostfritt m svart. Skall kolla vad det går löst på hos Ferrita. Var fick du tag på öppet luftfilter? Har stroboskoplampa så det borde inte vara alltför svårt att få till lite tidigare tändning. Tack för alla tips i ämnet!
Per-Olof

Det stämmer jag köpte ett helt paket. Tror att det ligger på cirka 7 000 :- inklusive frakt.
Rekommenderar att byta samtliga pinnbultar då fyra stycken gick av och fick borras ut. Inte kul trångt som bara den.
Luftfiltret inköptes på Biltema.

issen
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Excellent! Skall genast sätta igång! Såg att extraktorgrenröret verkade vara slut i lager, skall ringa Ferrita imorgon och höra om leveranstid.
Kommer förresten på en annan fråga just nu: När jag köpte min Peugeot J5 i sept låg det plastbehållare med bränsletillsats i bilen för att skydda ventilsäten/ventiler i avsaknad av blyad bensin. Har använt medlet enl rek. dosering när jag tankat. Är detta verkligen en nödvändighet på en årsmod. -88 ? Vem har erfarenheter av detta undrar frågvis Per-Olof.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Starkare Motor

Hej, Tändningen är från början ca. 10° före ö.d på tomgång, med vacuumenslangen pluggad. Man skall minst till 14° (utanför skalan) och mer innan det blir bra. Det är ingen större risk att motorn börja spika för kompressionen är så låg så man behöver inte ens manipulera med den om man monterar en turbosats. (Turbosatsen ger f.ö. ca. 112hk, men kostar en hel del.)
Men för "billiga" trimvarianten så måste man till att börja med ha ett axtraktorgrenrör och avgassystem, för original grenrör kväver motorn.
För övrigt, till det som ovan har nämnts så kan man plocka bort förvärmning av förgasaren, förlänga insuget med en adapter mellan förgasare och insug. Sist men absolut inte minst för största kicken, så skall man borra upp ett eller två munstycken i förgasaren och justera om den lite.

Det är väl lite som en trimbox.....De kan minska förbrukningen om man tar det lugnt. Men kraftillskottet kommer inte från ovan :D utan troligen från bensinen, så man kan få betala med bränsleförbrukning om man gasar på.
Man kan som ytterlighet också köpa nytt programmerbart tändsystem från Holland......................Eller för att "spara" pengar kan man ta sin gamla pärla plus 700.000:- och köpa sig en nyare bil :).

Min motor som jag pillat lite med.
PICT0032-400.jpg

Men man skall nog inse att även om man får skaplig fart på motorn så saknas det alltid vridmoment, så även med alla åtgärder viker den sig om uppförsbacken blir för lång och seg, eller om motvinden är som en vägg.
I minnet på min GPS så står det i alla fall maxfart under sommaren 119km/tim.

Återkommer, m.v.h. JANKRO.

Ps. Per-Olof, det behövs inte blyersättning i soppan.
 
Toppen