F
F.d. 4838
Guest

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja kan hålla med om ficklamps teorin e lite haltande men att koppla ihop ett syra å ett gele batteri gå. men är helt felaktigt efter som ett syra å ett gele kräver olika laddcyklar,men okej villman sabba batterier i förtid såHej Hans
Ser att du är ny i HBK ( välkommen ) och här kan man få lika många vilseledande svar som det finns medlemmar.
Detta med att jämföra ett seriekopplat ficklampsbatteri med ett parallellkopplat bodelsbatteri är verkligen ett förvirrande svar, haltar en aning.
Ett riktigt svar är följande:
Du kan parallellkoppla ihop två batterier utan dioder oavsett ålder eller styrka.
Jag hade en Dethleffs en gång i tiden där jag satte dit ett nytt 80 Amp syrabatteri tillsammans med ett gammalt 80 Amp gelbatteri. Detta skulle inte gå enligt batteriexperterna, men detta gick alldeles utmärkt, det hände absolut ingenting mer än att jag fick dubbelt så mycket ström i husbilen.
Lycka till.
Ja kan hålla med om ficklamps teorin e lite haltande men att koppla ihop ett syra å ett gele batteri gå. men är helt felaktigt efter som ett syra å ett gele kräver olika laddcyklar,men okej villman sabba batterier i förtid så
Men när man då kopplar in 2 st batterier stämmer det att man skall ha laddarens plus och minus på ena resp andra batteriet och sen ha grov kabel emellan så strömmen går mera igenom batterierna ?
Dock så man parallellkopplar batterierna så dom bibehåller 12 volt och inte i serie så det blir 24 .......
Ja! Detta för att minimera den lilla påverkan som kablarna mellan batterierna skulle ha
om PLUS och MINUS går till ett batteri och det andra batteriet "hängs på" parallellt med
korta kablar.
Extrabatteriet kommer ju att "hänga" några tiondels Ohm "bort" och alltså laddas lite
mindre. Detta "tar ut sin rätt" för eller senare!
Vad är lämplig kabel area när man kopplar ihop batterierna ? Det är ju ingen kraftig startmotor som skall gå runt eller skall man ändå ha kabelgrovlek a´lá startkablar ?
JA! Du SKA ha GROVA kablar FRÅN generator till batteri(bank), MELLAN batterierna i
en batteribank OCH kabeln till startmotorn! Ärligt talat, ju grövre desto bättre
Vadå "ingen kraftig startmotor"? Helt fel! Startmotorn är väl idag på MINST 2 hk.
1 hk lär vara 760W. 2 hk = 1520W. 1520 / 12 = 126A! Det är inte många som vet att
en modern startmotor, styrd av "startnyckeln", kan dra ÖVER 150A!!!!!
Här duger inga "sytrådar"! De brinner av!
Strömmen till (lagliga!) strålkastare (2 x 60W) kan komma upp i c:a 10A.
Kan ju vara en förklaring till att rallybilar har grova kablar mellan batteri och strål-
astarna med ett mellanliggande relä som styrs från förarplatsen.
Allt för att få bästa ljusflöde, för det är beroende på spänningen vid lampan!
Cigaretttändare (och radio) brukar vara säkrad 8 - 10A.
I övriga sladdar brukar det inte bli så mycket ström. Här duger "sytråd".
Ledningens diameter, material och längd bestämmer ledningsresistansen som ju ligger
"i serie" med förbrukaren, och sen ska strömmen "tillbaka hem".
Det kan bli STORA spänningsförluster för förbrukaren om "oturen är framme".
Du kan ju själv kontrollräkna strömmarna i din bil. Gamle Georg Ohms 2:a lag lyder
P = U x U , d.v.s. effekten är lika med spänningen gånger strömmen, i grundform.
Detta ger att strömmen är lika med effekten delat med spänningen = I = P / U .
Det är uppenbar risk för förvåning.