• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla Bodelsbatteri:

F

F.d. 4838

Guest
:wideeyed: VI vill montera ett extra batteri i bodelen,kan vi koppla ett nytt batteri till det befintliga som är ett par år gammalt.Hur skall vi göra?? Finns det någon som kan hjälpa oss ?? Mvh. Hans
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Nej det skall du inte göra.Köp 2 lika dana batterier.Det gamal batteriet har ju sämre kapacitet änn ett nytt och kopplar du då ihop ett nytt och ett gamalt så blir ju det ett ojämt laddnings förloppn tll föld att det nya tar slut anabbare.Finns säker någon här på HBK som kan förklara det bätträ
Ex,om ficklampan hemma hos dig med 2 heller fler batterier tar slut så byter du väll inte bara ett batteri,heller!Samma sak med batteri banken i båt heller bil
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Bästa förklaringen får man i batteritillverkaren Tudors batterihandbok:

Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.

– vid laddning av batterier som är åtskilda med dioder, (batterierna
separaturladdas), måste laddningsspänningen kompenseras för
spänningsfallet över dioderna.
– vid parallellkoppling bibehålls spänningen men ökar (dubblar)
kapaciteten t ex vid parallellkoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier
blir spänningen 12 V men kapaciteten blir 120 Ah.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Sök på batteri. Det finns massor skrivet om parallellkoppling av batterier.
Vi har löst detta genom att manuellt skifta batterier ( använda ett i taget ) genom 2 st batteri omkopplare.
Laddade hälsningar!
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Hej Hans

Ser att du är ny i HBK ( välkommen ) och här kan man få lika många vilseledande svar som det finns medlemmar.
Detta med att jämföra ett seriekopplat ficklampsbatteri med ett parallellkopplat bodelsbatteri är verkligen ett förvirrande svar, haltar en aning.

Ett riktigt svar är följande:
Du kan parallellkoppla ihop två batterier utan dioder oavsett ålder eller styrka.

Jag hade en Dethleffs en gång i tiden där jag satte dit ett nytt 80 Amp syrabatteri tillsammans med ett gammalt 80 Amp gelbatteri. Detta skulle inte gå enligt batteriexperterna, men detta gick alldeles utmärkt, det hände absolut ingenting mer än att jag fick dubbelt så mycket ström i husbilen.

Lycka till.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Hei!

Istemmer konklusjonen til herr Rantzow!

Kjøpte ny bobil i 2008 med originalt 90 ah bodelsbatteri.

Hadde ett meget lite brukt bodelsbatteri samme merke og 4 år gammelt, men 95ah stående i garasjen, og parallell koblet dette inn i systemet, og dette fungerer glitrende. Spenning og syrevekt er helt på topp på begge.

Jeg har ingen motforestillinger mot ett nytt og ett eldre batteri i parallell, så lenge de er i orden.

Lad batteriene til topps på spenning og syrevekt, er alle celler ok er det galskap og ikke utnytte ressursene.

Lykke til!
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Att parallelkoppla är absolut inget problem. Jag har två 80 ett 100 och ett 75 Amp/h parallella. Jag kan höglljut rekomendera Waecos batteri konditionerare för alla installationer. Den fungerar!. Jag har både på bilen och bodelen och har så haft i 5 år. Två av ovan batterier är 5 år gamla (i husbils bruk) och de har fortfarande samma kapacitet vid mätning. ca 70 A/h. Kör med solcellel på 80W och Waeco kompressorkyl på 12V. Vi snålar inte med belysning eller TV / dator i bilen och allt funkar 100%. Kylen är på så gott som hela sommaren.:yes: PS jag åker inte in på Campingar mer än två nätter per år i snitt.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Hej Hans

Ser att du är ny i HBK ( välkommen ) och här kan man få lika många vilseledande svar som det finns medlemmar.
Detta med att jämföra ett seriekopplat ficklampsbatteri med ett parallellkopplat bodelsbatteri är verkligen ett förvirrande svar, haltar en aning.

Ett riktigt svar är följande:
Du kan parallellkoppla ihop två batterier utan dioder oavsett ålder eller styrka.

Jag hade en Dethleffs en gång i tiden där jag satte dit ett nytt 80 Amp syrabatteri tillsammans med ett gammalt 80 Amp gelbatteri. Detta skulle inte gå enligt batteriexperterna, men detta gick alldeles utmärkt, det hände absolut ingenting mer än att jag fick dubbelt så mycket ström i husbilen.

Lycka till.
Ja kan hålla med om ficklamps teorin e lite haltande men att koppla ihop ett syra å ett gele batteri gå. men är helt felaktigt efter som ett syra å ett gele kräver olika laddcyklar,men okej villman sabba batterier i förtid så
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Ja, det är väl så att inget "händer" annat än att man får mera ström i det korta perspektivet. På lång sikt har batterier olika livslängd beroende på hur de används - djupurladdningar - krav på laddström och laddcykler mm. Att blanda och ge mellan batterityper lär märkas på livslängden - men å andra sidan så har man ju bara behövt köpa ett nytt batteri i stället för två. Om livslängden för det nya sjunker så mycket som till hälften har jag ingen aning om...

Om man däremot har ett näst intill "förbrukat" batteri är det förmodligen dålig ekonomi att köpa ett till och parallellkoppla dem - oavsett om dom har samma styrka och konstruktion.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Ja kan hålla med om ficklamps teorin e lite haltande men att koppla ihop ett syra å ett gele batteri gå. men är helt felaktigt efter som ett syra å ett gele kräver olika laddcyklar,men okej villman sabba batterier i förtid så

Hej Jörgen
Jag vågar påstå att ditt påstående inte kommer av någon egen erfarenhet utan du har hört eller läst detta påstående om att man inte kan parallellkoppla ihop ett gel och ett syra-batteri.

Alltså,,skillnad mellan dig och mig är nu att jag har införskaffat egen erfarenhet med att kopplat ihop denna så kallade omöjliga kombination och detta har fungerat till 100% i 4 år.
Det enda som inträffar är att syrabatteriet dämpar ned laddströmmen något för tidigt till gelbatteriet.
Att påstå att batterierna skulle sabbas av detta och bli sulfaterade i förtid är inte sant.

Varken gel eller AGM behöver olika laddcyklar mot ett vanligt syrabatteri. ( var kommer denna felaktig information ifrån ) däremot behöver ett gel-batteri en något högre laddspänning för att komma till sin rätt.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Men då är det väl ändå riktigt att säga att det är en olämplig kombination med ett syra/AGM och ett gelbatteri? antingen blir ju Syra/AGM överladdat, eller så blir aldrig Gel-batteriet fulladdat?
Sedan kan det ändå fungera under lång tid, men det är ju långt ifrån optimalt.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

"Hej Jörgen
Jag vågar påstå att ditt påstående inte kommer av någon egen erfarenhet utan du har hört eller läst detta påstående om att man inte kan parallellkoppla ihop ett gel och ett syra-batteri."

Det skulle inte falla mej inn att blanda olika batterityper,sant.Så tydligen har allvärlden batteri tillverkare fel när dom reko, att inte blanda olika batterityper

Jag har aldrig påståt att man inte kan koppla ihop olika batteri typer

Men okej du vet tydligen bättre
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Om jag förstått det rätt så är AGM batteri = vanligt gammaldax syrabatteri kemiskt/laddmässigt. Gelbatterer däremot är annorlunda och har annan känslighet för djupurladdning respektive laddström.

Vår Calira laddare har två lägen - ett för "Flüssig " (=syra) och ett för "Gel".
Eftersom vi har AGM batterier ställer vi den på Flüssig efter rekommendation från generalagenten.

Det är möjligt att det inte har stor betydelse, men det känns inte helt självklart att acceptera att det inte har någon som helst betydelse. Visst - det kan vara marketing-grej för att få husbilstillverkare som Knaus att acceptera en dyrare laddare med lite extra lull-lull, men jag tror att Knaus har egna El-ingenjörer som skulle genomskåda ett sånt trick.
:cool:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

T Rantzow jag håller med dig på en punkt, ibland får man vilseledande svar här på forumet. Ditt svar är ju ett gott exempel på det!
OM man paralellkopplar två batterier kommer de ju att få samma polspänning både vid uppladdning och urladdning. Eftersom ett Gel-batteri har en högre slutspänning vid fulladdat än ett bly/syra-batteri kommer Gel-batteriet aldrig att bli fulladdat, utan stanna på c:a 80% när bly/syrabatteriet är på 100%, om de parallellkopplas. Försöker du fortsätta laddningen upp till Gel-batteriets 100%, kommer bly/syra-batteriet att gasa (koka) med vätskeförlusterv som föjd.
Nu undrar du säkert varför detr funger så bra för dig? Förmodligen laddar du batterierna med bilgeneratorn och har ett elektronikblock som bara kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatteriet via en reläkontakt (som EBL99G till exempel) och generatorns utspänning är anpassad för bly/syra-batterier. Har du dessutom elektronikblocket inställt på Bly/syra kommer även laddning via 230v-nätet att fungera. Dock med reservationen att ditt Gel-batteri blir aldrig laddat mer än till 80%. Sen är det ju det där med livslängden en annan femma.
// Göte J
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Hej Alla energilagrare,

Att lagra och frakta energi är ett utav det stora olösta problemet vi har.
När batterierna är så billiga idag /kolla Biltema/ finns det någon anledning att kånka på ett gammalt batteri? Vad behöver man så mycket ström till? Har ni räknat på vad det kostar att frakta en opålitlig gammal batteri, med ovissheten om hur mycket ström man har tillgång till? Jämfört med att byta till LED belysning, sätta upp solcell på 80 Watt eller mer om man är ute på vildmark? Husbilsäventyret är mycket mer njutbart om man slipper tänka på batteriälendet. På somrarna när det är ljust och varmt, räcker strömmen länge. När det är mörkt och kallt krävs det mera att planera. Har man inte tillgång till 230 Volt, då är det bränsledriven aggregat det bästa valet. Starta motorn eller en liten brummare på sidan om. Solcell är bara en svag komplettering.
Här är formeln hur mycket ström du förbrukar/laddar:
Watt delat med Volt = Amper. Alla elektriska apparater är märkta med minst två av dem egenskaperna. Men om du har en laddare som kan ge max. 4 Amper, då är det inte säkert att ditt batteri har förmåga att ta emot det. På så sätt är det inte säkert att efter 10 timmars laddning har du tryckt in 40 Amper i batteriet.
Byt ut din gamla laddare till en liten nätt, modern automatisk laddare /200 - 500:-/ där du kan välja laddningsläge, så slipper du bevaka laddningen och inte riskerar att du överladdar dina batterier.

Mvh. Uppfinnaren Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Hej Göte


Skall man tolka ditt inlägg att jag har tur som laddar upp mitt bodelsbatteri med ett elektronikblock och en bil generator
Din förklaring är ” Förmodligen laddar du batterierna med bilgeneratorn och har ett elektronikblock som bara kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatteriet via en reläkontakt (som EBL99G till exempel) och generatorns utspänning är anpassad för bly/syra-batterier.
Därav fungerar det hela.

??? Hur laddar man annars upp ett bodelsbatteri i en husbil om inte med ett elektronikblock.

Göte, du förvirrar och vilseleder tråden ännu mer med dina märkliga förklaringar hur saker och ting fungerar.
Ditt påstående att syrabatteriet kokar om elektroblocket är inställt på gel är också fel.
Man får inte ett syrabatteri att koka med en överspänning av endast 1-2 volt.

Nu råkar jag praktiserar detta med överspänning i min Concorde då jag har satt in ett Biltema 220 Amp syrabatteri som får laddström som det vore ett gelbatteri.
Anledningen till detta är att mina original gelbatteri 2 x150 Amp tog slut på mindre än ett år. Biltema batteriet var alltså en tillfällig lösning, var det tänkt, 6 månader nu.
Nu har jag fått hem nya AGM batterier av fabriken men de är inte inkopplade då Biltemas batteri fungerar över förväntan.

Jag är inte ensam om att ha problem med gelbatteri och jag har haft samtal med Concorde fabriken om varför Gel har så kort livslängd. Att blåsa bort 10,000 kronor på mindre än 1 år på felaktiga batterier är oacceptabelt oavsett vem som än står för fiolerna.
Concorde hänvisar i sin tur till rekommendationer från batteritillverkaren och deras experter som påstår att det skall fungerar med gelbatterier i våra husbilar, men verkligheten visar dock något helt annat.
Nu har även Concorde tröttnat på alla dessa batterireklamationer och gått över till AGM. Ett par nya AGM 160 Amp kostar 12,000.- och frågan är om inte två Biltema 220 Amp:s syrabatterier duger väl så bra eller bättre, ( 4,400:- ).
Kanske jag köper ytterligare ett Biltema batteri för att testa, att använda 1 st 220 Amp är för klent i husbilen.
Eller så kopplar jag ihop alla tre batterierna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Men när man då kopplar in 2 st batterier stämmer det att man skall ha laddarens plus och minus på ena resp andra batteriet och sen ha grov kabel emellan så strömmen går mera igenom batterierna ?
Dock så man parallellkopplar batterierna så dom bibehåller 12 volt och inte i serie så det blir 24 .......

Vad är lämplig kabel area när man kopplar ihop batterierna ? Det är ju ingen kraftig startmotor som skall gå runt eller skall man ändå ha kabelgrovlek alá startkablar ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dubbla Bodelsbatteri:

Men när man då kopplar in 2 st batterier stämmer det att man skall ha laddarens plus och minus på ena resp andra batteriet och sen ha grov kabel emellan så strömmen går mera igenom batterierna ?
Dock så man parallellkopplar batterierna så dom bibehåller 12 volt och inte i serie så det blir 24 .......

Ja! Detta för att minimera den lilla påverkan som kablarna mellan batterierna skulle ha
om PLUS och MINUS går till ett batteri och det andra batteriet "hängs på" parallellt med
korta kablar.
Extrabatteriet kommer ju att "hänga" några tiondels Ohm "bort" och alltså laddas lite
mindre. Detta "tar ut sin rätt" för eller senare!

Vad är lämplig kabel area när man kopplar ihop batterierna ? Det är ju ingen kraftig startmotor som skall gå runt eller skall man ändå ha kabelgrovlek a´lá startkablar ?

JA! Du SKA ha GROVA kablar FRÅN generator till batteri(bank), MELLAN batterierna i
en batteribank OCH kabeln till startmotorn! Ärligt talat, ju grövre desto bättre

Vadå "ingen kraftig startmotor"? Helt fel! Startmotorn är väl idag på MINST 2 hk.
1 hk lär vara 760W. 2 hk = 1520W. 1520 / 12 = 126A! Det är inte många som vet att
en modern startmotor, styrd av "startnyckeln", kan dra ÖVER 150A!!!!!
Här duger inga "sytrådar"! De brinner av! :(

Strömmen till (lagliga!) strålkastare (2 x 60W) kan komma upp i c:a 10A.
Kan ju vara en förklaring till att rallybilar har grova kablar mellan batteri och strål-
astarna med ett mellanliggande relä som styrs från förarplatsen.
Allt för att få bästa ljusflöde, för det är beroende på spänningen vid lampan!

Cigaretttändare (och radio) brukar vara säkrad 8 - 10A.
I övriga sladdar brukar det inte bli så mycket ström. Här duger "sytråd".

Ledningens diameter, material och längd bestämmer ledningsresistansen som ju ligger
"i serie" med förbrukaren, och sen ska strömmen "tillbaka hem".
Det kan bli STORA spänningsförluster för förbrukaren om "oturen är framme".

Du kan ju själv kontrollräkna strömmarna i din bil. Gamle Georg Ohms 2:a lag lyder
P = U x U , d.v.s. effekten är lika med spänningen gånger strömmen, i grundform.
Detta ger att strömmen är lika med effekten delat med spänningen = I = P / U .
Det är uppenbar risk för förvåning.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen