• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbat eller friktions däck

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Att dubbdäcken kan ge många bilförare den uppfattningen att det bara är att tuta och köra vintertid på ungefär samma sätt som på sommaren, därom behöver man väl knappast tvista. Dubbdäcken fungerar jättebra på isigt väglag tills det smäller och när det då smäller sker det oftast i mycket högre hastighet än om föraren hade haft dubbfria vinterdäck.

Det ligger alltså en bedräglig trygghetsfaktor i dubbdäcken.

Det fungerar på samma sätt som idén med stadsjeeparna. Folk betalar gärna för att få den där lilla extra trygghetskänslan. "Jag klarar en smäll bättre i ett stort tungt fordon än i en liten bil!"

Lägger man dessutom till en massa elektroniska finesser när det gäller väghållningen så inbillar sig nog många att dessa finesser + dubbdäcken ger nästintill sommarväglag på vintern.

När jag bodde i Göteborg hade jag aldrig dubbdäck men när jag flyttade till Orust förra årtusendet och skulle till jobbet tidigt på morgonen så insåg jag snabbt att där gällde dubbdäck, annars skulle det ta för lång tid. Väghållningen vaknade sent på Orust på den tiden. Jag tror emellertid inte att det ska vara så omöjligt att hålla vägarna utanför städerna farbara på vintern. Det krävs bara lite större resurser till vinterväghållning och fungerande väckarklockor. De extra pengar som det skulle kosta sparar man
antagligen in på lägre kostnader för det totala vägunderhållet för att inte tala om mijön!

Jappe

Ja du Jappe, vi är ena riktiga idioter som kör med dubbdäck. Jag noterar att du skriver många inte alla, men du hittar många sätt att idiotförklara oss många.

Nu kan det faktiskt finnas någon enstaka normal person som använder dubbat för att det är riktigt isigt ofta och som nu dessutom med vatten på... Men vi är väl dumma som bosatt oss så...

Nu har jag spårat ur tillräckligt men kunde inte låta bli på det sätt du skrev, sorry!!!

En av dom dummma
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det var värst men jag kan trösta dig med att hade jag inte använt husbilen vintertid till övervintring söderut så hade jag nog satt på dubbdäck med tanke på den sista backen upp till hemmet som kan vara besvärlig att klara av utan dubbar ibland!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det var värst men jag kan trösta dig med att hade jag inte använt husbilen vintertid till övervintring söderut så hade jag nog satt på dubbdäck med tanke på den sista backen upp till hemmet som kan vara besvärlig att klara av utan dubbar ibland!

Jappe

Nu blev jag glad igen:)
Kniper det får du ringa, jag har dubbat på både personbil och husbilen...
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det betyder att man ska stanna hemma väldigt ofta om man bor på landet, som vanligt å handlar alla regler och tankar om stosrstads "politik". övriga göre sig icke besvär. Avfolka landsbyggden inför dubbförbud så är problemet löst.

Från -1986 till 2007 bodde jag "på landet".20 km på grusväg,med halka hela vintern,ock dårlig vedlikehald/snöröjning,men dom 10 sista åren körde man med dubbfritt.

Säj.....har Ni provat tex Nokians dubbfria?? Verkligen bra vinterdäck,ock bekväma........
Gör Ni det,ock tillkännagiv ert syn om et par - tre vintrar.Ni blir garanterad förvånat
över hur bra dom här fungerar om vintern.Men,nekar man konsekvänt,kör dubbdäck !!!;)

Ottar
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Från -1986 till 2007 bodde jag "på landet".20 km på grusväg,med halka hela vintern,ock dårlig vedlikehald/snöröjning,men dom 10 sista åren körde man med dubbfritt.

Säj.....har Ni provat tex Nokians dubbfria?? Verkligen bra vinterdäck,ock bekväma........
Gör Ni det,ock tillkännagiv ert syn om et par - tre vintrar.Ni blir garanterad förvånat
över hur bra dom här fungerar om vintern.Men,nekar man konsekvänt,kör dubbdäck !!!;)

Ottar

Har provat flera märken och det går för det mesta bra men vissa dagar räcker det inte, det är så halt så man kanar i sidled även stillastående med allt utom dubb eller kätting. Har haft firmabilar med odubbat så jag vet något om dessa däck också, det är inte bara envist nekande. Vi köpte en 1 år gammal Subaru Forester med dubbfritt på, fick gå en säsong men inte mer trots fyrhjulsdrift. Vissa dagar fick Subarun stå och Skodan ta hand om alla transporter (även den 4wd men med dubbdäck.

Men man har ju själv valt att bosätta sej som man gör och konsekvensen för oss är bl.a. DUBB! Med den lösningen trivs vi bra!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jeg har en gang sklidd sidelengs av veien og ned i diket med personbil, tross lav fart og nye dubbdekk. Våt tynn stålis på asfaltvei! Bergingsbilen kom på odubbade og hadde ingen problemer.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jeg har en gang sklidd sidelengs av veien og ned i diket med personbil, tross lav fart og nye dubbdekk. Våt tynn stålis på asfaltvei! Bergingsbilen kom på odubbade og hadde ingen problemer.

Det går inte att jämföra en lastbil med en personbil. Jag har varit med om att bärgningsbilen fick använda min lastbil för att dra upp sig själv... På lastbil och buss går det bättre men det är också andra tyngder. Det finns flera tillfällen då jag kört lastbil på väg som inte jag tror jag klarat med personbil. Men även de har begränsningar så kätting på mellan varven, speciellt i snösvängen. Jag kar kantat i sidled stillastående med lastbil med en snöplog fram nere i backen och flaket fullt av sand, så...

Som jag sagt tidigare jag har gjort mitt val, även om jag numera bara kör privat så vet jag hur jag vill ha det.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag har lest allt i denna länken. Det slår mig att dom som svär till dubbdäck är övertygade om att dubb ar det enda som gäller på (svenska) vinter-väger, vi som har goda erfarenheter med friktionsdäck är övertygade om att dubbfritt håller måttet, också på svåra dagar.
Men jag ser också i svenske media att Motormännen, Transportstyrelse och Vägvärket rekommenderar dubbar i stort mån. Det konstiga är att i Norge rekommenderas dubbfritt "om möjligt". Statistiken på denna sida gränsen viser att procentvis forsäljning av dubbdäck minskar och nu ligger under 40%. I Sverige är det motsatt.
Jag bodde i Sverige under åren 2000-2003. Huvudleder i Sverige är bättre än i Norge, det är väl alla samde om. Men jag tör påstå att vintertid är det enklare att ta sig fram på norska väger, speciellt de mindre, än i Sverige. Detta tror jag också kan göra att det är enklare att köra dubbfritt i Norge.
Oavsätt - ha ett riktigt gott år alla, och kör försiktigt. Det är föraren som er viktigst!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jeg har en gang sklidd sidelengs av veien og ned i diket med personbil, tross lav fart og nye dubbdekk. Våt tynn stålis på asfaltvei! Bergingsbilen kom på odubbade og hadde ingen problemer.

Nej men så var han/hon också yrkeschaufför:):)
Nej nu skojar jag bara till det som du kanske förstår:)

Gott Nytt År på dig och alla andra "trätobröder/systrar" i detta delikata ämne.:)
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Dubbat eller friktions däck

Snöröjningen i Sverige har fått en indelning i 5 behovsklasser, där behovet är större så kommer resurserna tidigare eller t.o.m. innan förväntad halka.
Klass 1 har ett krav att två timmar efter nederbördens slut så skall den vara snö och isfri.
Klass 5 har att ett annat krav, 6timmar efter nederbördens slut får det finnas max 3cm snö på vägen. Kommer det mindre än 3cm så får snöröjningen bestå till nästa gång.

Lokala vägar har nog gemene bilist koll på, om man skall ut och åka längre så kan man få en hint om hur standarden kan vara under resvägen. En väg kan ha olika klassning.
När kommer plogbilen till din väg? - Trafikverket

Gott Nytt År!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det är faktiskt lätt att känna sig lite förminskad när man får höra att "prova dubbfritt, då kör du aldrig med annat" när man vet hur illa det fungerar för den körning jag har 1-20 kördagar per år.
Vi pratar om extremt dåligt fäste som de som gillar dubbfritt ej testat.
En isig väg helt utan sand som spolas av +2 grader regn i dagar.
Det går helt enkelt inte utan dubbdäck och jag har verkligen testat!
Jag köper nya vinterdäck med 2 år intervall och har testat många olika däck, även dubbfritt när det satt på en nyköpt bil samt på chefens bil (!!).
Jag kommer helt enkelt inte upp för backen efter Bredträskheden med dubbfritt när det ösregnar på 10cm isväg, det går inte innan sandbilen passerat.
Jag har testat, misslyckats och åkt hela vägen baklänges, inte kul.
Min bil har dubbdäck för att det behövs för att jag ska komma till jobbet.

Men kan man låta bli att köra dessa elendiga kördagar eller bor där det sandas ofta så visst kan man ha dubbfritt.
På vit vinteväg går det bra även med sommardäck av bra sort, här är ofta dubbfria däck riktigt bra.
Men vad är problemet med att föredra dubbdäck?
Varför bil en del provocerade när jag säger att dubbfritt inte är ett bra val för mig?
Varför är dubbdäck dåligt?
Låter mer med dubbat? I en modern bil?
Jag hör ingen skillnad.
Sliter på vägen?
Jag kör grusväg och har vinterföre när dubbdäcken är på, hur kan det slita på vägen?
Sämre miljö i stad?
Jag kör inte bil i städer och är lite lätt tveksam till att just dubbdäck är en så stor miljöbov som det påstås.

Men läser man biltidningar så gillar de ofta dubbfritt, min chef läser biltidningar (han gillar bilar) och valde därför dubbfritt.....en gång.
Han körde sin bil (fin och ny Audi Quattro) med hela familjen i från Jokkmokk till Piteå i katastrof-före, de varnade på lokalradion att man inte skulle ens tänka på att fara ut.
Ingen sandning då sandbilarna ställdes in p.g.a. risken med att köra ut sanden.
Bilen hans for som en spottloska på en stekhäll hela vägen och han beskrev det som värsta resan någonsin.
Så nu är det dubbdäck även för honom även om hans älskade biltidning råder honom att köra dubbfritt.

Som sagt, för mig gäller dubb för extremt dåligt före när man då måste åka bil, det gäller då ett fåtal dagar per år.
Dubbfritt är kanonbra för fina (gärna snöiga) vintervägar, sommarväg samt om man kan välja att låta bilen stå ett par dagar per år.
Och det är helt fritt för andra att föredra dubbfritt, säg bara inte till mig att jag kör med dubb för att jag ej testat dubbfritt!
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Från -1986 till 2007 bodde jag "på landet".20 km på grusväg,med halka hela vintern,ock dårlig vedlikehald/snöröjning,men dom 10 sista åren körde man med dubbfritt.

Säj.....har Ni provat tex Nokians dubbfria?? Verkligen bra vinterdäck,ock bekväma........
Gör Ni det,ock tillkännagiv ert syn om et par - tre vintrar.Ni blir garanterad förvånat
över hur bra dom här fungerar om vintern.Men,nekar man konsekvänt,kör dubbdäck !!!;)

Ottar

Jag har kört året runt på Nokians dubbfria vinterdäck ett par tre år nu och jag är väldigt nöjd med dem, men är det riktigt isigt före så kommer jag inte upp för hemmabacken!

Man kan inte säga om det ena är bättre än det andra, tycker jag. Det beror väldigt mycket på var du bor och hur du använder bilen. Som miljötaliban vill jag nog förorda dubbfritt men eftersom jag vill komma ända fram till hemmet även vid isföre så lämnar jag en öppning för dubbdäck. Utvecklingen kommer nog att gå mot dubbfritt, tror jag.

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Tänk vad skönt det är att få läsa ett inslag som visar hur det kan vara i verkligheten.

Dubbdäck räddar liv, möjligen river de upp det gummi som dubbfria lämmnar kvar på vägen men som sagt Dubbdäck på vintern räddar liv och liv är enligt mig viktigare än miljömuppars religion.:rolleyes:

GOTT NYTT ÅR TILL ALLA
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag har kört året runt på Nokians dubbfria vinterdäck ett par tre år nu och jag är väldigt nöjd med dem, men är det riktigt isigt före så kommer jag inte upp för hemmabacken!

Man kan inte säga om det ena är bättre än det andra, tycker jag. Det beror väldigt mycket på var du bor och hur du använder bilen. Som miljötaliban vill jag nog förorda dubbfritt men eftersom jag vill komma ända fram till hemmet även vid isföre så lämnar jag en öppning för dubbdäck. Utvecklingen kommer nog att gå mot dubbfritt, tror jag.

Jappe

Nej förresten jag avstår, men du skrev det själv Naturtaliban, Talibanen som flyttade från GBG för till en ort dör just bilen behövs för det dagliga livet.
Ja vad skall man säga:confused::):):)

Alla andra skall vara så PK men inte jag för jag behöver bilen :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Hade hemmabacken skötts ordentligt av den som har hand om det så hade jag kommit upp för backen alla dagar. Det är en extremt besvärlig backe; häromdan vägrade sopbilen att köra där. Det är alltså ett extremfall! På övriga Orustvägar klarar jag mig bra med mina dubbfria Nokian!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Snöröjningen i Sverige har fått en indelning i 5 behovsklasser, där behovet är större så kommer resurserna tidigare eller t.o.m. innan förväntad halka.
Klass 1 har ett krav att två timmar efter nederbördens slut så skall den vara snö och isfri.
Klass 5 har att ett annat krav, 6timmar efter nederbördens slut får det finnas max 3cm snö på vägen. Kommer det mindre än 3cm så får snöröjningen bestå till nästa gång.

Lokala vägar har nog gemene bilist koll på, om man skall ut och åka längre så kan man få en hint om hur standarden kan vara under resvägen. En väg kan ha olika klassning.
När kommer plogbilen till din väg? - Trafikverket

Gott Nytt År!

Förunderligt! Inte ens på de mest trafikerade vägarna här i Jämtland (E14, E45) har man ambition att få is- och snöfritt förrän till våren. Hur bär ni er åt därnere i söder. Kemiska medel? Salt? Låter ruggigt.

aake
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Hade hemmabacken skötts ordentligt av den som har hand om det så hade jag kommit upp för backen alla dagar. Det är en extremt besvärlig backe; häromdan vägrade sopbilen att köra där. Det är alltså ett extremfall! På övriga Orustvägar klarar jag mig bra med mina dubbfria Nokian!

Jappe

Det tror jag också Jappe, att du klarar dig på Orust vägar som för det mesta är sommarvägar i det kustnära landskapet. Jasså det är "den som "har hand omets fel".
Ja då kan vi övriga konstatera att om de som har som uppgift att hålla våra vintervägar i skick sköter sig så behöver vi inte mer än sommardäck året runt:D

Att du sedan bosatt dig på en plats som har så besvärligt backe att sopbilen vägra köra upp där det är ju ditt val, fanns inte backen när du köpte huset:confused::confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Orust har det besvärligaste vinterklimatet i hela Sverige! Nollgradigt ena dagen, snöblandat regn nästa, 10 minusgrader någon dag, sedan 2 plusgrader på natten och omslag till minusgrader morgonen därpå o.s.v. o.s.v. Ständigt växlande före som mina dubbfria klarar galant men i hemmabacken kan jag få problem. Men det kan man ju få överallt på vintern om inte vägunderhållet sköts ordentligt!

Jag har kört lite i Dalarna för många år sedan och förundrades då över hur fina vintervägarna var där utan salt i mängder. Kanske lite sand i korsningarna där "senbromsarna" hade slipat fram lite halka!

Puss och kram och Trevlig Nyårsafton!

Jappe
 
Toppen