• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbat eller friktions däck

C

cheetah1

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Haha, Saab VS Volvo? Apple vs Samsung?

Jag tänker som så att man måste väga in var man kör och på vilken sorts vägar. Bor man i Norrland, norr om saltets rike, ja, då väljer man förstås dubbat. Kör man mycket oplogade vägar där det blir packad snö, ja då väljer man kanske också dubbat.
Kör man däremot huvudsakligen på saltade vägar, renplogade vägar utan snö, blöta vägar och vägar som befinner sig där det oftast är plusgrader, ja då tycker jag man med gott samvete kan välja odubbat.

Själv har jag kört på odubbat varenda vinter sen jag tog mitt körkort för snart 6 år sedan, och jag har aldrig ens haft ett tillbud på grund av avsaknaden av dubb. Detta eftersom jag känner efter hur väglaget är och anpassar min körning till rådande förhållanden. Med dylika har jag kört på blankis, svartis, slask, lössnö, packad snö, rimfrost, blöta vägar, torra vägar, och med min nuvarande har jag kört på oplogade och helt okörda skogsvägar/stigar med uppåt 2-3 dm snö på, men det får jag väl mest tillskriva Subarus suveräna fyrhjulsdrift, snarare än däckvalet.. Allt mellan Danmark (vilket är det sydligaste jag har varit med egen bil) till Borlänge har jag kört, och jag har aldrig krockat där det varit mitt fel. Blivit påkörd bakifrån en gång i en korsning, samt backat på en automatisk port som stängde sig bakom mig utan nån som helst indikering, och det är allt.

Kan tillägga att jag varje höst, samt ett par gånger på vintern när väglaget medger, alltid ger mig ut med min bil och testar hur den beter sig med dom däck jag har på, med det drivsystem bilen har, på det väglag som är osv, detta på exempelvis övergivna parkeringar eller vägar på industriområden på helgerna när det är folktomt exempelvis. Detta måste förstås göras med omdöme och säkerhetstänk, men jag ser det som ett led i att inte vara rädd för att köra bil och att bli en säker förare oavsett underlag. Lite grand som halkbanan under körutbildningen.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Många trådar domineras av folk från dom södra delarna av
landet, tror nog att kunskap finns i många ämnen. Men att
kunskapen var så stor om vilka däck man skall ha på
vinterväg var en överraskning.
Gott Nytt år.
Tommy R
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Nej då krinil jag blir sällan eller nästan aldrig förbannad på mina medmänniskor:)
Jag har två par vandrarkängor. Ett par för sommarbruk och ett par för vinterbruk.

När det gäller skor/kängor så har även jag erfarenhet av dessa då min fritid under många år bestått/består i att vistas ute i naturen. ”Sulor” för vinterskor skall precis som bildäck vara av ett annat slag än sommardito, en mjuk blandning som inte hårdnar vid kyla.

Många köper vinterkängor och ser bara till grovleken på mönstret, men inte tänker på mjukheten i materialet och kan då få ett par skor som är odugliga att ta sig fram med.
Så förhåller det sig även med bildäck.

Fotgängare och cyklister skyddar sig i första hand från att halka omkull, dvs att slippa falla eller välta. Fordon har andra behov.

Nu hänger inte jag med krinil:confused: Inte gör väl dubben att balansen blir bättre men däremot blir troligen väggreppet bättre.

Vilka andra behov har fordon än cyklister och fotgängare, alla vill väl hålla sig på vägen utan att det händer en olycka på grund av halka.

Klart att bilen har bättre förutsättningar att inte välta eftersom den i regel ”går på alla fyra” vilket kanske vore säkras även för en person som är ute och går i halkan, men ack så jobbigt och opraktiskt det skulle bli och sjutton vet om inte en eventuellt passerande Polispatrull skulle reagera och undersöka personens tillstånd/nykterhet.:)

Detta med dubb/dubbfritt har dykt upp som en miljöfråga och jag tror också en kostnadsfråga för att spara pengar på vägunderhåll men som kanske inte blir en samhällsekonomisk besparing i slutändan sett till sjukvårdskostnader och dödsfall i trafiken. Det var inte så många år sedan som uppmaningen var.
Dubbdäck räddar liv.
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Dubbdäck räddar liv.

Seff är dubbdäck säkert bra,men ett måste ??? Njaa.....kör dubbfritt själv,ock
här i Norge har man i år inte uppmätt så lite olyckor med personskador sen
midten på -50 talet :),på trots utav dom dubbfria däckens innträde,som står
för ungefär 70 - 75% utav vinterdäckförsäljingen.

Ottar
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Seff är dubbdäck säkert bra,men ett måste ??? Njaa.....kör dubbfritt själv,ock
här i Norge har man i år inte uppmätt så lite olyckor med personskador sen
midten på -50 talet :),på trots utav dom dubbfria däckens innträde,som står
för ungefär 70 - 75% utav vinterdäckförsäljingen.

Ottar

Det är en trevlig siffra du presenterar Ottar att olyckorna i Norge minskat.
Utan att veta men med tanke på hur det ser ut i ditt land så kanske statistiken på vinterdäcksförsälningen är lite "sned"

Min erfarenhet av Norska vintervägar är att de större vägarna upp till Oslo saltas. Även de större gatorna i Oslo.
Men i detta kuperade land så behöver man inte köra så många kilometer utanför dessa vägar gator för att få uppleva riktiga vintervägar. Och oftast med ett underhåll som inte är något underhåll alls. Allt enligt den norska devisen "Du må vare gott skodd"

Klart att dubbfritt ökat i försäljningen då det kostar att köra med "piggedäck" i Oslo och där finns en stor del av den norska bilparken.

Ute på "byggda" körs det nog mer på dubbdäck och även kättingar än här i Sverige.
Är jag helt fel ute Ottar:rolleyes:

Men ok jag repekterar de som anser att dubbfritt är bättre än dubbat, själv väljer jag det som jag anser passa mig och mina behov.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Är jag helt fel ute Ottar:rolleyes:
Men ok jag repekterar de som anser att dubbfritt är bättre än dubbat, själv väljer jag det som jag anser passa mig och mina behov.

Bättre - sämre - behov. Mycket av det här går på
egna känslor.:)
Ingen är "fel ute" i dom här frågorna.Här går det
på egen känsla om "hur det ska vara",vicket
tydligt kommer fram här i tråden.

Statistiken har just presenterats här i Norge,ock
publiserades på Norska TV2-nyheterna.

Ottar
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Kör man bara efter omdömme så klarar man sig utan dubb helt enkelt

Det betyder att man ska stanna hemma väldigt ofta om man bor på landet, som vanligt å handlar alla regler och tankar om stosrstads "politik". övriga göre sig icke besvär. Avfolka landsbyggden inför dubbförbud så är problemet löst.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

En ganska enkel sak att komma tillrätta med alla avåkningar där vädret får stå som syndabock kanske man kan komma tillrätta med genom att använda moderna hastighetstavlor där man snabbt kan ändra tillåten hastighet som passar rådande förhållanden.
Många tror faktiskt att när det står 90 på skylten så gäller 90, oberoende av väglaget.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Ottar skriver: Statistiken har just presenterats här i Norge,ock
publiserades på Norska TV2-nyheterna.
Vilken statistik? Att personskador relaterade till trafikolyckor minskat eller att det blivit en ökad försäljning av dubbfria vinterdäck?

Och då är det ett obestridligt faktum förstår jag nu när Noske TV2-nyheterna publicerat detta?
Jag är fullständigt övertygad om att även NRK vinklar nyheter så att de passar in i det som just nu är politiskt korrerkt:)

Men Ottar redovisades också hur fördelningen av däckförsäljningen i de olika fylken eller landsdelar av Norge ser ut?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

...Fotgängare och cyklister skyddar sig i första hand från att halka omkull, dvs att slippa falla eller välta. Fordon har andra behov.

Nu hänger inte jag med krinil:confused: Inte gör väl dubben att balansen blir bättre men däremot blir troligen väggreppet bättre.

Vilka andra behov har fordon än cyklister och fotgängare, alla vill väl hålla sig på vägen utan att det händer en olycka på grund av halka.

Klart att bilen har bättre förutsättningar att inte välta eftersom den i regel ”går på alla fyra” vilket kanske vore säkras även för en person som är ute och går i halkan, men ack så jobbigt och opraktiskt det skulle bli och sjutton vet om inte en eventuellt passerande Polispatrull skulle reagera och undersöka personens tillstånd/nykterhet.:)

Det jag menade var att i stort sett alla fallolyckor med fotgängare, särskilt äldre och flera med cyklister, beror på att de halkar omkull och skadar sig. Det förebyggs av broddar på skor och dubb på cykeldäck. Inte så mycket för drivning, bromsning och styrning, som det handlar om på bilar. Därför menade jag att jämförelsen inte var så självklar.

Sen rent allmänt tror inte jag behovet är särskilt annorlunda i olika delar av landet. Dubben tillför värde på blankis, knappast i något annat sammanhang. Jag har kamrater och kollegor i hela landet. Diskussionen är ungefär densamma som vi har här, oavsett var man bor i landet. Motståndet mot dubbfritt minskar också när man väl har provat. Det största motståndet mot dubbfritt jag hört, var bland taxichaufförerna i Stockholm när det infördes dubbförbud på viss gator. Då skulle minsann taxibilarna stå stilla. Sist jag landade på Bromma, nu i mitten december, efter ett jäkla snöfall i Stockholm, stod det som vanligt massor av taxibilar utanför, med dubbfria vinterdäck.

Sen måste jag säga att det hittills varit en förbaskat trevlig tråd. Vi har inte klöst ögonen ur varandra särskilt mycket! Fortsätt med det! :)

:-/<rister
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det skulle vara intressant och veta var Mulle 70 har
åkt på för vintervägar. Ursäkta Helene o Micke för
dom urspårningar jag stått för.
Tommy R
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Att dubbdäcken kan ge många bilförare den uppfattningen att det bara är att tuta och köra vintertid på ungefär samma sätt som på sommaren, därom behöver man väl knappast tvista. Dubbdäcken fungerar jättebra på isigt väglag tills det smäller och när det då smäller sker det oftast i mycket högre hastighet än om föraren hade haft dubbfria vinterdäck.

Det ligger alltså en bedräglig trygghetsfaktor i dubbdäcken.

Det fungerar på samma sätt som idén med stadsjeeparna. Folk betalar gärna för att få den där lilla extra trygghetskänslan. "Jag klarar en smäll bättre i ett stort tungt fordon än i en liten bil!"

Lägger man dessutom till en massa elektroniska finesser när det gäller väghållningen så inbillar sig nog många att dessa finesser + dubbdäcken ger nästintill sommarväglag på vintern.

När jag bodde i Göteborg hade jag aldrig dubbdäck men när jag flyttade till Orust förra årtusendet och skulle till jobbet tidigt på morgonen så insåg jag snabbt att där gällde dubbdäck, annars skulle det ta för lång tid. Väghållningen vaknade sent på Orust på den tiden. Jag tror emellertid inte att det ska vara så omöjligt att hålla vägarna utanför städerna farbara på vintern. Det krävs bara lite större resurser till vinterväghållning och fungerande väckarklockor. De extra pengar som det skulle kosta sparar man
antagligen in på lägre kostnader för det totala vägunderhållet för att inte tala om mijön!

Jappe
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dubbat eller friktions däck

Stockholm Taxi har kört med dubbfritt sedan 2009 av miljöskäl, men det är ingenting som förarna valt. Jag tror man behöver hamna i en situation där man inser att hade jag haft dubbdäck hade det aldrig hänt. Blankis dyker ibland upp där man minst anar det och när man märker hur lite styrförmåga man har trots dubbdäck så är nog valet givet. Det vore intressant med en jämförelse mellan nya dubbdäck där man tagit bort dubbarna och friktionsdäck...
/Åke
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Tittar man på vinterdäcks testet som aftonbladet gjorde inför denna vintern så ser man att dubbat ligger högt upp i alla delmomenten. Så vill man ha ett däck som har det bästa snittet så ska man välja ett dubbdäck från någon av dom större tillverkarna. /Tobbe
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Ottar skriver: Statistiken har just presenterats här i Norge,ock
publiserades på Norska TV2-nyheterna.
Vilken statistik? Att personskador relaterade till trafikolyckor minskat eller att det blivit en ökad försäljning av dubbfria vinterdäck?

Och då är det ett obestridligt faktum förstår jag nu när Noske TV2-nyheterna publicerat detta?
Jag är fullständigt övertygad om att även NRK vinklar nyheter så att de passar in i det som just nu är politiskt korrerkt:)

Men Ottar redovisades också hur fördelningen av däckförsäljningen i de olika fylken eller landsdelar av Norge ser ut?


Dina försök att få detta se ut som fel-publikasjon förstår jag inte,så dina
spekulasjoner går inte kommentera. :confused:

Såg ingen fylkesvis fördeling.

Ottar
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Nej Ottar jag påstår inte att NRK i detta farit med osanning men statistik det är just precis statistik. Att olyckor med personskador minskat ses ju klart i statisik, men om det beror på vilka däck som suttit på fordonen det framgår inte bara att det under den tid olyckorna minskat har försäljningen av dubbfria däck i Norge ökat inget annat.

Eller har det redovisats att de minskade olyckorna beror på att man i Norge numera kör mer på odubbade vinterdäck?

Kanske beror denna glädjande utveckling på att det körs försiktigare numera i Norge?

Sedan vore det trevligt om du kan visa att bilister utanför de större städerna i Norge typ Oslo, Trodheim, Bergen, Stavanger numera helst köper dubbfritt.
Jag vet inte men kanske du Ottar.:)

Sedan vill jag tillägga att jag har största respekt för noska bilister när det gäller erfarenhet av att köra på vintervägar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Nu när tråden ändå till viss del har spårat ur vill jag bara tillfoga en sista kommentar:
Det beror nog mer på vad man har bakom pannbenet än på övriga omständigheter. :twitcy:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dubbat eller friktions däck

Nu när tråden ändå till viss del har spårat ur vill jag bara tillfoga en sista kommentar: Det beror nog mer på vad man har bakom pannbenet än på övriga omständigheter. :twitcy:[/
Det låter lite väl enkelt!
/Åke
 
Senast ändrad:
Toppen