• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dropp dropp under bilen.

F

F.d. 2549

Guest


I lördags ville jag ligga tillsammans med en husbilsdoktor. Vad är det här för befängda och otillständiga tankar och vilka händelser fick mig i sådana funderingar?

Vi hade åkt i cirka fyra mil och passerat stråk av sommarlikt solsken och strilande regn, men så var det dags att besöka lördagsloppisen i Åhus och då sken solen tillsammans med mina förhoppningar att finna något såväl nyttigt som billigt. Efter att ha parkerat på asfalterad mark, som sluttade ganska kraftigt i sidled, tog det ett par minuter innan jag gick ur bilen – och vad var det jag såg? Jo, en liten rännil av okänd vätska tog sig sakta fram från bilens undre regioner. Först trodde jag att det var proppen till vattentanken som inte var tillräckligt intryckt – sådant har hänt, men vätskan kom från en plats rakt under förarstolen vilket avfärdade dessa tankegångar. Jag sågs strax ligga på rygg med huvudet under bilen där dropparna kom i jämn ström med en sekunds mellanrum. Jag fångade ett par droppar i handen och smakade på vätskan. Ingen smak av olja och inte heller någon glykolsmak kunde jag känna. Var kom vätskan ifrån? Det var då jag ville ha en husbilsdoktor liggande vid min sida och han skulle säkert ha sagt: ”Tillbakaträngande regnvatten.” Det var nämligen det jag kom fram till. Förmodligen hade en mindre vattensamling bildats på underredet under färden och när bilen lutade i sidled rann vattnet sakta bort från sin lilla urholkning – var den nu kunde ha befunnit sig. Efter fem minuter droppade det inte längre och har så inte gjort sen dess.

Av detta lär vi oss att droppande underreden inte alltid är av ondo och att husbilsdoktorer inte behöver känna oro inför opassande förslag från skriftställaren.

Jag fann en bok av Jan Mårtensson som jag nu tänker ta mig an. God natt.
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Dropp dropp under bilen.

Hej Farbror Claes.

Har du ac i bildelen. I så fall tror jag att det kan vara kondensvatten från denna. Det kan bli en hel del vatten som kommer ut under bilen när man stått still en liten stund. Detta stämmer på din beskrivning på att det är vanligt vatten.

MVH
Lars

Ps. det är aldrig fel med en bra bok. Ds.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Dropp dropp under bilen.

SegDeg. Tack för ditt tips, men bilen har ingen ac.
/fC.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Dropp dropp under bilen.

Då kan jag berätta en händelse som hände för många år sedan när vi åkte Husvagn i Frankrike.
Det var så att vi hade stannat på en Rastplats vid någon Betalmotorväg (Har glömtihåg vilken) och jag skulle precis gå ur bilen när en "Vänlig gentleman" kom fram till mig från Höger sida.

Det skall då sägas att min Plånbok låg på Instrumentbrädan på Vänster sida.

Han försökte få mig att gå ut ur bilen för han pekade under bilen och ville få mig att tro att det var något fel på bilen.

Jag tog min plånbok , stoppade den på mig, låste dörren på min sida - även bakre dörren- och gick över till höger sida.

Då plötsligt dök det upp en person från ingenstans och slängde sig på Vänsterdörren och försökte öppna denna, men han fick ju TJI.
Sedan sprang dom bort snabbt från platsen.

Jag kollade då under bilen och det var alltså vatten från Airconden som hade droppat.

Vad lär man sig av detta?
Jo, var vaken för vad "Hjälpsamma personer" kan ställa till det för sig, hls medl. nr 35.

:confused: :confused:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Dropp dropp under bilen.

På beskrivningen så låter det precis som att det var isen på kondensorn till ac/klimatanläggningen som smalt till vatten när du stängde av bilen. men om du inte har ac så kan det bara vara vatten efter regnet som har lagt sig i något hålutrymme och rann ur efter att du hade stannat och bilen inte hade något luftflöde framifrån. Hade det smakat whisky om det så borde du ha blivit orolig Farbror Claes!
 
Toppen