• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Driva stödben med LFP batteri ?

casa diva

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2026
Har just bytt ut ett av mina AGM160 Ah batterier till ett 200Ah LFP batteri och kopplat det parallellt med det återstående som var i god kondition. Vågar jag driva stödbenen med denna parallellkopplade batterikombination? Frågan är egentligen om AGM batteriet 'skyddar' LFP batteriet i startskedet av de hydrauliska stödbenens elmotor från att uppfatta det som kortslutning vilket är fatalt för ett normalt LFP batteri. JANKRO har i ett inlägg antytt att det skulle vara möjligt att göra så här. Kommentar JANKRO! Batterierna har samma slutladdström 14,6V och har suttit tillsammans ett par veckor nu i bilen och tycks trivas bra ihop. Har också installerat en 40A DC-DC laddare för att minska belastningen på bilens generator.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Claes

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte vilket märke/modell det är på dina stödben.
T.ex. E&P kopplas alltid till startbatteriet.

Är dina kopplade till bobatteribank så ska det inte vara något som helst problem att köra dem ändå.

molle78

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
42675
Medlemskap
2025
Direktivet från E&P till alla godkända montörer är att systemet ansluts till start-batteriet.
Sen kan man ju välja att strunta i det.
På så gott som alla Concorde,Morelo och stora Niesmann är det kopplat på bodelsbatterierna.
E&P i Skene har kopplat så på alla Concorde mm som jag sett.
Har själv på bodelsbatterierna.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Direktivet från E&P till alla godkända montörer är att systemet ansluts till start-batteriet.
Sen kan man ju välja att strunta i det.
Skene har kopplat mina till bodelsbatteriet, vanligt 12V system, jag tror man valt detta för att spara tid ,kort kabeldragning,när jag ställde frågan till dom ,var svaret vi kopplar alltid till startbatteri, så den enskilda mekanikern väljer genväg som vanligt.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har just bytt ut ett av mina AGM160 Ah batterier till ett 200Ah LFP batteri och kopplat det parallellt med det återstående som var i god kondition. Vågar jag driva stödbenen med denna parallellkopplade batterikombination? Frågan är egentligen om AGM batteriet 'skyddar' LFP batteriet i startskedet av de hydrauliska stödbenens elmotor från att uppfatta det som kortslutning vilket är fatalt för ett normalt LFP batteri. JANKRO har i ett inlägg antytt att det skulle vara möjligt att göra så här. Kommentar JANKRO! Batterierna har samma slutladdström 14,6V och har suttit tillsammans ett par veckor nu i bilen och tycks trivas bra ihop. Har också installerat en 40A DC-DC laddare för att minska belastningen på bilens generator.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Claes
Ja

Toppen