• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Driva stödben med LFP batteri ?

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2026
Har just bytt ut ett av mina AGM160 Ah batterier till ett 200Ah LFP batteri och kopplat det parallellt med det återstående som var i god kondition. Vågar jag driva stödbenen med denna parallellkopplade batterikombination? Frågan är egentligen om AGM batteriet 'skyddar' LFP batteriet i startskedet av de hydrauliska stödbenens elmotor från att uppfatta det som kortslutning vilket är fatalt för ett normalt LFP batteri. JANKRO har i ett inlägg antytt att det skulle vara möjligt att göra så här. Kommentar JANKRO! Batterierna har samma slutladdström 14,6V och har suttit tillsammans ett par veckor nu i bilen och tycks trivas bra ihop. Har också installerat en 40A DC-DC laddare för att minska belastningen på bilens generator.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Claes
 
Nu vet jag inte vilket märke/modell det är på dina stödben.
T.ex. E&P kopplas alltid till startbatteriet.

Är dina kopplade till bobatteribank så ska det inte vara något som helst problem att köra dem ändå.
 
Hej
Jag har EP stödben och dom är kopplade mot bodelsbatterierna. 2 st 100 Ah LifePo4
 
Jag har ett 100Ah litium till stödbenen, fungerar bra, dom drar 40-60A , sista biten in någon sekund drygt 100A
 
Direktivet från E&P till alla godkända montörer är att systemet ansluts till start-batteriet.
Sen kan man ju välja att strunta i det.
På så gott som alla Concorde,Morelo och stora Niesmann är det kopplat på bodelsbatterierna.
E&P i Skene har kopplat så på alla Concorde mm som jag sett.
Har själv på bodelsbatterierna.
 
På så gott som alla Concorde,Morelo och stora Niesmann är det kopplat på bodelsbatterierna.
E&P i Skene har kopplat så på alla Concorde mm som jag sett.
Har själv på bodelsbatterierna.
Det kan bl.a. bero på att chassit har 24V-system.
 
Direktivet från E&P till alla godkända montörer är att systemet ansluts till start-batteriet.
Sen kan man ju välja att strunta i det.
Skene har kopplat mina till bodelsbatteriet, vanligt 12V system, jag tror man valt detta för att spara tid ,kort kabeldragning,när jag ställde frågan till dom ,var svaret vi kopplar alltid till startbatteri, så den enskilda mekanikern väljer genväg som vanligt.
 
Direktivet från E&P till alla godkända montörer är att systemet ansluts till start-batteriet.
Sen kan man ju välja att strunta i det.
Inget som jag struntat i. EP i Skene har gjort jobbet.
Personligen tycker jag att det är bra att det är kopplat mot bodelsbatterierna, särskilt nu när vi har Litium.
 
På så gott som alla Concorde,Morelo och stora Niesmann är det kopplat på bodelsbatterierna.
E&P i Skene har kopplat så på alla Concorde mm som jag sett.
Har själv på bodelsbatterierna.
Mitt E&P system är kopplat till det ena 12v batteriet i ett 24V system. (I skene!)
 
Har just bytt ut ett av mina AGM160 Ah batterier till ett 200Ah LFP batteri och kopplat det parallellt med det återstående som var i god kondition. Vågar jag driva stödbenen med denna parallellkopplade batterikombination? Frågan är egentligen om AGM batteriet 'skyddar' LFP batteriet i startskedet av de hydrauliska stödbenens elmotor från att uppfatta det som kortslutning vilket är fatalt för ett normalt LFP batteri. JANKRO har i ett inlägg antytt att det skulle vara möjligt att göra så här. Kommentar JANKRO! Batterierna har samma slutladdström 14,6V och har suttit tillsammans ett par veckor nu i bilen och tycks trivas bra ihop. Har också installerat en 40A DC-DC laddare för att minska belastningen på bilens generator.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Claes
Ja
 
Startströmen för hydraulikpumpens motor kan enkelt trigga överbelastningsskyddet i ett LFP BMS.
Detta kan inte hända med ett bly syra batteri. (i LFP kretsen)
 
Hej och tack för alla svar! Det verkar som om min installation skulle kunna fungera som jag tänkt.
/Claes
 
Mitt E&P system är kopplat till det ena 12v batteriet i ett 24V system. (I skene!)
Inte så bra, då får du snedbelastning på batterierna och det ena kommer att bli sämre och dö i förtid. Laddningen blir inte heller optimal eftersom det ena batteriet får för mycket laddström och det andra för lite.
 
Inte så bra, då får du snedbelastning på batterierna och det ena kommer att bli sämre och dö i förtid. Laddningen blir inte heller optimal eftersom det ena batteriet får för mycket laddström och det andra för lite.
Jo jag vet.

Så här 5 år senare funkar all dock utan anmärkning, med samma batterier.
 
Tillbaka
Toppen