• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Driva kylen med solpanel?

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Hej alla jag har en fråga ang mitt kylskåp, ett elekrolux som sitter i en årsmodell -91 Fiat Fendt. kylen kan drivas på 12 volt (nu bara under färd), 220 och gas.. kopplade in min 75 watts solpanel idag, frågan är hur kan man få kylen att gå på 12 volt utan att den enbart går med generatorn? så att då jag kan driva kylen med solpanelen istället för gas under fina dagar...? tips om hur och vad jag kan göra?
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylen med solpanel?

Jadu det blir nog svårt.Kylen behöver 10 amp på 12 volt och 75w solpanel förslår inte så lågt då.Panelen ger ca 3,5-5amp som bäst.Klart äe det någon som har ett bra förslag så är vi idel öra
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylen med solpanel?

Jag funderade i samma banor och installerade solpaneler till bodelsbatteriet.
Nu drar ju kylskåpen ganska bra med ström på 12V så jag installerade en batterivakt mellan batterierna och kylskåpet som bryter kretsen när batterispänningen blir för låg.
Jag vill minnas att den bryter vid 12V batterispänning. På så vis laddas inte bodelsbatterierna ut helt.
Detta fungerar perfekt vid ett automatiskt kylskåp med AES eftersom det drar igång gasolen när 12V försvinner.
Annars kan man ju lösa problemet med en lampa och manuellt starta gasolen.
Batterivakten köpte jag på Kjell och Co, om jag inte minns fel, och är nödvändig om man inte skall skada batterierna genom djupurladdning.
/Nisse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Driva kylen med solpanel?

Gasol vill jag inte ha inne i bodelen. Därför kyler jag en box med en kompressor från Isotherm. Strömåtgången är så rimlig att kylen står på i stort sett året runt. En solpanel på 110 w räcker gott och väl till kylen och mycket annat också.

Jappe
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylen med solpanel?

Om du hittar typbeteckningen på kylskåpet så kan du nog hitta data här på nätet. Gasolförbrukningen är angiven i gram per dygn, medelvärde alltså.
Då är det enkelt att upppskatta hur länge 11 Kg gas i en P11 räcker.
Oftast blir det veckor!
Det du får från solpanelen behöver du säkert till annat som belysning, dator etc.
/Nisse
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylen med solpanel?

Gasol vill jag inte ha inne i bodelen. Därför kyler jag en box med en kompressor från Isotherm. Strömåtgången är så rimlig att kylen står på i stort sett året runt. En solpanel på 110 w räcker gott och väl till kylen och mycket annat också.

Jappe
Hur stor box och hur stor kapacitet eller beteckning har du på isotermen, vad kostar en sådan.
Har två bodelsbatterier och en nanosolfångare som skall ge 110-120w

Intersserad.
Bor i husbilen ca halva året.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Driva kylen med solpanel?

RolfH! Jag ringer dig! Begriper inte varför husbilsfolket envetnas med sina gasolkylskåp. Min Danfosskompressor har gått i 9 år nu utan problem. Driftskostnad 0 kr sedan 2001.

Välkommen till Isotherm

Jappe
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylen med solpanel?

Vi hade ju ett kompressordrivet 110 liters kylskåp i våran gamla bil och då hade vi 120w solpanel och 360 amp batterier och då behövde vi aldrig elstolpe på camping .

Den bilen hade vi i 6 år och grattis till den som köpte den bilen .
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylen med solpanel?

RolfH! Jag ringer dig! Begriper inte varför husbilsfolket envetnas med sina gasolkylskåp. Min Danfosskompressor har gått i 9 år nu utan problem. Driftskostnad 0 kr sedan 2001.

Välkommen till Isotherm

Jappe
Fan Jeppe du har nog fattat galoppen.Verkar ju helt klart intresant med Isoterm.En till som börjar tröttna på gasolskåp
 
Toppen