• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Dricksvatten

Malina

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Askersund
HBK-Nr
15617
Medlemskap
2026
Har ett problem med dricksvattnet i bilen, i köksdelen när jag drar på kranen så händer inget pumpen går inte igång, när jag provar på toa så fungerar allt som vanligt och det är samma pump och tryckstyrd. Inget stopp i ledningen. Tacksam om hjälp vad felet är.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Om du har en pump i vattentanken så har strömbrytare i kranen gått sönder..om du öppnar kranen i köket och spolar i toalett så ska det komma vatten i köket också om det är fel på strömbrytare i köket.
 

Pia o Thove

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
14914
Medlemskap
2024
Det är brytaren i kranen som är sönder eller kabelbrott i kranen är det vanliga.man kan hjälpa sig med att spola på toaletten så byggs trycket upp i köket också.har själv samma problem o skall reparera idag här var det kabelbrott.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Du skriver att det är ett tryckstyrt system och då finns inga brytare i några kranar!

Det enda logiska jag kan se är att något är fel i kranen så att den inte öppnar, kanske något som släppt. Ett test för att ringa i problemet kan vara att stänga av pumpen och lossa en slang närmast kranen och se om det kommer vatten där då du sätter på pumpen igen. Händer det så är det bara att plocka isär kranen eller köpa ny.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du skriver att det är ett tryckstyrt system och då finns inga brytare i några kranar!

Det finns faktiskt tillverkare som, trots att det är kostsamt, använder både hängslen och livrem – alltså både tryckstyrnng och strömbrytare i kranarna. Ofta har man då dessutom kompletterat med ett relä, eftersom microbrytarna i kranarna oftast inte klarar så höga strömstyrkor.

Pålle
 
F

F.d. 940

Guest
Du skriver att det är ett tryckstyrt system och då finns inga brytare i några kranar!

Det enda logiska jag kan se är att något är fel i kranen så att den inte öppnar, kanske något som släppt. Ett test för att ringa i problemet kan vara att stänga av pumpen och lossa en slang närmast kranen och se om det kommer vatten där då du sätter på pumpen igen. Händer det så är det bara att plocka isär kranen eller köpa ny.
Finns tryckstyrda system med micro i kranarna, Knaus har detta.
 

Malina

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Askersund
HBK-Nr
15617
Medlemskap
2026
Toppen