• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönare

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Nu är det bara vänta och se om det blir överklagat. Ligger denna dom fast kommer det så mörkt ut för bilkamerorna (dash cam).

"Fotnot: Kammarrättens dom (mål nr 1369-15) har inte vunnit laga kraft, vilket innebär att den kan komma att överklagas. I så fall kommer Högsta förvaltningsdomstolen att besluta om den kommer att ta upp ärendet eller om kammarrättens dom står fast."
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Nya liberala regler i Norge:

Slipper flysertifikat
Vekt- og hastighetsgrensene i kategoriene er de samme som i utkastet:

RO1 gjelder for droner opp til 2,5 kg og maksimal hastighet på 60 knop. RO2 gjelder for farkoster opp til 25 kg og 80 knops hastighet.

Begge disse kategoriene skal operere utelukkende VLOS («visual line of sight»), altså innenfor synsvidde, opp til 400 fot (122 meter) og ikke nærmere enn 50 meter rundt bygninger, biler og personer.

Når det gjelder store folkemengder skal avstanden være minimum 150 meter.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Man får väl anta / hoppas att de som skriver och beslutar om lagar kan se skillnad på användningsområde mellan de olika sätt att bruka kameror.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Drönare

Så som situationen är i världen idag så kommer övervakningen att öka. Bilder i realtider är effektiva. Drönare är effektiva. Ansikts igenkänningsprogrammen blir bättre och bättre. I GB löses de flesta brott via övervakningsbilder, terrorist bekämpning vore meningslöst utan dessa verktyg som här anses som integritets kränkande. Men å andra sidan, vi löser få brott här, de flesta förundersökningar blir nedlagda. Orsaken är kostnaderna. Pengar är viktigare för staten än rättssäkerheten för medborgare.

Alltså, överallt i världen kommer övervakningen inklusive drönare att öka, medans Sverige går sin egen väg tills någon konstaterar att vi har varit för naiva... Under tiden, rent praktiskt alltså, är mycket förbjudet i Sverige, men å andra sidan, ingen kontrollerar om reglerna efterlevs och även om du bryter mot reglerna och gör lagbrott så blir förundersökningen nedlagd, om inte media blandar sig i spelet....
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Jag vill uppmärksamma via tråden att när det gäller dashboard-kameror så finns det ett eget rättsfall som jag förstår inte ännu har avgjorts. Det gäller ett fall där Datainpektionen (igen) har överklagat en dom där Kammarrätten i Göteborg funnit att fordonsmonterade kameror anses vara manövrerade på platsen och därför inte tillståndspliktiga.

(Datainspektionen överklagar dashcam-dom - Datainspektionen)

Johan K.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Det verkar som om Datainspektionen än en gång hamnat på efterkälken!
Kanske dags att anställa lite yngre folk som är bättre uppdaterade?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Såg att sektionen som sysslar med kameraövervakning, drönare m.m. fått en ny chef som är 36 år. Så du har kanske rätt!
/Åke
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det verkar som om vi i detta land skall underlätta för tjuvar och banditer i stället för tvärt om. Om någon vid en bilolycka kan ta fram en Bilkamera och underlätta bedömningen av olyckan så borde väl detta underlätta och spara mycket pengar och energi för alla inkl samhället dvs oss alla. Jag kan inte förstå att någon kan tycka att detta inte är bra.
Ingmar
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Drönare

Väntar nog in detta innan jag gör något.

Fotnot: Kammarrättens dom (mål nr 1369-15) har inte vunnit laga kraft, vilket innebär att den kan komma att överklagas. I så fall kommer Högsta förvaltningsdomstolen att besluta om den kommer att ta upp ärendet eller om kammarrättens dom står fast.

Pelle
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Drönare

Tänk på att spridning av bilder tagna i luften även faller under lag 1993:1742 om skydd för landskapsinformation, samtliga bilder man vill sprida skall alltså godkännas av försvaret

Tillstånd för flygfotografering - Försvarsmakten

Sedan gäller det också att hålla koll på vart man får och inte får flyga.

Luftfartsverket har släppt en kartjänst där man enkelt kan kolla vad som gäller.

LFV - Drönarkartan (RPAS, UAS, UAV)

Om man bryter mot reglerna och stör ordinarie flygtrafik kan det bli dyrt!
Drönarförare riskerar skadestånd - di.se

Bromma och Arlanda och flera andra flygplatser har flera gånger nu fått stoppa alla trafik eftersom folk flyger olovligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Drönare

Fick lite färsk uppdatering av en som kan och har tillstånd.
Först en historia om kungsängens flygplats där en polisbil kört runt och letat eftersom en drönare vid ett flertal tillfällen kommit inom kontrollerat luftrum.
Störningen är lokaliserad i närheten av djurö kvarn, det rör sej om en man som inte är medlem i någon klubb alltså helt utan licens som flyger helt utan tillstånd från transportstyrelsen och utan att meddela tornet.
Jag antar att det blir dryga böter, har man sen hindrat ett plan landa eftersom luftrummet inte är fritt kan det förmodligen bli hur dyrt som helst fängelse är inte helt uteslutet, och naturligtvis tar man all utrustning.
Personen ifråga är bara ett telefonsamtal bort från att bli anmäld.
Det finns här på forumet en film som inte kan filmas eftersom man får överhuvudtaget inte flyga på det området.
Det här med drönare har fullkomligen exploderat de sista åren, eftersom det är personer som inte har någon kunskap om flygning och som inte är piloter och inte tillhör någon klubb med licenskrav regler försäkringar osv. Kan egentligen vad som helst hända.
Vi som kan allt som behövs och gått den långa vägen blir oroliga när vi ser folk som öppnar en kartong för 10-20000kr och bara flyger, dvs en dator flyger man visar bara vart man ska.
Räckvidden på en del av dessa saker verkar medioker, man ska vara medveten om att 4 till 6 motorer genererar ordentliga störningsfält både magnetiska och elektriska, kontakten med både gps satteliter och sändare är ytterst bräcklig, tappas dessa förbindelser kan vad som helst hända.
Tappas sändarkontakten och hemvägen är blockerad av t.ex ett hus kommer drönaren att försöka styra tillbaka genom huset!
Jag tror om man ska sia om framtiden att drönare kommer bli väldigt reglerade p.g.a. att folk missköter sej.
Och hur svårt är det för en terrorist att lasta 4kg sprängmedel starta mitt i natten och släppa bomblasten återvända och försvinna.
Mina vänner det är bara en tidsfråga innan detta händer. Nej jag har ingen drönare men flera jag känner har, med kunskap tillstånd och skicklighet fösäkringar.:aja:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Drönare

Man kan ju inte förbjuda drönare bara för att det går att hänga en bomb under den. Då borde man ju i all rimlighets namn också förbjuda bilar, båtar, ballonger, hus och t.o.m. människor.

Bättre vore naturligtvis att förbjuda vapen och bomber, diktatorer och vidskepelse i alla de former som allmogen attraheras av.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Det är inte flyningen som är olaglig såvida man inte flyger på otillåtet område, utan fotograferandet som anses vara personövervakning.

Oklart om det kommer att gälla även s.k amatörfotografering där högsta höjd av 120 meter gäller under dagstid.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Drönare

I mitt exempel var det inte fotograferingen i sej utan flygning i närheten av flygplats i kontrollerat luftrum, många har nog inte klart för sej hur stora korridorerna egentligen är.
Flygplan ska ju kunna avbryta landningen på låg höjd och gå ett varv extra om det är dåligt väder, har hänt mej just i Norrköpings flygplats på låg höjd då vill man inte få in en drönare med ett par kg explosiva batterier i cockpit i 500km/t.
Flera mil från flygplatsen ifråga måste vi ringa tornet innan tävling påbörjas.
Filmen jag nämnde är tagen mycket närmare i sydlig riktning från banänden.
I ganska rak riktning från start och landning.
Nog om det var bara ett påpekande, att inte lägga ut bevismaterial.
Jappe du har alldeles rätt man kan inte förbjuda saker terrorister bryr sig inte om sånt bara såna som du och jag.
Ville bara vara först med en spådom, precis som jag i början på 80-talet förutsade hela datorrevolutionen och internet innan det var uppfunnet.
Kanske finns några från lärarhögskolan som minns det om de lever men de flesta förstod nog inte vad jag sade. I varje fall var det ingen som trodde mej.
1987 visste ingen av mina kollegor vad man skulle ha en dator till och förstod ingenting när jag försökte förklara, 10 år senare hade alla en dator hemma.
Och nu säjer jag att det kommer en massa drönare som släpper bomber och det gör mej rädd. Jo det går att skydda känsliga platser med att störa ut GPS och radiosignaler och ni kan vara säkra på att det redan finns på vissa ställen.
Men man kan inte skydda allt jämt.:swoon:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Drönare

Jag tror dessvärre att du kommer ha rätt i din framtids scenario om drönare och terrorister. Tänker man efter så är det nästan riskfritt att styra en drönare mot intet ont anande offer. Konstigt om det inte redan har hänt. Min spådom på det här området är att inte vem som helst kan köpa en drönare i framtiden..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Man behöver betydligt större drönare än de som hobbyanvändarna använder för att kunna bära laddningar som kan orsaka större skada.

Kim-Jong-Un lär ha en som kan ta sig mellan kontinenter med stor laddning.
Dessbättre är precisionen inte av högsta klass - ännu.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Drönare

Hmm, hm, Inte så att jag vill ge direkta anvisningar eller är annanrs en illa sinnad person, men om jag var en terrorist, så skulle jag leka med tanken att köpa en drönare som kan bära 1 - 3 kg last och ladda den med typ Trotyl och styra den mot EU granityret som poserar utanför parlamentet för världspressen. De är ju ute efter rubriker, terroristerna alltså. Likaså med statsbesök av olika slag i olika länder. Säkerhets personalen är ju intrimmade mot "ensamma galningar" som vill rusa fram med en bössa av något slag, men mot en drönare står de maktlösa.

Den där Nordkoreanska ledaren (vilseledare) är ju en kapitel för sig. Märkligt att man tillåter honom plåga miljontals människor utan att om världen ingriper, vi har ju något som heter mänskliga rättigheter som borde gälla WW. Tillåter man en sådan härja fritt så undergräver han förtroendet för hela FN...
 
Toppen