• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönare

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Det är ju just frågan om drönare utrustad med kamera skall omfattas av kameraövervakningslagen som det hela handlar om. Var man får flyga med en drönare i övrigt är ju ganska klart.

Redan idag är det ju i princip olagligt att flyga med en drönare utrustad med kamera. Om förvaltningsdomstolen fastställer kammarrättens dom så blir det definitivt.
Det blir intressant att se i vår när drönarna kommer fram hur folk ställer sig till detta i praktiken.
Jag var själv intresserad av att köpa en ny Phantom 4 men lägger det på is.

Är det inte så att om kammarrättens dom är överklagad så har den inte vunnit laga kraft?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Så kan det nog vara. Erkänner att jag inte är expert på området.
I så fall är det ju ok att flyga tills vidare. Men att investera i nya grejer nu är ju lite av en högriskare.:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Så kan det nog vara. Erkänner att jag inte är expert på området.
I så fall är det ju ok att flyga tills vidare. Men att investera i nya grejer nu är ju lite av en högriskare.:D

Men det är jäkligt lockande med fyran som automatiskt väjer för hinder och kan följas med iPad i drygt 3 miles, det bör bli en halv mil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Jupp, om förvaltningsdomstolen kommer fram till rätt sak så tror jag nog firman plötsligt behöver en Phantom4 för att kunna hjälpa en kund.:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Drönare

Mysterium!

Det finns många fjärrkontroller till drönare till salu på olika sajter. Vad beror det på? Kan det vara bortflugna och kraschade drönare.

[youtube]pczqS3sZA54[/youtube]

Eller vill makan/maken ha delad kontroll?

Drönare kan naturligtvis försvinna men fjärrkontroller...



Jappe
 
F

Frudden

Guest
Sv: Drönare

Dreggel-faktorn är ganska hög på den. Jag är inte helt nöjd med räckvidden på min DJI Phantom 3 standard, får se om det kanske blir en uppgradering till nästa säsong.

// Fredrik W
 
Toppen