• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Dränkt kupefläkt Ducato -00

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Märkte att kupefläkten inte startade i går, kontrollerade säkringen som var bränd. Bytte säkring men fläkten statade inte och den nya säkringen är hel. Var sent på kvällen när vi kom till ställplatsen. Tänkte titta närmare på det nu på morgonen.

Nya säkringen är hel och jag märker att det går ström genom kretsen, blir en svag gnista när jag drar ur säkringen.

Skulle kolla spänningen till fläktmotorn och när tog loss kontakten till motorn började det rinna vatten ur motorns kontaktstycke.

Tydligen har motorn blivit dränkt och vad som hänt med den och det övriga i elsystemet återstår att se.

Det mest primära nu som jag ser det är vad som orsakar vattenansamlingen. Har märkt tidigare att det kommer vatten på golvet i hytten efter kraftigt regn.

Misstänker att någon dränering är igensatt eller vad beror det här på?
Bilen är en Hobby 600/Fiat Ducato, årsmodell 2000.

Lösning
Felet är åtgärdat nu, dräneringen rensad och en ny fläkt är på plats. Inga problem att få ren dräneringen med tryckluft och fläkten var enkel att byta. Inget i regleringen hade tagit stryk, fläkten startade direkt. Tack för råd och tips.

Tänkte att ge tips på rätt fläkt om nu någon behöver byta och söker efter rätt modell.

Vår bil är en Fiat Ducato från 2000 utan AC. Oe-nummer på fläkten är 467227022 eller 71734232, båda passar. Köpte min på Skruvat och gick på 650:- med frakt.

Borde märka det här som "problemet löst", hur gör jag det?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Märkte att kupefläkten inte startade i går, kontrollerade säkringen som var bränd. Bytte säkring men fläkten statade inte och den nya säkringen är hel. Var sent på kvällen när vi kom till ställplatsen. Tänkte titta närmare på det nu på morgonen.

Nya säkringen är hel och jag märker att det går ström genom kretsen, blir en svag gnista när jag drar ur säkringen.

Skulle kolla spänningen till fläktmotorn och när tog loss kontakten till motorn började det rinna vatten ur motorns kontaktstycke.

Tydligen har motorn blivit dränkt och vad som hänt med den och det övriga i elsystemet återstår att se.

Det mest primära nu som jag ser det är vad som orsakar vattenansamlingen. Har märkt tidigare att det kommer vatten på golvet i hytten efter kraftigt regn.

Misstänker att någon dränering är igensatt eller vad beror det här på?
Bilen är en Hobby 600/Fiat Ducato, årsmodell 2000.
Avrinningen till luftintaget är tät, gör rent.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Ja, nog verkar det ligga en hel del skräp där i botten. Rotat och petat med en pinne med tveksamt resultat. Ingen enkel sak att få rent, med tanke på hur omständigt det är att demontera gallret.

Kunde man inte gjort det mer svåråtkomligt att göra rent?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, nog verkar det ligga en hel del skräp där i botten. Rotat och petat med en pinne med tveksamt resultat. Ingen enkel sak att få rent, med tanke på hur omständigt det är att demontera gallret.

Kunde man inte gjort det mer svåråtkomligt att göra rent?
Om du har en våtdammsugare kan du förmodligen komma åt att använda den.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Ja, löser sig nog. Allt blir bara lite krångligare när man står på en ställplats och inte är hemma.

Sen är det ju alltid så att hur mycket verktyg och reservgrejer man har med sig så har man ändå aldrig just det man behöver.

Ska man lossa det gallret så blir det hela panelen, och torkararmarna. Ska se om det går att riva sönder "kakorna" av skräp och få ut det.

Funderar starkt på en lösning att modifiera med ett löstagbart galler framöver, får se hur det utvecklar sig när vi är hemma igen. Kanske går att få till en snygg lösning.

Sen återstår att se hur illa det tagit på fläktmotorn och övriga komponenter.

Tack för hjälpen.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Står på ställplats nu men kände för att kolla vidare på det här. Skruvade loss fläktmotorn som är helt låst och roterar inte, säkert helt igensatt av oxid/rost.

Lossade de två skruvarna i botten av plastkåpan, utgår från att de håller fast själva motorn i plastkåpan. Tyvärr sitter den som berget i kåpan. Motorn har förmodligen gjort sitt men ville ändå få isär för att kolla hur det ser ut.

Kommer då till problemet med en ny fläktmotor. En ny kostar inga stora pengar men hittar inte modellen som säkert passar. Spelar ingen roll vilken firma jag väljer när jag söker på reg.nummer årsmodell/chassienummer. Får träffar på flera modeller av fläktar.

Flera av dem är till utseendet lika min men har olika skillnader i pris, beror det på skillnader i kvalite eller konstruktion?

Hittar inget nummer eller märkning någonstans på min fläkt.

Tacksam för alla råd och förslag.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Felet är åtgärdat nu, dräneringen rensad och en ny fläkt är på plats. Inga problem att få ren dräneringen med tryckluft och fläkten var enkel att byta. Inget i regleringen hade tagit stryk, fläkten startade direkt. Tack för råd och tips.

Tänkte att ge tips på rätt fläkt om nu någon behöver byta och söker efter rätt modell.

Vår bil är en Fiat Ducato från 2000 utan AC. Oe-nummer på fläkten är 467227022 eller 71734232, båda passar. Köpte min på Skruvat och gick på 650:- med frakt.

Lösning

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Fixade det med lösningen till dig :)

Toppen