JANKRO
HBK Hedersmedlem
Hej, det har ju diskuterats dåligt tryck och flöde på dränkpumpar och att bättra på med dubbla pumpar m.m. för att få fart på vattnet, och ofta visar det sig att pumpen går baklänges för det finns ingen uppgift om vilken kabel som är plus och minus. Det verkar ju också vanligt i nyare trådar att pumpar i nya bilar går baklänges från tillverkaren ???
Monterar man efter färgerna så är det ett 50/50% lotteri om det blir rätt och man kan bli besviken på flödet om det råkar bli fel, men ändå kommer skapligt med vatten, och man tror att man borde köpt en större pump.
(Ex. en röd kabel som väl alltid varit ämnad som plus i ett 12V system används till minus i äldre HYMER bilar
.) Och efter det så vet man inte vilken färg/sladdstump som är plus eller minus på pumpen.
Det finns ju angivet både flöde och tryck på de flesta pumpar, liter per minut, och tryck i bar oftast. Inget stämmer väl helt med verkligheten men ger en fingervisning när man jämför olika pumpar.
Dränkpumparna pumpar vatten även om de går åt fel håll, men det blir inte rätta klöset på flödet och trycket. Att det funkar baklänges, men dåligt beror på att det är ingen tät impeller som pumpar vattnet utan mer ett "turbinhjul" som inte är tätt i sitt utrymme där det snurrar, vilket också gör att pumpen kan snurra utan att bli överansträngd i rotationen om en kran bara är lite öppnad, och ger då ändå inte mer än maxtrycket.
Sedan så är det rätt bra att kolla upp spänningen vid pumpen, i alla fall i äldre bilar där det var vanligt att strömmen till pumpen gick till alla brytare i kranar och toaletten vilket gjorde/gör att det är spänningsfall framme vid pumpen och de små brytarna i kranarna blir ofta brända och glappa/trasiga efter ett tag.
Det bästa då som gör skillnad både med hållbarhet och spänning/flöde är att sätta ett vanligt bilrelä i närheten av pumpen och använda originalkablarna till styrningen av reläet och dra fram en ny frisk kabel med både minus och plus till pumpen/reläet.
Minus direkt till RÄTT kabel på pumpen, och plus genom reläet och till RÄTT kabel på pumpen bara, så får pumpen full spänning i fortsättningen.
Och så var det plus och minus på rätt ställe........
Enklast även om det blir lite pill kan vara att testköra pumpen i en hink. det räcker att hålla den under vattnet och bara låta utblåset sticka upp över vattenytan (eller dränka den och ha en slangstump på utblåset som man håller i).
Jag skall öka på flödet lite i min tänkte jag och köpte en pump som tidigare verkat helt ok. för lite äldre mindre kranar m.m.
21 L/min och 1,5 bar i tryck, lite mer men inte överdrivet.
(Till det, men inte nödvändigt, en tryckaccumulatortank, en kollad bra fungerande backventil och ett fördröjningsrelä så pumpen går några sekunder efter man stängt kranen så det finns lite elastiskt tryck i vattensystemet när man skall spola nästa gång. Funkar nästan lika bra som en tryckvattenpump, men med säkerheten med bruten ström till pumpen när alla kranar är stängda, som även finns i en del bilar med tryckpump.)

Men så till det jag skulle skriva om
.
Jag tänkte att nu skall jag sjutton kolla skillnaden om pumpen blir kopplad så den går åt fel håll.
Jag tog enklaste varianten och höll bara pumpen nere i en hink full med vatten och utloppet på pumpen över vattenytan.
När vattnet sprutade så ändrade jag lite på vinkeln vid ca. 43° som visst skall vara vinkeln då både en kula ur ett vapen och en vattenstråle kommer som längst.
Det verkade lite dåligt tyckte jag och polvände kablarna.
En väldig skillnad och man hörde även att pumpen jobbade mer med vattnet.
Så resultatet av detta blev.
-Felvänd rotation på pumpen: Vattnet sprutade lite fladdrigt ca. 1,3 meter innan det gick ner i gruset.
-Med rätt rotation på pumpen: Vattnet sprutade med lite mer kraft och "jobbande" pump ca. 2,7 meter innan det gick ner i gruset.
Så det gäller att kolla upp riktningen på pumpen helst innan montering för enkelhetens skull. För inte bara flödet utan också trycket minskar ju när "turbinhjulet" snurrar åt fel håll.
Hoppas några har nytta av min ovetenskapliga utredning.
M.v.h. JANKRO.
Monterar man efter färgerna så är det ett 50/50% lotteri om det blir rätt och man kan bli besviken på flödet om det råkar bli fel, men ändå kommer skapligt med vatten, och man tror att man borde köpt en större pump.
(Ex. en röd kabel som väl alltid varit ämnad som plus i ett 12V system används till minus i äldre HYMER bilar
Det finns ju angivet både flöde och tryck på de flesta pumpar, liter per minut, och tryck i bar oftast. Inget stämmer väl helt med verkligheten men ger en fingervisning när man jämför olika pumpar.
Dränkpumparna pumpar vatten även om de går åt fel håll, men det blir inte rätta klöset på flödet och trycket. Att det funkar baklänges, men dåligt beror på att det är ingen tät impeller som pumpar vattnet utan mer ett "turbinhjul" som inte är tätt i sitt utrymme där det snurrar, vilket också gör att pumpen kan snurra utan att bli överansträngd i rotationen om en kran bara är lite öppnad, och ger då ändå inte mer än maxtrycket.
Sedan så är det rätt bra att kolla upp spänningen vid pumpen, i alla fall i äldre bilar där det var vanligt att strömmen till pumpen gick till alla brytare i kranar och toaletten vilket gjorde/gör att det är spänningsfall framme vid pumpen och de små brytarna i kranarna blir ofta brända och glappa/trasiga efter ett tag.
Det bästa då som gör skillnad både med hållbarhet och spänning/flöde är att sätta ett vanligt bilrelä i närheten av pumpen och använda originalkablarna till styrningen av reläet och dra fram en ny frisk kabel med både minus och plus till pumpen/reläet.
Minus direkt till RÄTT kabel på pumpen, och plus genom reläet och till RÄTT kabel på pumpen bara, så får pumpen full spänning i fortsättningen.
Och så var det plus och minus på rätt ställe........
Enklast även om det blir lite pill kan vara att testköra pumpen i en hink. det räcker att hålla den under vattnet och bara låta utblåset sticka upp över vattenytan (eller dränka den och ha en slangstump på utblåset som man håller i).
Jag skall öka på flödet lite i min tänkte jag och köpte en pump som tidigare verkat helt ok. för lite äldre mindre kranar m.m.
21 L/min och 1,5 bar i tryck, lite mer men inte överdrivet.
(Till det, men inte nödvändigt, en tryckaccumulatortank, en kollad bra fungerande backventil och ett fördröjningsrelä så pumpen går några sekunder efter man stängt kranen så det finns lite elastiskt tryck i vattensystemet när man skall spola nästa gång. Funkar nästan lika bra som en tryckvattenpump, men med säkerheten med bruten ström till pumpen när alla kranar är stängda, som även finns i en del bilar med tryckpump.)

Men så till det jag skulle skriva om
Jag tänkte att nu skall jag sjutton kolla skillnaden om pumpen blir kopplad så den går åt fel håll.
Jag tog enklaste varianten och höll bara pumpen nere i en hink full med vatten och utloppet på pumpen över vattenytan.
När vattnet sprutade så ändrade jag lite på vinkeln vid ca. 43° som visst skall vara vinkeln då både en kula ur ett vapen och en vattenstråle kommer som längst.
Det verkade lite dåligt tyckte jag och polvände kablarna.
En väldig skillnad och man hörde även att pumpen jobbade mer med vattnet.
Så resultatet av detta blev.
-Felvänd rotation på pumpen: Vattnet sprutade lite fladdrigt ca. 1,3 meter innan det gick ner i gruset.
-Med rätt rotation på pumpen: Vattnet sprutade med lite mer kraft och "jobbande" pump ca. 2,7 meter innan det gick ner i gruset.
Så det gäller att kolla upp riktningen på pumpen helst innan montering för enkelhetens skull. För inte bara flödet utan också trycket minskar ju när "turbinhjulet" snurrar åt fel håll.
Hoppas några har nytta av min ovetenskapliga utredning.
M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: