• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dränkpump/plus och minus kabel m.m.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det har ju diskuterats dåligt tryck och flöde på dränkpumpar och att bättra på med dubbla pumpar m.m. för att få fart på vattnet, och ofta visar det sig att pumpen går baklänges för det finns ingen uppgift om vilken kabel som är plus och minus. Det verkar ju också vanligt i nyare trådar att pumpar i nya bilar går baklänges från tillverkaren ???

Monterar man efter färgerna så är det ett 50/50% lotteri om det blir rätt och man kan bli besviken på flödet om det råkar bli fel, men ändå kommer skapligt med vatten, och man tror att man borde köpt en större pump.
(Ex. en röd kabel som väl alltid varit ämnad som plus i ett 12V system används till minus i äldre HYMER bilar :rolleyes:.) Och efter det så vet man inte vilken färg/sladdstump som är plus eller minus på pumpen.
Det finns ju angivet både flöde och tryck på de flesta pumpar, liter per minut, och tryck i bar oftast. Inget stämmer väl helt med verkligheten men ger en fingervisning när man jämför olika pumpar.

Dränkpumparna pumpar vatten även om de går åt fel håll, men det blir inte rätta klöset på flödet och trycket. Att det funkar baklänges, men dåligt beror på att det är ingen tät impeller som pumpar vattnet utan mer ett "turbinhjul" som inte är tätt i sitt utrymme där det snurrar, vilket också gör att pumpen kan snurra utan att bli överansträngd i rotationen om en kran bara är lite öppnad, och ger då ändå inte mer än maxtrycket.
Sedan så är det rätt bra att kolla upp spänningen vid pumpen, i alla fall i äldre bilar där det var vanligt att strömmen till pumpen gick till alla brytare i kranar och toaletten vilket gjorde/gör att det är spänningsfall framme vid pumpen och de små brytarna i kranarna blir ofta brända och glappa/trasiga efter ett tag.
Det bästa då som gör skillnad både med hållbarhet och spänning/flöde är att sätta ett vanligt bilrelä i närheten av pumpen och använda originalkablarna till styrningen av reläet och dra fram en ny frisk kabel med både minus och plus till pumpen/reläet.
Minus direkt till RÄTT kabel på pumpen, och plus genom reläet och till RÄTT kabel på pumpen bara, så får pumpen full spänning i fortsättningen.

Och så var det plus och minus på rätt ställe........
Enklast även om det blir lite pill kan vara att testköra pumpen i en hink. det räcker att hålla den under vattnet och bara låta utblåset sticka upp över vattenytan (eller dränka den och ha en slangstump på utblåset som man håller i).

Jag skall öka på flödet lite i min tänkte jag och köpte en pump som tidigare verkat helt ok. för lite äldre mindre kranar m.m.
21 L/min och 1,5 bar i tryck, lite mer men inte överdrivet.
(Till det, men inte nödvändigt, en tryckaccumulatortank, en kollad bra fungerande backventil och ett fördröjningsrelä så pumpen går några sekunder efter man stängt kranen så det finns lite elastiskt tryck i vattensystemet när man skall spola nästa gång. Funkar nästan lika bra som en tryckvattenpump, men med säkerheten med bruten ström till pumpen när alla kranar är stängda, som även finns i en del bilar med tryckpump.)
Dränkpump.JPG
Men så till det jag skulle skriva om ;).
Jag tänkte att nu skall jag sjutton kolla skillnaden om pumpen blir kopplad så den går åt fel håll.

Jag tog enklaste varianten och höll bara pumpen nere i en hink full med vatten och utloppet på pumpen över vattenytan.
När vattnet sprutade så ändrade jag lite på vinkeln vid ca. 43° som visst skall vara vinkeln då både en kula ur ett vapen och en vattenstråle kommer som längst.
Det verkade lite dåligt tyckte jag och polvände kablarna.
En väldig skillnad och man hörde även att pumpen jobbade mer med vattnet.
Så resultatet av detta blev.

-Felvänd rotation på pumpen: Vattnet sprutade lite fladdrigt ca. 1,3 meter innan det gick ner i gruset.
-Med rätt rotation på pumpen: Vattnet sprutade med lite mer kraft och "jobbande" pump ca. 2,7 meter innan det gick ner i gruset.

Så det gäller att kolla upp riktningen på pumpen helst innan montering för enkelhetens skull. För inte bara flödet utan också trycket minskar ju när "turbinhjulet" snurrar åt fel håll.

Hoppas några har nytta av min ovetenskapliga utredning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det påminner om några som kom ut till modellflygfältet och ville ha hjälp med ett flygplan, den propeller de hade var lite väl stor. Men vi gjorde ett försök den flög bara några meter över marken och hade jag svängt hade det blivit en total krasch.
Så det blev gottröravarianten med mindre skador. Sen berättade man att man vänt propellern åt fel håll för man förstod att den var lite väl stor. Undrar om de inte kom från stal där man tillverkar turbiner.
Jo dragkraften var ju väldigt liten.
Jag litar inte helt på färgerna. Hade problem med husbilen när jag bytte till ledlampor. De lyste inte så jag fick skicka ut plus på svart för att få liv i det hela.
När det gäller el i en husbil måste man kontrollera allt noga gärna märka upp allt ordentligt och mäta innan man kopplar in efteråt kan det vara försent i varje fall kan det bli dyrt.
Innan jag släpper på strömmen brukar jag göra en kontroll så jag inte gjort fel någonstans, självkontroll är A och O!
Varför heter det a och o det har med bokstäverna i alfabetet man refererar till Jag är den förste och siste a och o sade gud tillhör kategorin onödigt vetande.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
957
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det bästa då som gör skillnad både med hållbarhet och spänning/flöde är att sätta ett vanligt bilrelä i närheten av pumpen och använda originalkablarna till styrningen av reläet och dra fram en ny frisk kabel med både minus och plus till pumpen/reläet.
Behöver man dra ny kabel från batteriet? Ja naturligtvis om den inte är frisk men annars?
Den kabeln är ju (oftast/alltid) av normal tjocklek medan de kablar som sitter på kranarna är väldigt tunna med större förluster. Jag satte reläet på originalkabeln. Den tunna krankabeln också därifrån och sen tillbaka som styrspänning. Så pumpen får full spänning genom normaltjocka kablar och relä medan kranarna styr genom sina tunna kablar.
Så det gäller att kolla upp riktningen på pumpen helst innan montering för enkelhetens skull.
Jag tyckte mig ha dåligt tryck och testade att vända polerna. Det blev uppenbart bättre. Att testa innan montering är kanske säkrast/bäst men den late klarar sig nog med praktiskt prov.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ser vi sen på vattenpumpen för dricksvattnet, så är den ofta en membranpump, dvs en motor med en vev, och ett membran med ventiler .
Så den lär pumpa lika bra med motorn roterande åt båda håll.
Är den en kugghjulspump samma sak, de pumpar lika bra i båda rotationsriktningarna.

Men, ja det finns ofta ett men i alla sammanhang....
Dessa små likströmsmotorer kan vara olika i resp rotationsriktning. Det beror på deras "förtändning" dvs hur kollektorn är vriden i förhållande till rotorns magnetpoler. Således går de bäst åt ena hållet, dvs med polarisering åt "rätt" håll. Skillnaden kan vara liten, men efter demontering se till att de kopplas lika. Dessutom kan kolen vara inslitna, eller formade, mot kollektorn och funkar därmed bäst att snurra som de alltid har gjort.

Ja kolla den sladdlösa skruvdragaren, borrmaskinen, visst går den lite olika fram resp back...

Även fläkten till TRUMA värmaren blåser, men mindre, med fel rotationsriktning.

De här små likströmsmotorerna har vi i nästan allt, rakapparater, skruvdragare, billås, backspeglar, vindrutetorkare, bandspelare och mer, där jag förr renoverade sådana i just bandspelare, ja även rakapparater.
Ett vanligt fel, eller snarare behov av renovering är när kolpulver från kolen slammat igen kollektorns mellanrum mellan dessa lameller.
Det blir således kortis mellan lamellerna av kolpulvret som packats in, rengöring av kollektorn kan minska strömförbrukningen rejält.

Givetvis den där vanliga oljedroppen i lagren .....

Roysan
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
418
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Intressant Jankro, jag skulle vilja inflika att dyr vattenpump inte alltid är bäst.
Efter att ha avverkat flera välkända märken som kostar skjortan och bara höll en säsong så köpte jag två från B-ma och kopplade ihop med y-kors. Peppar, de håller fortfarande och ger både bättre flöde och tryck.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
OK Globetrotter, men vad blev det för fel på pumparna då?
Motorfel eller fel på pumpmembranet?
Här funkar pumpen som har suttit i bilen sen den föddes 1996.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.751
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
OK Globetrotter, men vad blev det för fel på pumparna då?
Motorfel eller fel på pumpmembranet?
Här funkar pumpen som har suttit i bilen sen den föddes 1996.

Roysan
Samma här, i vår bil som också är från -96 har vi två originalmonterade tryckvattenpumpar från Fiamma, jag har visserligen för att vara säker på funktionen bytt membran i dom, och köpt till gummiupphängningar för att få ned ljudnivån, reservdelar fanns fortfarande från Fiamma! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ser vi sen på vattenpumpen för dricksvattnet, så är den ofta en membranpump, dvs en motor med en vev, och ett membran med ventiler .
Så den lär pumpa lika bra med motorn roterande åt båda håll.
Är den en kugghjulspump samma sak, de pumpar lika bra i båda rotationsriktningarna.

Men, ja det finns ofta ett men i alla sammanhang....
Dessa små likströmsmotorer kan vara olika i resp rotationsriktning. Det beror på deras "förtändning" dvs hur kollektorn är vriden i förhållande till rotorns magnetpoler. Således går de bäst åt ena hållet, dvs med polarisering åt "rätt" håll. Skillnaden kan vara liten, men efter demontering se till att de kopplas lika.

Roysan

Hejsan, men det är ju faktiskt rätt vanligt med "enkla" dränkpumpar även i nya bilar och som sagt de är polvända fel redan från husbilsfabriken ibland.
I de här pumparna som inte är täta i utrymmet inne vid "turbinhjulet" (så att det funkar med att leverera olika vattenmängd utan att motorn behöver saktar ner och må dåligt) så ser man varför de pumpar bättre åt ett håll för "skovlarna" säkert tio st. har en böj vid intaget så att det uppstår ett bättre sug vid intaget i botten som sedan skyfflar iväg vattnet, och effekten på själva "skovlarna" dämpas betydligt när de inte "hämtar in" vattnet med böjen när de går baklänges.
En liten skandal är väl i alla fall att en del husbilsfabrikanter inte kan få en dränkpump att gå åt rätt i en ny bil som kostar multum.
Men som du påpekar så gäller det här ju inte membranpumpar med vevaxel, och täta impellerpumpar och kuggpumpar måste ju styras med hastigheten för att leverera olika mängd utan att ändra trycket. Men å andra sidan sett så brukar nog dyra membranpumpar vara bättre uppmärkta med plus och minus ofta i alla fall, men med dränkpumpar som behöver gå åt rätt håll så är det väldigt sällan man får info om vilken kabel som är plus av någon anledning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Behöver man dra ny kabel från batteriet? Ja naturligtvis om den inte är frisk men annars?
Den kabeln är ju (oftast/alltid) av normal tjocklek medan de kablar som sitter på kranarna är väldigt tunna med större förluster. Jag satte reläet på originalkabeln. Den tunna krankabeln också därifrån och sen tillbaka som styrspänning. Så pumpen får full spänning genom normaltjocka kablar och relä medan kranarna styr genom sina tunna kablar.

Hej, det enklaste är väl som vanligt att mäta spänningen när saken, i detta fallet pumpen går för fullt.
Man skall ju då mäta både plus och minus/jord på båda de kablarna vid förbrukaren/motorn, antingen det är en pump eller kanske vindrutetorkarmotorn m.m.
Då ser man ju hur mycket spänningen sjunker när belastningen på kablarna kommer.
Det är ju också viktigt att mäta spänningen på just båda kablarna vid förbrukaren, och inte på pluskabeln och till jord i typ bilens chassi... För det kan ju vara just jordkabeln till en motor som det är dålig kontakt i och som ger spänningsfallet vid förbrukning och mellan då plus och chassijord så kan man få ett bättre värde och bli lurad.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I de här pumparna som inte är täta i utrymmet inne vid "turbinhjulet" (så att det funkar med att leverera olika vattenmängd utan att motorn behöver saktar ner och må dåligt) så ser man varför de pumpar bättre åt ett håll för "skovlarna" säkert tio st. har en böj vid intaget så att det uppstår ett bättre sug vid intaget i botten som sedan skyfflar iväg vattnet, och effekten på själva "skovlarna" dämpas betydligt när de inte "hämtar in" vattnet med böjen när de går baklänges.
Jag fick till ett foto som visar att "skovlarna" på "turbinhjulet" (eller vad de riktiga namnen är ??) är böjda för att suga bra och kasta vattnet utåt väggarna i utrymmet (när motorn går åt rätt håll) samt det är lätt att förstå att det inte pumpar lika bra när pumpen går åt fel håll.
Man ser också att det glipar rätt mycket till väggen i utrymmet så att vattnet inte tvingas ut i slangarna om ex. en kran bara är lite öppen och bara kan släppa ut 1L. av de 21L. som pumpen kan leverera i minuten, men motorn snurrar på ändå utan mycket större påfrestning, och trycket hålls vid ungefärligt max utlovat tryck.
20240709_180844.jpg
M.v.h. JANKRO.
 
Toppen