• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dränera expansionskärlet inför vintern?

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Håller som bäst på att tömma vattensystemet inför vintern, tömt alla tankar, öppnat alla kranar och så
kryper jag in i garaget och skall öppna tappventilen intill pumpen. Plasthävarmen uppvisar tydliga ålderssymtom
och vill inte riktigt öppna ordentligt, tycker jag.
Nå, då plockar jag helt enkelt bort ventilen för att motionera den - men får samtidigt syn på
expansionskärlet... till hälften vattenfyllt (!)

Hämtar plastbyttor och handdukar, drar loss slangkopplingarna mellan pumpen och expansionskärlet och väntar på
en plötslig flodvåg, men inget händer. Ledningen är tom och likaså pumpen, men expansionskärlet förblir vattenfyllt.

Måste sitta en backventil i botten på expansionskärlet, eller?
Funderar på hur det blir i vinter, när kylan får vattnet att frysa - kommer expansionskärlet klara av detta?

Trodde att allt vatten tömdes i systemet, när man öppnar tappventilen - men nu ligger ledningen helt öppen
och inget rinner ut från den.

Efterlyser lite kött på benen om just den här nyförvärvade insikten.... inget att oroa sig för?

Säger som Sverker: Är det så? Ska det va´ på det här viset? Eller vadå?
 

Bilagor

  • IMG_5083.jpg
    IMG_5083.jpg
    203,2 KB · Visningar: 163

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Janko är inne på rätt spår. Bara lätta på fästet för exp tanken, håll fast i t-stycket under tanken o vrid tanken moturs så lossnar den o eventuellt vatten rinner ut. Anslutningen under tanken är en vanlig rörgänga.
Vid återfyllning av vattensystemet så ser tryckvattenpumpen till att kärlet blir ca halvfullt om allt är riktigt.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nyfiken som man är till naturen och vill veta hur saker egentligen hänger ihop, så börjar jag med:

Steg 1, att först lossa ledningen mellan pump och tryckutjämnare.
Inget händer nu heller.... trots att ledningen ligger helt öppen.
Steg 2, lossar ledningen på andra sidan om tryckkärlet och nu (!) börjar det bubbla lite och vattnet sipprar
långsamt ur båda (!) ändarna.
Steg 3, vrider slutligen tryckkärlet och lossar försiktigt denna från T-koppling... nu händer det saker (!)

Ångrar i den stunden, att jag inte lyssnade på Jankro - då hade jag enkelt kunna låta vattnet rinna ur genom
avtappningskranen, utan att behöva lossa ledningarna. :msn_embarrassed:

Stort tack även till Lennart44, som just meddelade detsamma. :)

Så allt man behöver göra för att tappa ur tryckkärlet,
öppna kranen och lossa kärlet en aning från T-kopplingen för att släppa in luft och kärlet töms.

Sammanfattar: Ingen backventil någonstans som hindrar vattnet att rinna ut "bakvägen",
T-kopplingen är öppen åt alla håll - plastkärlet är typ "vanlig plastflaska".
Tydligen blir det fysikaliska motståndet i ledningen på "andra sidan" kärlet tillsammans med luftfickan i densamma
så stort, att det håller tillbaka avrinningen. Detta nu till trots att frostvakten och alla kranar står öppna..
 

Bilagor

  • IMG_5086.jpg
    IMG_5086.jpg
    190 KB · Visningar: 32
  • IMG_5087.jpg
    IMG_5087.jpg
    255,5 KB · Visningar: 31
  • IMG_5088.jpg
    IMG_5088.jpg
    244,6 KB · Visningar: 34

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Som jag skrev i inlägg #10.

Av bilden att döma så är hålet i T-kopplingen som går in i kärlet ganska litet. Det är därför som vattnet inte kunde rinna ut samtidigt som luft skall komma in.

Jag har ett sådant här kärl:

20210803-001.jpg

Lägg märke till att T-kopplingen är utbytt mot en enkel koppling med rör/slang ner till ordinarie vattenledning. Kärlet sitter i ett skåp uppe under taket. Den röda pluppen som syns på toppen av kärlet är en gängad propp med tätningspackning. När kärlet börjar bli fullt av vatten efter en tids användning, eller vid tömning av allt vatten inför vinterförvaring, behöver jag bara stänga pumpen, öppna den röda proppen och öppna en kallvattenkran. Vattnet i kärlet rinner då ut varefter jag stänger kranen, drar åt proppen och startar pumpen. Mycket enkelt.

//Michael, medlem
 
Toppen