• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dränera expansionskärlet inför vintern?

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Håller som bäst på att tömma vattensystemet inför vintern, tömt alla tankar, öppnat alla kranar och så
kryper jag in i garaget och skall öppna tappventilen intill pumpen. Plasthävarmen uppvisar tydliga ålderssymtom
och vill inte riktigt öppna ordentligt, tycker jag.
Nå, då plockar jag helt enkelt bort ventilen för att motionera den - men får samtidigt syn på
expansionskärlet... till hälften vattenfyllt (!)

Hämtar plastbyttor och handdukar, drar loss slangkopplingarna mellan pumpen och expansionskärlet och väntar på
en plötslig flodvåg, men inget händer. Ledningen är tom och likaså pumpen, men expansionskärlet förblir vattenfyllt.

Måste sitta en backventil i botten på expansionskärlet, eller?
Funderar på hur det blir i vinter, när kylan får vattnet att frysa - kommer expansionskärlet klara av detta?

Trodde att allt vatten tömdes i systemet, när man öppnar tappventilen - men nu ligger ledningen helt öppen
och inget rinner ut från den.

Efterlyser lite kött på benen om just den här nyförvärvade insikten.... inget att oroa sig för?

Säger som Sverker: Är det så? Ska det va´ på det här viset? Eller vadå?
 

Bilagor

  • IMG_5083.jpg
    IMG_5083.jpg
    203,2 KB · Visningar: 163

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Normalt skall det finnas glykol i vattnet till värmesystem och skall då inte tömmas. Om du är osäker att så är fallet så tappa ur vattnet och fyll på nytt med föreskriven mängd glykol.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håller som bäst på att tömma vattensystemet inför vintern, tömt alla tankar, öppnat alla kranar och så
kryper jag in i garaget och skall öppna tappventilen intill pumpen. Plasthävarmen uppvisar tydliga ålderssymtom
och vill inte riktigt öppna ordentligt, tycker jag.
Nå, då plockar jag helt enkelt bort ventilen för att motionera den - men får samtidigt syn på
expansionskärlet... till hälften vattenfyllt (!)

Hämtar plastbyttor och handdukar, drar loss slangkopplingarna mellan pumpen och expansionskärlet och väntar på
en plötslig flodvåg, men inget händer. Ledningen är tom och likaså pumpen, men expansionskärlet förblir vattenfyllt.

Måste sitta en backventil i botten på expansionskärlet, eller?
Funderar på hur det blir i vinter, när kylan får vattnet att frysa - kommer expansionskärlet klara av detta?

Trodde att allt vatten tömdes i systemet, när man öppnar tappventilen - men nu ligger ledningen helt öppen
och inget rinner ut från den.

Efterlyser lite kött på benen om just den här nyförvärvade insikten.... inget att oroa sig för?

Säger som Sverker: Är det så? Ska det va´ på det här viset? Eller vadå?

Har du skakat på exp.kärlet så det verkligen är nivå, och inte en typ smutsrand som lurar dej.
Det ska absolut inte sitta en backventil före kärlet, då faller hela funktionen med kärlet som måste kunna kommunicera med tryckvattensystemet.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Håller som bäst på att tömma vattensystemet inför vintern, tömt alla tankar, öppnat alla kranar och så
kryper jag in i garaget och skall öppna tappventilen intill pumpen. Plasthävarmen uppvisar tydliga ålderssymtom
och vill inte riktigt öppna ordentligt, tycker jag.
Nå, då plockar jag helt enkelt bort ventilen för att motionera den - men får samtidigt syn på
expansionskärlet... till hälften vattenfyllt (!)

Hämtar plastbyttor och handdukar, drar loss slangkopplingarna mellan pumpen och expansionskärlet och väntar på
en plötslig flodvåg, men inget händer. Ledningen är tom och likaså pumpen, men expansionskärlet förblir vattenfyllt.

Måste sitta en backventil i botten på expansionskärlet, eller?
Funderar på hur det blir i vinter, när kylan får vattnet att frysa - kommer expansionskärlet klara av detta?

Trodde att allt vatten tömdes i systemet, när man öppnar tappventilen - men nu ligger ledningen helt öppen
och inget rinner ut från den.

Efterlyser lite kött på benen om just den här nyförvärvade insikten.... inget att oroa sig för?

Säger som Sverker: Är det så? Ska det va´ på det här viset? Eller vadå?
Är det vattenvärmesystemet eller förbrukningssystemet du menar. Av svaren att döma tycks det råda tveksamhet.
 

Jan-Eric o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8830
Medlemskap
2024
Öppna alla vattenkranarna i bilen, stäng av strömmen i bilen. Sedan blås i kranen så ledningarna blir tomma. Då hör du om vattnet rinner ut. Kör sedan lite med vattenpumpen. Skruva bort plastvattenkoppen så den inte spricker hoppas att det löser sig.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Förtydligande, visst är det på färskvattenledningen denna (tryckackumulator) sitter.
Någon ventil upptill på densamma finns inte.

Ledningen till tryckpumpen har jag också lossat helt och nu också motionerat avtappningsventilen
till nästintill nyskick med hjälp av en gnutta silicon...
samtidigt ligger anslutningen till tryckkärlet helt öppen.

Förra gången jag hade bilen stod ute hela vintern, gjorde jag som de lärde förevisat.
Kan inte tänka mig, att man egentligen ska behöva göra så mycket mer,
än att öppna alla föreskrivna kranar för att tömma och dränera ledningarna.

Blev bara lite förvånad, när "tryck-kärlet" inte tömdes i samband med att jag öppnade
den intilliggande avtappningsventilen. Frostvakten är likväl också öppnad och därmed
finns egentligen inget vatten i ledningen varken före eller efter tryckkärlet.
 
F

Fd.47585

Guest
Tror så lite vatten kan frysa i behållaren utan att göra skada, jag tänker att man kan ju frysa in en halvfylld petflaska utan att den går sönder. Det är ju när det inte finns plats att expandera det går sönder saker och här finns ju plats.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Eftersom det inte finns en ventil på toppen av tryckkärlet så måste luft komma in genom kopplingen i botten samtidigt som vattnet skall rinna ut. Skruva av T-kopplingen så tror jag luft kan komma in och vattnet därmed rinna ut.

//Michael, medlem
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Eftersom det inte finns en ventil på toppen av tryckkärlet så måste luft komma in genom kopplingen i botten samtidigt som vattnet skall rinna ut. Skruva av T-kopplingen så tror jag luft kan komma in och vattnet därmed rinna ut.

//Michael, medlem

Förtydligande, visst är det på färskvattenledningen denna (tryckackumulator) sitter.
Någon ventil upptill på densamma finns inte.

Ledningen till tryckpumpen har jag också lossat helt och nu också motionerat avtappningsventilen
till nästintill nyskick med hjälp av en gnutta silicon...
samtidigt ligger anslutningen till tryckkärlet helt öppen.

Förra gången jag hade bilen stod ute hela vintern, gjorde jag som de lärde förevisat.
Kan inte tänka mig, att man egentligen ska behöva göra så mycket mer,
än att öppna alla föreskrivna kranar för att tömma och dränera ledningarna.

Blev bara lite förvånad, när "tryck-kärlet" inte tömdes i samband med att jag öppnade
den intilliggande avtappningsventilen. Frostvakten är likväl också öppnad och därmed
finns egentligen inget vatten i ledningen varken före eller efter tryckkärlet.
Låt vattenpumpen gå ett tag så blir den tömd. Hade samma problem själv .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, efter ett tag så kommer det in lite vatten i "utjämningskärlet" till färskvattnet, delvis för att luftmolekyler läcker ut genom plasten.
Kärlet är till för att få lite fjädring i vattensystemet så pumpen till vattenkranarna inte skall bli så nervös som den blir utan expansionskärl. Utan en fjädrande luftkudde så är vattnet i ledningarna helt stumt och det räcker då med att man öppnar en kran så en skvätt vatten kommer ut för att pumpen skall starta och på samma sätt så tvärstannar den så fort man har stängt kranen. Med hjälp av en fjädrande luftficka så lever pumpen ett mycket lugnare och inte så nervöst liv... och troligen också ett längre liv.
Ett "fint" expansionskärl har en gummiblåsa som man kan fylla med lite tryckluft genom en luftnippel, det kan också sitta en luftnippel eller en nippel bara för att få ut vattnet på de här utan gummiblåsa. Men grejen blir att om det börjar bli kanske mer än en tredjedel med vatten i expansionskärlet så är det dags att tömma ut det och börja om från början. Att vattnet inte rinner ut när man tappar systemet är helt enkelt bara för att det "hänger" kvar för det inte kommer in någon luft uppe i kärlets luftficka, så man får släppa på korken så man får vattnet med lite hjälp att "klucka" ut ur flaskan.
Enklast kan ev. vara att släppa på klämman runt flaskan och skruva bort flaskan från korken, med något under som fångar vattnet.

M.v.h. JANKRO.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tror så lite vatten kan frysa i behållaren utan att göra skada, jag tänker att man kan ju frysa in en halvfylld petflaska utan att den går sönder. Det är ju när det inte finns plats att expandera det går sönder saker och här finns ju plats.
Jag tänker så här, att om tryckkärlet klarar den utvidgning som sker vid frystemp. behöver man inte göra något alls.
Det skulle isåfall förklara varför det inte går att dränera tryckkärlet genom ordinarie avtappnng,
det kanske helt enkelt inte finns något behov.

Det här systemet finns säkert i en stor del av vår husbilsflotta och ännu har jag inte läst om någon
som haft problem med detta på vintern. Samtidigt sitter tryckkärlet ganska undangömt och hade jag inte
irriterat mig på avtappningsventilen, så hade jag inte plockat bort skivan i garaget och därmed upptäckt behållaren.

Men vis av skadan med söndersprängda vattenpumpar, ventiler och kranar genom åren som stugägare,
så vill man ju ta reda på hur det egentligen ligger till.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Ett "fint" expansionskärl har en gummiblåsa som man kan fylla med lite tryckluft genom en luftnippel, det kan också sitta en luftnippel eller en nippel bara för att få ut vattnet på de här utan gummiblåsa...

Här vill jag höja ett varningens finger. Jag hade en sådan blå med gummiblåsa och pumpnippel a la cykelventil från Fiamma. Den funkade något drygt år, sedan läckte den. När jag skruvade isär och tittade inuti såg jag att gummiblåsan var halvrutten och gick sönder nästan av sig själv. Jag vet inte vad felet var men det blev inte någon sådan igen.

Beträffande frysrisken så är det kanske inte någon fara med ett halvfullt expansionskärl, men vi vet inte hur det ser ut i T-kopplingen. Står det vatten även där, vilket är högst troligt, kan det bli problem vid frost.

//Michael, medlem
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hej, efter ett tag så kommer det in lite vatten i "utjämningskärlet" till färskvattnet, delvis för att luftmolekyler läcker ut genom plasten.
Kärlet är till för att få lite fjädring i vattensystemet så pumpen till vattenkranarna inte skall bli så nervös som den blir utan expansionskärl. Utan en fjädrande luftkudde så är vattnet i ledningarna helt stumt och det räcker då med att man öppnar en kran så en skvätt vatten kommer ut för att pumpen skall starta och på samma sätt så tvärstannar den så fort man har stängt kranen. Med hjälp av en fjädrande luftficka så lever pumpen ett mycket lugnare och inte så nervöst liv... och troligen också ett längre liv.
Ett "fint" expansionskärl har en gummiblåsa som man kan fylla med lite tryckluft genom en luftnippel, det kan också sitta en luftnippel eller en nippel bara för att få ut vattnet på de här utan gummiblåsa. Men grejen blir att om det börjar bli kanske mer än en tredjedel med vatten i expansionskärlet så är det dags att tömma ut det och börja om från början. Att vattnet inte rinner ut när man tappar systemet är helt enkelt bara för att det "hänger" kvar för det inte kommer in någon luft uppe i kärlets luftficka, så man får släppa på korken så man får vattnet med lite hjälp att "klucka" ut ur flaskan.
Enklast kan ev. vara att släppa på klämman runt flaskan och skruva bort flaskan från korken, med något under som fångar vattnet.

M.v.h. JANKRO.
Nu sitter behållaren inte med någon klämma, utan direkt på en T-koppling, så därför finns inte den möjligheten
att lätta på burken och låta vattnet rinna ur.

Å andra sidan ligger ledningen helt öppen 1 dm efter T-kopplingen och trots att vattnet inte skulle kunna rinna ut
pga det vaccum som bildas..., så borde några droppar ändå sippra ut och några luftbubblor borde leta sig in i behållaren
och därmed borde ett läckage uppstå, dvs vattnet bubblar stötvis ur behållaren och den töms vartefter.

Men det händer inte i det här fallet och jag är säker på, att det inte är något fel - utan att det bara är så det fungerar.
Samtidigt vill jag ha en förklaring om, varför det är på dette vis?
Vad för finurligheter gömmer sig i denna konstruktion?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu sitter behållaren inte med någon klämma, utan direkt på en T-koppling, så därför finns inte den möjligheten
att lätta på burken och låta vattnet rinna ur.
Jag kan ha fel men menar att lossa det svarta bandet/klämman runt flaskan, håll fast den blåa korken med slangkopplingarna och snurra på själva flaskan, för jag tror/trodde att det är en vanlig gänga som håller blåa korken fast i flaskan för det brukar vara så.

Kan ha fel. M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här vill jag höja ett varningens finger. Jag hade en sådan blå med gummiblåsa och pumpnippel a la cykelventil från Fiamma. Den funkade något drygt år, sedan läckte den. När jag skruvade isär och tittade inuti såg jag att gummiblåsan var halvrutten och gick sönder nästan av sig själv. Jag vet inte vad felet var men det blev inte någon sådan igen.

Beträffande frysrisken så är det kanske inte någon fara med ett halvfullt expansionskärl, men vi vet inte hur det ser ut i T-kopplingen. Står det vatten även där, vilket är högst troligt, kan det bli problem vid frost.

//Michael, medlem
Hej, jag har hört förr att gummiblåsan i campingexpansionskärl faller sönder rätt snart. Konstigt, en blåsa med liknande uppgift i ett hus brukar väl hålla med god marginal +20 år eller så.
Kanske samma fenomen som att kamremmar i en campinghusbil inte alls håller lika länge som en kamrem i en "vanlig" bil :D.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu sitter behållaren inte med någon klämma, utan direkt på en T-koppling, så därför finns inte den möjligheten
att lätta på burken och låta vattnet rinna ur.

Å andra sidan ligger ledningen helt öppen 1 dm efter T-kopplingen och trots att vattnet inte skulle kunna rinna ut
pga det vaccum som bildas..., så borde några droppar ändå sippra ut och några luftbubblor borde leta sig in i behållaren
och därmed borde ett läckage uppstå, dvs vattnet bubblar stötvis ur behållaren och den töms vartefter.

Men det händer inte i det här fallet och jag är säker på, att det inte är något fel - utan att det bara är så det fungerar.
Samtidigt vill jag ha en förklaring om, varför det är på dette vis?
Vad för finurligheter gömmer sig i denna konstruktion?

Det är inte vacuum i expansionskärlet, det är övertryck i det när det är halvfullt.
Har själv ett likadant i min husbil, mitt kärl tömmer sig på 5sek ifall jag öppnar dräneringsventilen.
Du har helt klart något galet ifall du inte får ur trycket i kärlet.
Hur mycket stiger nivån i ditt kärl när du startar vattenpumpen?

Mitt kärl går från tomt till halvfullt, det är vad min pump orkar trycka
 
Toppen