• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DOVADO TINY 12V till 5V 2A

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Läst lite i några gamla trådar om DOVADO TINY och undrar om det är någon som hittat en enkel och smidig lösning på hur att koppla in den till 12V systemet, gärna via "ciggplugg"? Enligt specifikation ska den dra 5V 2A.

Hade varit trevligt att kunna ha den igång även då det inte finns tillgång till 220V.

Funderade lite när jag skulle namnge mitt nätverk och kom sedan på att jag kunde döpa det till bilens registreringsnummer. För om någon i närheten då är i behov av ett trådlöst nätverk kan de alltid komma förbi och be om lösenordet.

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Sv: DOVADO TINY 12V till 5V 2A

Jag har köpt en omvandlare 12 volt -> 5 volt på Ebay men inte kopplat in den än, har samma tanke som du. Har även mailat till deras support och frågat men de var svårt att få svar, han skickade vidare till utvecklingsavdelningen. Lovar att höra av mig när den är inkopplad

Thomas

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

HEJ IGEN!
GLÖM mitt föregående inlägg. Denna nätadapter ger INTE 5V. Sorry!!! Mvh
Per

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

USB regulatoren har normalt en begrensning på 0,5A - og går lett i stykker om den belastes med mer. Det finnes hos Clas O og sikkert også hos Kjell & co batterieliminatorer fra 12V sig og justerbare for utgang på 3 til 10V. Bruker selv et par slike i husbilen innstillt på forskjellige spenninger og med forskjellige plugger.

F

F.d. 18017

Guest

Hade du klickat på länken så kunde du läsa att den levererar 2.1A så den klarar av att driva den utan problem.

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022

Tack för alla tips. Jag kommer börja titta på en lösning med en övergång från 12V "cigg" till USB, som ger 2100 mA och sedan löda på en anslutning på en USB kabel, så får vi se hur det går.

Thomas och Karin, hör gärna av er hur det gick med er omvandlare från 12V till 5V som ni köpte på Ebay.

Har varit i kontakt med supporten på DOVADO och berättat att det finns önskemål om att de tar fram en kabel från 12V till 5V som passar deras router och de var positivt inställda till detta. Frågan är väl bara när detta kan bli av.

Igen, tack alla för era tips och hjälp.

F

F.d. 3297

Guest

Enklaste, och billigaste, borde vara att köpa en spänningsregulator, 7805,
De finns i olika "strömklasser" från 100 mA upp till 5A så är det bara att koppla
en sladd till bilens elnät och en sladd med lämplig kontakt till apparaten.

"Plastkåpade" 78-kretsar brukar ha "rå-spänning" (30 - 35VDC max) på V ben,
"referens (jord) på mittben och stabiliserad spänning ut på H ben.
Montera kretsen i en plåtlåda så har ni automatiskt kylfläns!

Lycka till!

F

F.d. 18017

Guest

MIn erfarenhet av 7805 är att du kommer behöva en betydande kylfläns för att plocka ner 12 till 5v 2A.

F

F.d. 28368

Guest

Läst lite i några gamla trådar om DOVADO TINY och undrar om det är någon som hittat en enkel och smidig lösning på hur att koppla in den till 12V systemet, gärna via "ciggplugg"? Enligt specifikation ska den dra 5V 2A.

Hade varit trevligt att kunna ha den igång även då det inte finns tillgång till 220V.

Funderade lite när jag skulle namnge mitt nätverk och kom sedan på att jag kunde döpa det till bilens registreringsnummer. För om någon i närheten då är i behov av ett trådlöst nätverk kan de alltid komma förbi och be om lösenordet.

Kjell.com säljer en biladapter 5v 2A som jag använder för att mata min Fon-router i bilen. Dom säljer även lösa USB-kontakter i vilken man kan löda fast strömkabeln.

Billaddare-usb-5v-2000-ma

USB-kontakt

F

F.d. 18017

Guest

Kollade mer noggrant i manualen och dovado får dåligt betyg här av många för hög strömförbrukning men det alla verkar titta på är att den levereras med 2A trafo.
Jag har inte hunnit göra mätningar med min ännu men manualen säger 1W vid låg användning och max 6W vilket då skulle betyda mellan 0.2A till 1.2A + förluster i trafo från 12-5v

Toppen