• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RM 7605 L funkar inte på gas

R

Riitta o Jarmo

Guest
Gaslampan som bör lysa grönt blinkar gult. Har precis bytt regulator till gasen och all annan gas funkar bra. Vad kan problemet bero på?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er den nye regulatoren større eller like stor i liter/minutt enn den gamle. Har sett tilfeller hvor orginal regulator var helt på grensen kapasitetsmessig, en litt mindre ga merkelige effekter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Efter att man bytt regulator, eller monterat filter, bör man köra spisen ett antal minuter. Den luft som kommit in i systemet kommer då att komma ut i spisbrännaren, som slocknar. Tänd åter lågan och vänta till dess att den slocknar o.s.v. När lågan inte längre slocknar av sig själv är systemet (förhoppningsvis) fritt från luft så att man kan börja använda apparater med elektronisk styrning som kylskåp och värmepanna.

Pålle
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Har haft problem med kylskåpet hela tiden. Även när den gamla regulatorn fortfarande funkade bra.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
hej
Det finns en magnetventil som styrs av 12V , knacka på denna med liten hammare el dyl pga ventilen tenderar att "fastna" så att magenet inne i ventilen inte orkar sas dra.
Har praktiserat denna manöver med gott resultat , dock knacka försiktigt !!!

mvh
Bengt
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man följer Pålle's & Bengt's råd & det ändå inte startar så kanske man bör kolla om det över huvud taget försöker att tända. Jag hade samma problem, alla gasförbrukare fungerade utom kylskåpet. Jag kollade & upptäckte att tändmodulen lagt av, efter byte startade kylskåpet.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Precis det skrev jag om för några veckor sedan. Fick byta tändmodul. Fanns hos Lööfs Gasol i Karlstad
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Har ett likadant skåp men där är problemet att gasen inte tänder i aes-läge men däremot när man väljer manuellt gasläge då tänder det direkt.
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Den verkar inte försöka tända överhuvudtaget. Ska kolla upp tändmodulen :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror du hittar vad du söker på vitvaruservice.se på Dåntorpsvägen 33 i Jordbro. Men det finns säkert fler.

Hälsar Kjell
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Nu är tändmodulen bytt! Nu hörs ett tickande ljud som inte hörts förut, som påminner väldigt mycket om tändning. Men kylen funkar fortfarande inte. Den försöker tända i ca 5 sekunder, sedan börjar lampan blinka gult. Har stängt av och försökt igen ca 20 ggr utan ändring. Alla gasventiler är på och så vidare.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Har du testat att du får gas efter magnetventil ...jag tänker att om du har stopp i brännarmunstycke ... min bror hade likadana problem och felet va stopp i munstycke till brännaren... vi konstaterade det genom att lossade gasolröret vid brännaren och bror min satte på kylen och jag bevakade om gas flödar ur röret och det gjorde det....kommer det inte gas då är det magnetventilen.
 
R

Riitta o Jarmo

Guest
Har du testat att du får gas efter magnetventil ...jag tänker att om du har stopp i brännarmunstycke ... min bror hade likadana problem och felet va stopp i munstycke till brännaren... vi konstaterade det genom att lossade gasolröret vid brännaren och bror min satte på kylen och jag bevakade om gas flödar ur röret och det gjorde det....kommer det inte gas då är det magnetventilen.

Ska testa detta :)
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Hej
Har problem att inte kylen går igång på gasol, tändmodulen tickar och den ändå inte tänder, vad göra då, knacka försiktigt på ventilen?
Tycker att reglaget för kylan är så slapp o liksom död, är det en el- reostat eller en kran på den?
 
Senast ändrad:
Toppen