• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kylskåp

PRSN

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Åmål
HBK-Nr
31541
Medlemskap
2024
Det är tajt passning, så det kan bjuda på motstånd och gå trögt,
men kolla i övre ventilationsöppningen på utsidan, det kan ibland sitta en "styrplåt" som ska styra ut avgaser, fastskruvad i kylen och i inredningen, dock ovanligt.
Kolla även nere i sockeln på kylen då inte de har satt den med fler skruv där.
Tackar för tipsen! Vill försöka få ut skåpet för att vända på det. Allt fungerar men blir ingen kyla på rören endast i ena änden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tackar för tipsen! Vill försöka få ut skåpet för att vända på det. Allt fungerar men blir ingen kyla på rören endast i ena änden.

När du ändå håller på med kylen, passa på att skruva loss kylfläns paketet inne i kylen och inspektera den gamla kylpastan, har den torkat in, så rengör kylrören och flänsen och smörj på rikligt med ny kylpasta.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
När du ändå håller på med kylen, passa på att skruva loss kylfläns paketet inne i kylen och inspektera den gamla kylpastan, har den torkat in, så rengör kylrören och flänsen och smörj på rikligt med ny kylpasta.
Och här är kylpastan som det pratas om

 

PRSN

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Åmål
HBK-Nr
31541
Medlemskap
2024
Vet du om kylmedlet kan rinna ut inne i skåpet eller bara på baksidan?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det skiljer sig nog åt från modell till modell, kylmediet innehåller bl.a Ammoniak så ifall du känner den lukten när du startar kylen så har den ett läckage, och skåpet kommer inte att kyla speciellt bra isåfall.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tackar för tipsen! Vill försöka få ut skåpet för att vända på det. Allt fungerar men blir ingen kyla på rören endast i ena änden.
Vad gäller fastsättning så kan det sitta någon extraskruv helt ologiskt. På mitt sitter det en grov träskruv in från skåpet till höger om kylskåpet ungefär mitt på både i höjd och djup.....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kylpasta finns även i små förpackningar
t.ex denna.
Gembird Kylpasta 15g - Köp på 24.se
Tveksamt om sådan datorkylpasta fungerar ordentligt till detta, den är ju mera som ett tunt fett, medan originalpastan är betydligt fastare
och känns som att den stannar kvar bättre när man behöver lite större mängder, som det ju blir om man skall göra jobbet ordentligt,
och ta bort all den gamla torra pastan och kanske rensa lite runtomkring och fylla med pasta, så att kontakten blir riktigt bra mellan röret och kylflänsen. Jag tror att vi har gjort av med nästan en halv tub av originalpastan till två kylskåp.
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tveksamt om sådan datorkylpasta fungerar ordentligt till detta, den är ju mera som ett tunt fett, medan originalpastan är betydligt fastare
och känns som att den stannar kvar bättre när man behöver lite större mängder, som det ju blir om man skall göra jobbet ordentligt
och ta bort all den gamla torra pastan och kanske rensa lite runtomkring och fylla med pasta, så att kontakten blir riktigt bra mellan röret och kylflänsen. Jag tror att vi har gjort av med nästan en halv tub av originalpastan till två kylskåp.
Som du säger känns ju sådär med den datorkylpastan. Jag gjorde åt en halv tub när allt var klart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kanske stämmer som ni skriver om de olika kylpastorna, jag har bara använt Dometics egen på patron.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ni som bytt pasta, blev det någon mätbar skillnad?
(placebo är ju alltid med i spelet)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har också ca en halv tub kvar efter att gjort detta på kylen.
Jag ändrade läget på rören också, då dom låg ca 3mm från kylflänsen på något ställe.
Det blev skillnad men hur mycket är svårt att veta då jag samtidigt vände o vred på hela skåpet
flera ggr så att ammoniaken flyttade sig i rören. Efter detta blev skåpet som nytt.
Detta var mitt gamla skåp i förgående bil.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Bytte kylpasta för några år sedan. Köpte en klutt av en Dometictekniker för 100:-. Enligt honom räckte en tub ca ett år för honom. Han sa att de flesta lägger på alldeles för mycket pasta utan att det förbättrar kylförmågan.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det finns instruktioner på hur man skall göra när man lägger på detta klet.
310ml är inte mycket. Hur stor var klutten? :)
Om man har en tub och inte kan köpa mindre så använder man ju det man behöver just då.
Det försämrar ju inte kylförmågan iallafall.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ni som bytt pasta, blev det någon mätbar skillnad?
(placebo är ju alltid med i spelet)
Vårt skåp som ju är mycket gammalt (28år) blev mycket effektivare, "problemet" till att börja med blev att vi hade minusgrader i skåpet på morgonen
vid samma inställning som förut. Tillsammans med övriga åtgärder, fläktar och ledplåtar har vi nu inga kylproblem även när det är riktigt varmt.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det finns instruktioner på hur man skall göra när man lägger på detta klet.
310ml är inte mycket. Hur stor var klutten? :)
Om man har en tub och inte kan köpa mindre så använder man ju det man behöver just då.
Det försämrar ju inte kylförmågan iallafall.

Skulle tro att det var ca 0,5-0,6 dl. Och då hade jag fått mer än vad jag skulle behöva enligt teknikern. Det blev faktiskt lite över trots att jag kletade på ordentligt. Sen är ju inte jag någon expert som kan säga vad som är rätt eller fel. Jag följde bara rekommendationen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Skulle tro att det var ca 0,5-0,6 dl. Och då hade jag fått mer än vad jag skulle behöva enligt teknikern. Det blev faktiskt lite över trots att jag kletade på ordentligt. Sen är ju inte jag någon expert som kan säga vad som är rätt eller fel. Jag följde bara rekommendationen.
Då måste du haft den korta modellen av kylfläns. Det finns ju olika storlekar på skåp. :)
Kolla länken jag skickade som Jankro (tack) lagt ut en gång i tiden. Där finns flera typer av kylar som det har bytts pasta på.
 
Toppen